Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var i processen använder ni Neat Image

Produkter
(logga in för att koppla)

bengtjakobsson

Aktiv medlem
Hej, när i processen använder ni brusreducering.
Är det det första ni gör eller efter ev. justeringar, innan efter ev interpolation före eller efter skärpning?
Bengt

Det första jag gör efter konvertering från RAW.

All bearbetning man gör gör ju det svårare att bli kvitt det.

Eftersom brus ofta förstärks av redigering i allmänhet och skärpning i synnerhet så tycker jag att brusreducering bör komma som sista moment.

Dock bör man nog ändå lägga på lite USM efter brusreducering också.

Det varierar.
För digitalt smink kommer en skärpning först, efter konvertering från RAW.

Sedan grundjustering av kontrast.

Därefter retusch av hudblemmor, sedan NI.

Därefter en skärpning som sista steg.

Jag har mer och mer frångått tanken att skärpning alltid skall ske vid ett enda tillfälle.

Ofta ser jag fördelar med att lägga skärpning och brusredusering i flera små steg under processen.
Särskilt om man vill ha en slät hy som inte är ”plastig”.

jag NI'ar i slutskedet och alltid i ett eget lager ifall jag vid något senare tillfälle ångrar mig eller tex. ska använda bilden till något där NI behövs mer eller mindre än det ursprungligen var tänkt...

De gånger jag använät NI så tycker jag att det påverkat bilden så mycket att jag måste arbeta med den en stund efteråt. Så jag försöker köra NI reletivt omgående.

1. Fixa vitbalans och andra RAW grejer innan konverteringen.

2. Neat Image.

3. Ev. färgjusteringar mm i PSP9

4. "Grundfix", d.v.s. klona bort heta pixlar, skärpa utvalda delar och softa andra.

5. Ev. interpolering

6. Slutfix

7. Sparar

/A\

Christel Eldrim (Estethia) skrev:
jag NI'ar i slutskedet och alltid i ett eget lager ifall jag vid något senare tillfälle ångrar mig eller tex. ska använda bilden till något där NI behövs mer eller mindre än det ursprungligen var tänkt...

Har läst att NI skulle gå att göra i PhotoShop, och eftersom du skriver såhär förmodar jag att det är möjligt, men var hittar jag det, är det kanske ett insticksprogram, och vad heter det i så fall, själv använder jag NeatImage, men tycker det fungerar sådär....

// Anders

aceeo skrev:
Har läst att NI skulle gå att göra i PhotoShop, och eftersom du skriver såhär förmodar jag att det är möjligt, men var hittar jag det, är det kanske ett insticksprogram, och vad heter det i så fall, själv använder jag NeatImage, men tycker det fungerar sådär....

// Anders

I proversionen av ni ingår en plugin till photoshop.

F.ö. så använder jag ni som Christel. Sist i processen och i ett eget lager. Ibland skapar jag även en lagermask och applicerar ni selektivt.

Senast ändrad:
Tack för alla svar, lite blandade rutiner tydligen. Själv har jag alltid använt NI i slutet och ibland på eget lagar som några av er tydligen gör. Är det verkligen så att bruset ökar vid varje justering av bilden, om jag t.e.x minskar kontrasten i en bild ökar bruset då ??
Bengt

Jag vill så snabbt som möjligt få en känsla av slutresultatet, därför skärper jag alltid lite först, fixar hudblemmor och skavanker samt NI:ar. SEN kan jag börja fixa med bilden på riktigt; färg, kontrast, detaljer som t ex ögon och hårstrån m m.

Anledningen till att jag börjar med att skärpa bilden är att min inspiration försvinner direkt om jag sitter och jobbar med ett ansikte som är "suddigt".

Att ingenting i min process kräver något extra skärpningsmoment är ytterligare ett argument för att ha skärpning som första steg i bildretuscheringen.

Slutligen - lager, lager och åter lager. Avlägsna påsar under ögonen - skapa separat lager. Ljusa upp ögonen - skapa separat lager. Öka konstrasten - justeringslager. Osv osv.

/bjanha

Senast ändrad:
Använder inte det över huvudtaget..
Visst är det ett verktyg som så mycket annat, men alldeles för överskattat av allmänheten..

mago skrev:
Visst är det ett verktyg som så mycket annat, men alldeles för överskattat av allmänheten..

Jag NI:ar i slutet för då ser jag vilka bilder och var i bilden det behövs och jag ser till att bara NI:a i skuggorna för det är oftast bara där som det stör.
För er som inte gillar NI men gillar filmbrus: ställ in så att NI bara tar bort färgbruset. Det blir mycket snyggare brus då!

andreasc89 skrev:
1. Fixa vitbalans och andra RAW grejer innan konverteringen.

2. Neat Image.

3. Ev. färgjusteringar mm i PSP9

4. "Grundfix", d.v.s. klona bort heta pixlar, skärpa utvalda delar och softa andra.

5. Ev. interpolering

6. Slutfix

7. Sparar

/A\

Ser att du använder PSP9 liksom jag. Varför använder du NI och inte det filter som ingår i produkten? Har du sett fördelar med NI gentemot det?

Hm.

Finns det något liknande filter även i PSP8? Laddade hem NI nyss. Utmärkt på alla gamla bilder med grötiga blå himlar.

Nej, men i nya PSP9 finns det i grundprodukten, jag tycker det är det bästa jag sett hittills i brusreduceringsväg. Men då har jag i och för sig bara kört demo versionerna av dom andra. Skönt att ha allt i samma program i alla fall.

Jepp

mago skrev:

...håller med, en alldeles förskräkligt onödig produkt som inte mår bättre av ett kraftig missbruk.
Barbiedoll rules?

Och jag tycker Neat Image är ett av de bättre och nödvändigare verktyg som finns för digital bildbehandling.

Re: Jepp

uge skrev:
...håller med, en alldeles förskräkligt onödig produkt som inte mår bättre av ett kraftig missbruk.
Barbiedoll rules?
har ni inte tänkt på att NI inte dominerar i alla bilder där det används? så därför betyder det inte att bara för att några använder NI på ett överdrivet sätt så är programmet helt igenom uselt och kan skönjas i alla bilder där det använts?
det finns ju miljarders olika inställningar i NI och det tar ju ett tag innan man kommer till det stadiet att man använder det mycket subtilt (om man nu vill komma dit) och utnyttjar programmets alla funktioner.
och att det inte alls är så onödigt som kan tyckas när man inte ser användningen av det eller ser den överdrivna användningen.

personligen tycker jag att NI har fått oförtjänt mycket skäll bara för att det tar ett tag att inse att NI kan passa de allra flesta smaker, tillfällen och bilder (grovkornsälskarna borträknade).

visst är det lätt att råka ratta till plastnyllen, men om man tror att det är det enda man kan göra med NI, då har man helt missat vad programmet kan göra.
för det är långtifrån tänkt att bara kunna göra barbiefejs med och har mycket finkänsligare inställningar och större användningsmöjligheter än så och är i det närmaste så långt ifrån en onödig produkt som man kan komma.

edit: gud vad jag upprepar mig och skriver luddigt.. men ni hajar va? jag orkade inte riktigt renskriva...

ANNONS
Götaplatsens Foto