Annons

Var få tag på fasta teleobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

swedlamp

Aktiv medlem
Hej,

Jag är på jakt efter en Canon 300mm 2.8, med eller utan IS, men efter att ha sökt lite på internet så finner jag ytterst få till salu.. Här på fotosidan finns 2 annonser, jag vill ej betala mer än 30.000:- för en 300:a med IS och maximalt 18.000:- för en med utan IS.

Så till frågan: Hur gör ni om ni vill ha tag på ett objektiv? Förvisso är ju utbudet stort på exempelvis ebay, men jag vill gärna kolla på objektivet IRL innan jag slår till!

Tacksam för svar! :)

Mvh
Magnus

Det är väl enkelt.
Ge ett bud och vill de inte sälja till det priset så får du inget.

och till vilka ska jag ge bud till då? som jag skrev ovan så finns det 2 annonser här på FS, båda undanbeder prutare och tyvärr begär de mer än vad jag vill ge så jag har avstått att svara.

problemet är att jag inte hittar några fasta objektiv till salu...!

Det är ju relativt ovanliga objektiv, som antagligen ännu mer sällan byter ägare. Det är ju den typen av objektiv man har tills dom inte fungerar längre.
Så jag antar att det helt enkelt är svårt att hitta sådana. Jag ser dom inte heller ofta iaf.

Du har ju svaret själv.

och till vilka ska jag ge bud till då? som jag skrev ovan så finns det 2 annonser här på FS, båda undanbeder prutare och tyvärr begär de mer än vad jag vill ge så jag har avstått att svara.

Det här är väl ett icke problem !
Dom du kan ge ett bud är ju till dom som säljer, å du har ju själv valt att inte ge nåt bud till dessa 2 som vill sälja.
Förstår inte vad du vill att vi ska svara ???
Om det inte finns några annonser på fasta 300/2,8 till det pris du vill betala så är ju saken löst - Du får inget 300/2,8

ThomasR

Har du provat att sätta in lite "Köpes:"-annonser lite här och var?
Det kanske finns någon där ute som behöver en impuls att sälja.

Välkommen till verkligheten. Inte alltid att verkligheten anpassar sig efter ens krav utan man får helt enkelt anpassa sig själv till verkligheten. Åtgärder som är möjliga:

1: Strunta i att köpa något 300/2,8
2: Öka budgeten och betala vad säljarna kräver
3: Testa att pruta
4: Fortsätt leta
5: Ändra kravbild och köp istället 300/4 eller Sigma 120-300/2,8
6: Byt kameramärke till ett där du hittar ett 300/2,8 till rätt pris

De enda alternativ som kvarstår utöver det är på fel sida om laglighetsgränsen.

Även de som skriver prutat och klart i annonserna kan tvingas inse att de måste gå med på ett lägre pris om de alls vill sälja. Kom ihåg att alla priser är förslag tills dess köpet skett! Det skadar aldrig att testa med ett bud.

Välkommen till verkligheten. Inte alltid att verkligheten anpassar sig efter ens krav utan man får helt enkelt anpassa sig själv till verkligheten. Åtgärder som är möjliga:

1: Strunta i att köpa något 300/2,8
2: Öka budgeten och betala vad säljarna kräver
3: Testa att pruta
4: Fortsätt leta
5: Ändra kravbild och köp istället 300/4 eller Sigma 120-300/2,8
6: Byt kameramärke till ett där du hittar ett 300/2,8 till rätt pris

De enda alternativ som kvarstår utöver det är på fel sida om laglighetsgränsen.
Du glömde det enklaste
7 köp ett nytt

Nej problemet ar att du inte vill betala priserna de kostar. Du har ju redan hittat nagra objektiv

Tänk på att alla annonser innehåller önskvärt försäljningspris, inte verkligt eller genomsnittligt slutpriset, det är ju en helt annan sak. Själv betalar jag aldrig mer än max 1/2 priset på vad en ny pryl kostar, annars väljer jag alltid att köpa nytt. Om en säljare undanbeder prutare i annonsen så avstår jag naturligtvis.

Marknaden sätter priset. Det finns objektiv på marknaden men du är inte villig att betala priset.. Annars..Någon annan köper.. Vad är problemet?

Exakt som ovan skrivits så får man lov att säga vad man är beredd att betala, sedan är det det säljaren som bestämmer om det blir affär. Så ser jag på saken iaf. Själv sökte jag tele som knappast finns att få tag på i Sverige så det blev eBay. Håller man koll ett tag så ser man vilka som säljer & till vilka priser. Hittar man recensioner på nätet, andra som handlat av dom osv så har man hyggliga förutsättningar. Visst är det ett chanstagande men risken att bli totalblåst, typ försändelsen innehåller nåt helt annat ser jag som ganska liten om man inte klantar sig med att kolla upp innan. Däremot räknar jag med att jag får det jobbigt om grejen inte håller måttet rent mekaniskt eller vad det kan handla om, då man kanske får stå för frakt & packning själv samt processen med att få tillbaka pengar som man ligger ute med, ett moment till liksom. För min del gick det lysande - allt var som utlovat. Det är en möjlighet. Lycka till.

Vänta tills rätt objektiv kommer

Det är bara att hålla ut, förr eller senare kommer ett objektiv som motsvarar dina krav. Det viktigaste är att ha sina krav klar för sig i förväg och slå till när möjligheten finns. Jag köper nästan endast begagnade objektiv på det sättet. Ibland vänter man en vecka ibland sex månader.

Just nu mitt i vintern förstår alla som säljer att det är köparens marknad. Men till våren kommer det att finnas flera till salu, ibland samtidigt. Då har du chansen.

300/2.8 är en utgången modell utan reservdelar. Även i perfekt skick borde det vara relativt billigt, för köparen tar en stor risk att med minsta fel förvandlas hela objektivet till skrot.

Senast ändrad:
Hej,

Jag är på jakt efter en Canon 300mm 2.8, med eller utan IS, men efter att ha sökt lite på internet så finner jag ytterst få till salu.. Här på fotosidan finns 2 annonser, jag vill ej betala mer än 30.000:- för en 300:a med IS och maximalt 18.000:- för en med utan IS.

Så till frågan: Hur gör ni om ni vill ha tag på ett objektiv? Förvisso är ju utbudet stort på exempelvis ebay, men jag vill gärna kolla på objektivet IRL innan jag slår till!

Tacksam för svar! :)

Mvh
Magnus

Hej Magnus, gör som jag gjorde.
Lägg en order på nätet hos någon av de större i N.Y. När de bekräftar så res dit. Jag köpte mitt 300 2.8 IS billigare än vad de beg kostar i Sverige. Jag köpte mitt för drygt 2 år sedan och än idag är beg priserna högre än vad jag gav för mitt då nya.
Sedan kommer nu alla moralpredikarere och SKRIKA TULL O MOMS bla bla bla.
Din plånbok, ditt val.

ANNONS
Götaplatsens Foto