Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Var framkallar ni?
- Trådstartare Cassius
- Start datum
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
För svartvitt är det nog en hel del som har eget mörkrum. Färg däremot är krångligare.
Allt vanligare blir att man scannar film och sedan skickar den bearbetade digitala filen till ett labb som exponerar den (INTE "skriver ut") på ett fotopapper.
Allt vanligare blir att man scannar film och sedan skickar den bearbetade digitala filen till ett labb som exponerar den (INTE "skriver ut") på ett fotopapper.
Brummelisa
Aktiv medlem
Nu kör jag enbart digitalt, men förut så laddade jag filmen i framkallningsdosan på toaletten. Sen gjorde jag det lite bökigt, men jag hade min förstoringsapparat i en garderob i sovrummet och stod där och belyste pappret (det var en dubbelgarderob). Det blev lättare att mörklägga samt att jag fick inte plats på toaletten med den. Sen tog jag en kartong (som pappret kommer i) och gick över till toaletten och hade den som våtdel. Lite bökigt, men smidigare än att ta cykeln och cykla 1 mil till närmsta fotoklubb 
/ Marcus
/ Marcus
aolsson
Aktiv medlem
Svartvit film framkallar jag hemma. Använder en "mörkrumspåse" i svart tyg att ladda dosan i. Har en Jobo dosa för rullfilm/35mm och en gammal duolab för bladfilm.
Diafilm lämnar jag på ett labb (Chromeworks) som enbart sysslar med E6 processen. De är klara på en timme från 8 till 21.
Färgneg går till olika labb beroende på hur viktiga/kritiska bilderna är. Det ena (RobynColor)är fantastiskt bra (men motsvarande dyrt) de får specialjobben. Det andra (BayLab) är "mellanklass" men mycket billigare. Jag tar aldrig film till varuhuslabben här. De har en otrevlig tendens att låta negativen ligga på golvet och kliva runt på dem :-(
Svartvita bilder upp till 40x50 kopierar jag hemma. Färg från 35mm scannar jag oftast och skickar till online lab för utskrift (om jag inte tar ut dem på egen inkjet). Riktigt viktiga färgbilder lämnar jag till "dyrlabbet" (RobynColor). De förstorar både från neg och dia (oftast Lightjet).
Diafilm lämnar jag på ett labb (Chromeworks) som enbart sysslar med E6 processen. De är klara på en timme från 8 till 21.
Färgneg går till olika labb beroende på hur viktiga/kritiska bilderna är. Det ena (RobynColor)är fantastiskt bra (men motsvarande dyrt) de får specialjobben. Det andra (BayLab) är "mellanklass" men mycket billigare. Jag tar aldrig film till varuhuslabben här. De har en otrevlig tendens att låta negativen ligga på golvet och kliva runt på dem :-(
Svartvita bilder upp till 40x50 kopierar jag hemma. Färg från 35mm scannar jag oftast och skickar till online lab för utskrift (om jag inte tar ut dem på egen inkjet). Riktigt viktiga färgbilder lämnar jag till "dyrlabbet" (RobynColor). De förstorar både från neg och dia (oftast Lightjet).
Senast ändrad: