Annons

Varför ändras bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon Tirkel

Aktiv medlem
Hej, jag har ett problem som uppstår när jag sparar mina bilder efter att ha behandlat dem i photoshop. I Photoshop kan det se ut som att bilden har väldigt klara färger, men när jag sedan sparar bilden som JPEG, och öppnar den med "Visningsprogram för bilder", så är färgerna helt annorlunda, mycket mattare. Vad beror detta på?

Tacksam för hjälp!
 
Det beror på att du inte ställt in färgprofilen ordentligt i photoshop och att ps och windows därmed använder olika färgprofiler.
 
Hejhopp,

Du har säkert bilden i Adobe RGB 1998's färgprofil, prova att konvertera den till sRGB innan du sparar din bild.. då kommer den att ha samma färger som den hade inne i photoshop.
I den engelska Photoshop versionen så är det: Image/Mode/Convert to Profile och sen då till sRGB IE1966-2.1.
 
en del program, till exempel de flesta vävbläddrare, hanterar inte färgprofiler alls. välj "view" -> "proof setup" -> "windows" (eller nåt sånt, du hittar det ialla fall under "view"-menyn i photoshop) för att se hur bilden du arbetar med kommer att se ut när den visas under windoze; det ger möjlighet att kompensera för tillkortakommanden hos operativsystemet redan i photoshop... men glöm för all del inte att kolla hur bilden skulle se ut under något annat os; ju mer man petar på färger, kontraster och annat i bilden, desto större skillnad verkar det ibland bli mellan olika plattformar.

/f - smudo.org
 
Jag har sett nåt liknande på gråskalebilder jag sparat som jpeg, de verkar bli mörkare. Kan det också bero på färgprofilen tro?
 
ormestad skrev:
Jag har sett nåt liknande på gråskalebilder jag sparat som jpeg, de verkar bli mörkare. Kan det också bero på färgprofilen tro?

japp, det är ganska stor skillnad mellan photoshop och windows; bilderna blir mycket mörkar när de visas via det senare.

/f - smudo.org
 
PDF

Man kan PDF:a bilden så vet man att mottagaren ser samma färger som du eftersom pdf:ern verka lagra färgprofiler.

/T
 
ANNONS