Annons

Var köper man Ilford SFX (ja filmen är tillbaka i sortimentet!)

Produkter
(logga in för att koppla)

Danyael_X

Aktiv medlem
Hepp!

Var kan man köpa Ilford SFX film i sverige?
Filmen är tillbaka i Ilfords sortiment nu och man vill ju arbeta med SFX =)

Chris

Http://www.procenter.se

Det finns ett test av SFX i senaste eller näst senaste numret av Black & White Photography (UK).

Jag har tidningarna hemma, skicka mig en mailadress om du vill att jag skall scanna artikeln och maila över den. Jag vill minnas att det blev ganska tydlig effekt med ett rödfilter #25 men för att det verkligen skall stå ut behöver man SFX-filtret.

Tack för erbjudandet!

Jag har redan den tidningen och det var där jag fick upp intresset för filmen :)

Och visst är artiklen bra och intressant, men det är alltid bra att höra erfarenheter från fler personer ju :)

Jag har bara testat två 120 rullar än, så någon expert på filmen är jag inte. Jag använde Ilfords SFX filter och testade lite olika exponeringar.

Det jag tyckte blev bäst var 5 stegs extra exponering. De tester jag gjorde utan filter blev också väldigt bra.

Har hört att porträtt i elljus skall blir bra med SFX filmen. Är det någon som provat det? Jag gör det nog snart, har åtta rullar kvar.

kan tänka mig att man kan få en rätt häftig effekt med dem då de antagligen strålar mer IR än vad en blixt gör.

En sak som hade varit häfig att göra, är att sätta en lampa bakom en person med stort yvigt hår och sedna motljus belysa ansiktet. Blir nog en rätt häftig effekt då med SFX filtret skulle jag tro.

ANNONS
Götaplatsens Foto