Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var sparar ni alla bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
När det gäller arkivering så är det inte så mycket som funkar idag.
I princip är du hänvisad till att konvertera till nya format.
När det gäller rawformat så finns det bara ett öppet o det är dng som egentligen bygger på tiff 6.0
Jag gissar att när tillverkarna vill kapa format som ligger bakåt i tiden så kommer vi enkelt att kunna gå till nya med tillhandahållna verktyg.
Men än så länge är den digitala fotoeran i sin linda.
Vi har precis släppt megapixelracet o fokuserar allt mer på annat.

Tittar vi på civilflyget så har de normalt krav på 40år efter att flygplanstypen är tagen ur tjänst.
 
Att backa till molntjänst är inget jag skulle göra eftersom jag tappar kontrollen som integritet, hur länge kan jag lita på tjänsten, ägandeskap. Men det är upp till dig själva att avgöra.
En fråga till er som nyttjar dessa tjänster, hur fungerar en total återställning? Hur lång tid tar det etc? Har ni gjort en återställning?
Om man vill kan man givetvis vara orolig för att en molntjänst inte är seriös, men jag är betydligt mer orolig för att bli av med mina bilder. Därför lagrar jag lokalt och i en molntjänst. Någon hel återställning har jag aldrig behövt göra - tack och lov. Däremot delvis. Det har gått utmärkt. En hel återställning skulle ta tid, men den går att göra om alla andra vägar är stängda. Det är det viktiga.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Krav på vad? Att dokumentation ska finnas tillgänglig? (Varför i så fall?)
Ja
hmmm tja varför.... Det är ett krav du måste uppfylla för att få leverera.
Kan du inte uppfylla det så får du inte affären.

För att det skall kunna åläggas rätt ansvar till rätt underleverantör om ngt är felproducerat?
För att haveriutredningar skall hinna avslutas? Och haveriutredare är MYCKET tålmodiga människor.
 

tormig

Aktiv medlem
När man väljer bland sådana tjänster så bör man läsa noga.
Återläsningstiden kan vara orealistiskt lång. O det är alltså inte din nedladdningstid som är flaskhalsen utan ut från diskhotellet.
De finns de som återlämnar materialet på en disk. Givetvis får du betala disk o porto.
Går i princip lika fort som posten kommer fram.
Själv tror jag att priserna för dessa tjänster kommer stiga rejält inom 5 år.
Så jag behåller mina diskar.
Vad är en orealistiskt lång återläsningstid? Tanken är väl att det aldrig skall behöva göras. Har ditt hus brunnit ner och din NAS eller diskar med det är kanske en lång återläsningstid ett mindre problem.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja
hmmm tja varför.... Det är ett krav du måste uppfylla för att få leverera.
Kan du inte uppfylla det så får du inte affären.

För att det skall kunna åläggas rätt ansvar till rätt underleverantör om ngt är felproducerat?
För att haveriutredningar skall hinna avslutas? Och haveriutredare är MYCKET tålmodiga människor.
Men 40 år? Riktigt så långsamt tror jag inte att någon haveriutredning går. Inte heller verkar det vara någon vits med att jaga syndabockar bland underlevererantörer i 40 år efter att flygplanstypen har tagit ur bruk.

Nåväl, finns det något att lära av den branschen när det gäller långtidsarkivering av fotografier?
 

Göran Åstebro

Aktiv medlem
En sak att tänka på med externa lösa hårddiskar är att inte tappa dem..

En bekant välte sin från bordet ner på golvet och den gick sönder så att han förlorade alla sina bilder....

/Göran
 

Homy

Aktiv medlem
En sak att tänka på med externa lösa hårddiskar är att inte tappa dem..

En bekant välte sin från bordet ner på golvet och den gick sönder så att han förlorade alla sina bilder....

/Göran
En av mina elever en gång välte en stående disk lätt på bordet. Räckte för att disken skulle vara bortom räddning.
 

landen

Aktiv medlem
Vad vinner man säkerhetsmässigt på att köra RAID konfigurationer i sin NAS?, Jag har aldrig fattat det och har kört mina diskar utan någon RAID-konfig. Har två stycken i en Synology där jag har två identiska mappar som varje natt synkar med varandra.

Sen R-sync mot extern server hos en kompis samt en HD som jag har i ett skåp på jobbet.

Sen brukar jag jobba direkt mot en disk i NAS:en via lightroom.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
RAID är delat i 2 huvudrubriker.
RAID 1x innebär spegling av data. Men det är egentligen inte RAIDs stora syfte.
RAID sprider data över flera diskar. Och när man gör detta smart så även om du förlorar en disk så kan du bygga upp informationen på den disken från de övriga diskarna. Det kräver minst 3 diskar om jag kommer ihåg rätt.

Och desto fler diskar du stoppar in i en RAID desto mindre %andel består felrättningen i.
Tar vi RAID 10 som är ren spegling så kommer du förlora 50% av diskutrymmet som då är worst case.
Med 3 diskar behöver du bara ha 33% overhead osv.

Skall du läsa noggrannare så bör du googla och läsa mer exakt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ett RAIDsystem som havererar kan vara mycket komplicerat att sätta ihop igen.
Kommer jag ihåg rätt så kan du förlora 2 diskar i ett RAIDsystem med 7 diskar utan att förlora data. Och då är ändå overhead under 33%.
Det är normalt sett inga privatpersoner som kör sådana RAID.
 

Hwahlberg

Medlem
Vad vinner man säkerhetsmässigt på att köra RAID konfigurationer i sin NAS?, Jag har aldrig fattat det och har kört mina diskar utan någon RAID-konfig. Har två stycken i en Synology där jag har två identiska mappar som varje natt synkar med varandra.

Sen R-sync mot extern server hos en kompis samt en HD som jag har i ett skåp på jobbet.

Sen brukar jag jobba direkt mot en disk i NAS:en via lightroom.
Ett kort svar är att RAID har inget att göra med backup, enbart tillgänglighet. Behöver du 7/24-drift (dygnet runt) kan RAID hjälpa dig med det. Sällan nåt för hemmabruk med andra ord.

++Håkan++
 

tormig

Aktiv medlem
Vad vinner man säkerhetsmässigt på att köra RAID konfigurationer i sin NAS?, Jag har aldrig fattat det och har kört mina diskar utan någon RAID-konfig. Har två stycken i en Synology där jag har två identiska mappar som varje natt synkar med varandra.

Sen R-sync mot extern server hos en kompis samt en HD som jag har i ett skåp på jobbet.

Sen brukar jag jobba direkt mot en disk i NAS:en via lightroom.
Det du vinner i ditt fall är att varje förändring speglas direkt istället för en gång per dygn.
 

tormig

Aktiv medlem
Ett RAIDsystem som havererar kan vara mycket komplicerat att sätta ihop igen.
Kommer jag ihåg rätt så kan du förlora 2 diskar i ett RAIDsystem med 7 diskar utan att förlora data. Och då är ändå overhead under 33%.
Det är normalt sett inga privatpersoner som kör sådana RAID.
Nja, i ett system som är gjort för det, som en NAS, är det inte alls komplicerat. Man bara byter ut den felande disken och väntar tills det är klart. Men det är illa nog, det kan ta dagar om det är stora diskar innan återställningen är klar. Och har man då bara spegling eller enkla checksummor (som RAID5) är man helt oskyddad under tiden. Dessutom är det väl sannolikt att man köpt diskarna vid samma tillfälle och att de är av samma fabrikat så risken att den andra också brinner upp under tiden är iaf inte försumbar.
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det beror på hur de går sönder.
Om man sätter upp ett system som klarar 2 diskkraschar samtidigt.
Precis som du själv skrev, men vad säger att det är 2 och inte 3 som pajar?
Länge var RAID kontrollerna ett problem när de var HW. Rök kontrollern så var diskarnas information värdelösa om man inte fick tag på en exakt kopia av kontrollern.
Men idag tror jag att de är SW o då är en exakt kopia inget problem.

Men normalt sett klarar man sig.
Det är sällan ett helt diskrack brinner upp samtidigt om inte byggnaden brinner.

RAID minskar sannolikheten att förlora data.
Frågan är vad man är villig att betala.
För min egen del behöver jag det inte alls.
 

tormig

Aktiv medlem
När jag skriver om "NAS" och "RAID" avser jag inte hemmabyggen med suspekta RAID kort eller enterprise system med riktigt många diskar och hårdvarubaserad RAID utan system för hemmabruk. Synology med 2 diskar t.ex. (eller QNAP, Netgear osv). Utan att veta säkert vågar jag ändå påstå att de allra flesta av dessa har mjukvarubaserade lösningar (à la Linux RAID) och iaf Synology hävdar att man utan vidare kan flytta diskar från ett system till ett annat (nytt). Så om själva burken pajar är det nog ett mindre problem än om en disk rasar.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Som jag skrev innan.
För mig är inte 2 diskar RAID, det är bara en spegling.

Jag gör den kopian helt manuellt när andan faller på.
Det räcker för mig.
 
ANNONS