en reflektion till...
Visst är det så att man ska försöka vänta in läget som man då efter flera år av intresse/träning inom visa områden man vet kommer där och där..tex, fågel, motorsport mm.
Och eftersom det alltid finns en bildidé i bakhuvudet innan du går ut och gör den så är det inte alltid nödvändigt med 5-8bps.
Men som i mitt fall när det ofta är lite oberäkneliga fåglar framför mig..kan det ändå vara skönt att kunna göra stötvisa exponeringsserier när man ser att det drar ihop sig till slagsmål, typ...3-4bilder på gång.
Det är ju också en tränings sak men jag skulle vilja skaka hand med den som verkligen ärligt kan säga att de är så snabb i reaktionen mellan pekfingret och bildkompositionens centrum i hjärnan att de alltid hinner få bilden de *nyss* såg inom actionfoto..lr ??
Tänk så här om ni har råd...DET SKA INTE BERO PÅ GREJERNA OM JAG KAN TA MIN BILD! alltså är det värt lite extra fliss att ha en snabb kamera,
iaf för mig och det som jag fotograferar. Kompositionen är viktigast.. inte hur du gjorde,hur många bps du använde.. typ.
Nu kör jag nikon..med mindre sensor än Canonproffs så jag har inte ert problem.. ..men har för mig att Brutus Östling tyckt att 3-4bps, som de har räcker med lite planering.
Och det är ju något man lärde sig på filmens tid...visst är det förbrukningsmaterial MEN vem vill ha EN bra bild av 36...
Idag tenderar nog "alla" digitalare att ta onödigt mycket bilder istället för att -- tänka först,planera och ta bilden bra med ens.
(även jag ibland, det är ju så lätt och billigt)