Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hitta utfrätta partier av bilder i Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder Elements 3. Jag skulle vilja kunna hitta de partier som blivit utfrätta, alltså helt vita, i bilden så att de visas på ett klart och tydligt, grafiskt sätt. Hur resultatet presenteras är inte så viktigt. Det viktiga är att kunna se vilka områden det är, t ex att de vita partierna byts ut mot en färg som klart avviker från resten av bilden.

På min kamera finns en funktion som efter att bilden är tagen kan visa utfrätta partier genom att de partierna blinkar i bilden på kamerans display.

Någonting som fyller samma funktion skulle jag också vilja kunna göra när jag öppnar bilden i Elements, även om jag naturligtvis räknar med att det är lite krångligare än bara en knapptryckning eller två som på kameran.
Jag har experimenterat lite med "Ersätt färg...", men eftersom vitt inte har någon nyans fungerar inte det.

Tacksam för alla tips och förslag.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

I stora PS kan man väl använda Levels (Nivåer) och hålla ner Alt samtidigt som man drar i det högra eller vänstra reglaget för att se när hög och lågdagrar klipps. Kanske fungerar likadant i Elements?

Eller så kan man använda "Threshold" (Tröskelvärde?) och flytta reglaget för att se var man har max och minvärdena.

Hej, Robert!

Tack för hjälpen. Jo, det fungerade faktiskt så i mitt Elements också, så som du beskrev om att hålla nere ALT medan man drar i svart- eller vitpunkten i Nivåer.

Tyvärr lyckades jag kunde inte hitta någon dokumentation om detta på hjälpsidorna när jag sökte på "Nivåer". Den här bilden som visas när jag gör så försvinner när jag släpper musknappen. Jag hittade inget sätt att spara den, t ex som ett bildlager.

Bättre fungerade det med Tröskelvärde. På det sättet kunde jag få en tydlig, grafisk presentation i form av en bild bestående av enbart svart och/eller vitt beroende av vilken punkt i histogrammet jag valde, precis som jag ville. Och denna bild är ju inga problem att spara om man så vill.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto