Annons

Var är luddet i markeringen i Elements?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder Elements 3. Jag får ibland oönskade resultat av redigeringar på markerade områden med ludd eftersom jag inte kan se var luddet är. Markeringen är ju bara en streckad linje.

Vad representerar markeringslinjen? Är det luddets ytterkant? Är det "kärnmarkeringen" (den del där redigeringar etc har 100% effekt innan luddet har börjat tunna ut effekten)? Eller ligger markeringslinjen mitt emellan?

Är det någon som vet om det går att ställa in hur markeringslinjen ska visas i förhållande till luddet? Om man t ex vill att luddet ska vara utanför eller innanför markeringslinjen? Eller kanske att markeringen visas med dubbla linjer, en där luddet börjar och en där luddet slutar?

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Linjen som visar markeringen ger bara en fingervisning om vad som är markerat när man har använt ludd eller annat som gjort att en del pixlar är mindre än 100% markerade. Om du använt ludd, och alltså har en linjär gradient som går mellan 100-0% markerat, visas linjen i mitten mellan 100 och 0.

Det är ju förstås möjligt att ha ganska komplicerade markeringar med olika luddigheter som går in i varandra eller stora jämna fält med t ex 43% markering som övergår till 100% med olika snabb övergån i olika delar. Då blir den streckade linjen ganska meningslös som hjälp.

Ett annat sätt att se vad som är markerat är att använda quick mask mode (det finns väl i Elements också?).

I CS3 har man utvecklat bl a det där med att kolla på selektioner i verktyget Refine Edge. Det fungerar tillsammans med alla markeringsvertygen.

Hej, Per!

Utan att vara helt säker så tror jag inte att quick mask mode finns i Elements 3. Vet du eller någon annan vad det heter på svenska? Jag har svenskt Elements 3, så det blir betydligt lättare att kolla då. För det lär väl knappast heta "snabbmaskläge"?

Nu vet jag i alla fall att markeringslinjen går i mitten, mellan 0% och 100%. Det förklarar varför resultaten ibland blir så oförutsägbara.
I mitt tycke hade det varit bättre om linjen hade gått längs antingen 0% eller 100%. Det hade blivit tydligare.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto