Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var framkallar man kodak Technical Pan

Produkter
(logga in för att koppla)

Petter Å

Aktiv medlem
Nån som vet var man kan framkalla en Kodak Technical Pan film? Jag har själv ingen utrustning och hörde att man måste framkalla i en speciel vätska.

Det kommer att bli dyrt... Technical Pan framkallas i Technidol. Det är ingen standardsoppa så det blir nått proffslabb som får framkalla manuellt och det blir ju kostsamt.

Ett billigare alternativ är nog att be snällt här på fotosidan om någon kan framkalla när de ändå så soppa egna filmer.

Kolla med www.crimson.se och www.prolabbet.se

TP kan framkallas i flertalet framkallare och inte bara Technidolen. Jag har framkallat i bla FX39 och HC-110 med lysande resultat.

Senast ändrad:
Men varken FW39 eller HC-110 är standardframkallare. Labben brukar bara ha D-76, och det kan också funka. Men vill man dra riktigt nytta av filmens fina egenskaper är det Tecnidol som gäller och inte D-76.

Äsch, jag missade det lilla ordet "ingen" i Petters första inlägg, ursäkta!

Om inte något labb tar filmen så kan han försöka hitta någon privat fotograf i närheten och höra om hjälp med framkallning eller se om någon här vill göra det som du sa Per.
MVH Eva

Kanske inte vad du vill höra, men min erfarenhet är:

Det är i princip till att göra det själv om du vill använda TP:n som "vanlig" film med säkert resultat.

Skall man följa Kodaks rekommendationer till punkt och pricka så är det några smärre avsteg från den vanliga processningen, dels skall man trycka ner spolen i dosan med framkallare (ej fylla på framkallare efteråt), dels så är agiteringstekniken klart våldsammare än normalt (har för mig att det var 10-12 vändningar på 5 sekunder, rena marrackasstuket).

Det är hur som helst inte svårare än att framkalla annan film själv - om du har gjort det, så är nog det enklaste att köpa en en- eller två-rulles dosa och göra det själv (det blir nog klart billigare än att lämna in det - och du vet att det blir bra - det är inte lätt att hitta någon som vill göra TP...).

Det finns en utförlig beskrivning på Kodaks filmsidor på nätet om just TP och hur man skall exponera samt framkalla den för att uppnå olika resultat (från mjuk kontrast till stenhård...). Fast den läste du väl innan du exponerade? ;-)

Technidol säljs i en förpackning om 4 st småflaskor som var och en räcker till två rullar. Resten av vätskorna kan du använda standard.

Bilderna då? Det blir riktigt kul, extremt finkornigt och tål att förstoras upp hur mycket som helst (gjorde själv en 50x60 förstoring med bra resultat, ser knappt kornet ens vid sådan förstoring!).

Tech Pan exponerad efter 25 ISO går iaf. alldeles utmärkt att framkalla i Paterson Acutol 1+20 (och förmodligen 1+19 också), 20 grader i 10 min med 10 s agitering per minut (vi körde 60 s, 10 s, 60 s, 10 s , osv, 3 vändningar och en duns under 10 s).
Sen om det blir lika fint som Technidol eller om Acutol är speciellt mycket billigare vet jag inte. Jag hade tillgång till den bara för att den följde med Photax mörkrumsstartpaket för länge sedan...

Hör med RB-foto på 090-775527. De har gjort det åt mig med bra resultat men jag vet inte vad de debiterar nu eller om de har technidol hemma.

Man framkallar den själv i Kodak Technidol!

Ladda ner publikation p255 från kodak och följ anvisningarna där noggrant och exakt så kommer det att bli jättebra.

ANNONS
Götaplatsens Foto