Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var köpa IR-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel.l

Aktiv medlem
Hej alla.

Var kan man köpa ett IR-filter? Helst gelatin?
Jag har ringt runt och hittar ingen som säljer det längre.

Otroligt dyra om du skulle hitta något. Finns förmodligen iaf att köpa i USA, men dyra även där.

Hörde en person som köpte sig en begagnad Nikon Coolpix 990 och plockade bort den inbygga infraröda spärren (filter)? och kan nu fotografera IR direkt med den kameran. Ett prisalternativ kanske?, eftersom man inte fotograferar så mycket IR.

Här finns IR-filter, dock inte i gelatin. Pris i storleksordningen 500:- Gå in på "För digitalfoto -> Heliopan -> Heliopan pris
http://www.dito.se/index-2.html
Vad jag vet så har gelatin inte sådana egenskaper. Däremot så kan gelatin enkelt färgas...
/Harald

Mja, otroligt dyra och svårhittade vet jag inte.

Photax har 49mm's för 535:-
52's för 630:-

/Henri

abatarphoto skrev:
Hörde en person som köpte sig en begagnad Nikon Coolpix 990 och plockade bort den inbygga infraröda spärren (filter)? och kan nu fotografera IR direkt med den kameran.

Fast det är ju tvärtom? Spärren är ett filter som tar bort IR och i det fallet är det det ett måste att plocka bort den för att sensorn/filmen överhuvudtaget skall kunna registrera IR. IR-filter brukar ju avse filter som blockerar allt synligt ljus, och ett sådant filter krävs ju trots att man plockat bort spärren på kameran.

Man bör kanske också kolla så att sin kamera reagerar på IR innan man köper ett filter, för ganska många digitalkameror har just sådana spärrfilter. (testa med en fjärrkontroll)

Jag har för mig att Photax säljer IR-filter.

eatfrog skrev:
Mja, otroligt dyra och svårhittade vet jag inte.

Photax har 49mm's för 535:-
52's för 630:-

/Henri

Tackar!

JAg har inte kunnat ringa dom ännu, ska göra det imorgon. Men det blir ganska dyrt då man får lägga till frakt på priset.

ANNONS
Götaplatsens Foto