Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var kan jag hitta en Nikon bländarring?

Produkter
(logga in för att koppla)

MedinFoto

Aktiv medlem
På jakt efter en bländarring till ett Nikon 500 AF-S D II. (Alltså plast/gummi ringen som man ställer in bländaren med).

Nikon säger att de inte längre har delar till dessa. Inget på eBay heller. Nån som känner till nån reparatör/firma som kan ha en liggandes? Vet att de inte är vanliga direkt men med lite tur kanske...
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag skulle börja med att försöka titta bland större oberoende verkstäder utomlands och se om de har något sådant trasigt objektiv liggande som de själva sparat just för reservdelars skull.

Det är ju inte en typ av del verkstäder normalt lagerför, utan antagligen beställer från Nikon den dag de behöver en. Så chansen att någon har några sådana ringar lösa liggande i en låda är nog liten.

I slutändan är nog risken att du själv får försöka hitta någon som har ett trasigt (och därmed billigt) objektiv att sälja och plundra det. Och det kommer nog att kräva både tid och tålamod.
 

MedinFoto

Aktiv medlem
Ja, misstänker att det blir svårt att hitta, men det kostar ju inget att leta. :) Tyvärr är även trasiga objektiv av denna klass rätt dyra, men man kanske har tur och stöter på nån som har plockat isär ett och säljer av bitarna. Det är inga större problem att tejpa/limma en liten plastbit som återställer funktionaliteten men skulle vara trevligt att ha en snyggare fix!
 

MedinFoto

Aktiv medlem
Lyckades hitta servicemanual + parts list för objektivet, och lite googlande på artikelnummer ledde till nån Amazon liknande sida i Brasilien där en säljare hade en. Kontaktade någon via Freelancer som nu har köpt det åt mig. Får hålla tummarna att det blir rätt!
 

MedinFoto

Aktiv medlem
Har du kvar den gamla så att du kan se hur den skall se ut? I så fall kan du kanske 3d-trycka en.
Ja, hade funderat på att göra det om jag inte kunde hitta nån (har 3d-skrivare för prototyper här). Men detta objektivet är den gråa varianten vilket betingar ett visst samlarvärde så ville helst ha en originaldel. Får hoppas denna från sydamerika dyker upp så är problemet ur världen!
 

PMD

Aktiv medlem
Lyckades hitta servicemanual + parts list för objektivet, och lite googlande på artikelnummer ledde till nån Amazon liknande sida i Brasilien där en säljare hade en. Kontaktade någon via Freelancer som nu har köpt det åt mig. Får hålla tummarna att det blir rätt!
Berätta gärna hur det gick när du har fått hem den!
 

Falumas

Aktiv medlem
Ja, hade funderat på att göra det om jag inte kunde hitta nån (har 3d-skrivare för prototyper här). Men detta objektivet är den gråa varianten vilket betingar ett visst samlarvärde så ville helst ha en originaldel. Får hoppas denna från sydamerika dyker upp så är problemet ur världen!
Ett exclusivt objektiv med 3d-tryckt bländar-ring måste göra det till en unikum.
 
ANNONS