Annons

Var skicka in fujifilmer?

Produkter
(logga in för att koppla)

richardo

Medlem
Jag tänkte börja fotografera med fuji superia nu. Dock så vet jag inte var jag ska skicka in filmen för framkallning. Någon som har något tips?

mvh R
 
Nja! Det är nu kriget kan börja angående vilka ställen som är bra o vilka som är dåliga. är egentligen inte så kräsen så jag själv skickar lite varstans o fixar till dom sen i datorn om de måste justeras.
 
...

Det är väl bäst att vända sig till ett lab som använder sig av Fujis maskiner. Frågan är vilka som gör det...
 
Tidningen elektronikvärlden Ljud & Bild har testat 12 olika fotolabb. Prolabbet och ProPrint gjorde de bästa bilderna enligt deras test.
 
Re: ...

richardo skrev:
Det är väl bäst att vända sig till ett lab som använder sig av Fujis maskiner. Frågan är vilka som gör det...

Det skulle jag definitivt inte göra. Fuji har lyckats sabotera nog med film för mig. Extrema färgstick, framkallat på fel iso vid pressning mm. Varför inte skicka till ett prolabb? Crimson kan jag absolut rekommendera och likaså Odenlabb.
/Lotta
 
Lotta, jag tror inte RIckard menade att man skule skicka filmerna till Ånge, bara att man skulle skicka dem någonstans där de har fujimaskiner med kanaler för fujifilmer.

T ex Odenlab som du rekommenderade ;-)
 
Jo, jag missförstod nog. Men nu blir jag ju lite fundersam eller nyfiken.. Alltså borde det kunna ha betydelse vart man lämnar även Kodak m.fl märken också då? Vad skiljer resultatet om man lämnar till labb som inte använder "rätt" maskin för fabrikatet? "De riktiga" labben, har de flera maskiner så det ska bli perfekt på alla fabrikat.
/Lotta "nyfiken och novis"
 
Jag skrev mitt inlägg under tiden du skrev ditt första så jag såg inte det innan jag postade mitt...annars hade jag inte skrivit det...
 
Det är ok;) Men eftersom du startade tråden kanske du kunde svara på vad som skiljer resultatet om man lämnar till labb som inte använder "rätt" maskin för fabrikatet?
/Lotta
 
lotelo skrev:
Vad skiljer resultatet om man lämnar till labb som inte använder "rätt" maskin för fabrikatet?
Nu använder jag aldrig negativ färgfilm så det här svaret är rent teoretiskt svammel, lägg inte för stor vikt vid det mao.

Som jag har förstått det levereras minilabben med en uppsättning "kanaler". "Kanalerna" är väl programmen som används vid filtreringen gissar jag.

Saknas rätt kanal så får man köra manuellt och är alltså utlämnad till kopistens kompetens.

Nu gissar jag att alla labb är intresserade av bästa resultat även med konkurrentens filmer, annars skulle nog kunderna bli missnöjda. Så jag tror nog att ett minilabb från Fuji innehåller kanaler för de vanligaste filmerna från Kodak, Konica och Agfa också.

Men haken kan vara de mer ovanliga filmerna. Ett hål-i-väggen-labb i Tyresö får knappast in så många proffsfilmer och kanske saknar inställningar för dessa. Men man får väl förmoda att Kodak har försett dem med kanaler för alla deras filmer om det är ett kodaklabb, och vice versa om det är ett annat företag. Då skulle det enligt detta lösa resonemang kunna vara smartare att köra Portra på kodaklabbet och NPC på fujilabbet.
 
Tack för den klargörelsen;) Jag brukar pressa labben på all info jag kommer på att fråga om, sen får de tycka jag är hur "dum" som helst om de vill. Efter att ha ringt runt till varenda proffslabb jag hittat i sthlmstrakten och en hel del till så har jag bara stött på en filmtyp som de flesta inte tar och det är IR-film. Dox framkallar inte s/v heller men det var ju en annan sak. Alltså behöver jag inte börja pressa labben på en massa info om deras kanaler nu då, om jag litar på dig alltså..
/Lotta
 
lotelo skrev:
om jag litar på dig alltså..
Men det skall du inte i den här frågan, ovanstående grundar sig bara på hörsägen och sånt jag läst på nätet, så jag garanterar absolut inte att det har någon betydelse i praktiken.
 
Då ska jag ska fråga dem åtminstone på Crimson och Dox vad de har för grejer då. Även om jag tror på hörsägen ibland..
/Lotta "nyfiken"
 
jimh skrev:
Då skulle det enligt detta lösa resonemang kunna vara smartare att köra Portra på kodaklabbet och NPC på fujilabbet.

Jag vet då iaf. ett lokalt Kodaklabb som inte har kanaler för Kodaks proffsfilmer.
Kan det vara så att kanalerna ständigt justeras och att de därför bara är aktuella för de filmer som normalt körs genom labbet, dvs. konsumentfilmerna?
Jag har för mig att många labb (eller iaf. de nyare digitala) så att säga lär sig av eventuella manuella justeringar som operatören gör och lagrar det i den aktuella filmens kanal.
 
Ir film

lotelo skrev:
Tack för den klargörelsen;) Jag brukar pressa labben på all info jag kommer på att fråga om, sen får de tycka jag är hur "dum" som helst om de vill. Efter att ha ringt runt till varenda proffslabb jag hittat i sthlmstrakten och en hel del till så har jag bara stött på en filmtyp som de flesta inte tar och det är IR-film. Dox framkallar inte s/v heller men det var ju en annan sak. Alltså behöver jag inte börja pressa labben på en massa info om deras kanaler nu då, om jag litar på dig alltså..
/Lotta
Om jag inte missminner mej så tar Diabolaget IR film. Jag har lämnat väldigt många filmer till Diabolaget. Och de har ALLTID levererat yppersta kvalite. Jag har lämnat både Kodak,Agfa,Fuji mm och har alldrig varken fått repor eller färgstick.

Mvh Arne
 
ANNONS