Annons

Varför är inte 3D-bilder mer populära?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det inte så dessa VR-glasögon är uppbyggda, jag har aldrig själv testat några sådana.. eftersom jag har vanliga glasögon och inte är säker på att det blir bra med dem, men man kanske kan använda dessa VR-glasögon utan vanliga glasögon om de har något liknande den justering man har på kamerasökarna dioptrijusteringen.
Jo, det är precis så dom fungerar.
Mina fungerar/de bra med glasögon också. Jag har ett mixedreality headset och Microsoft har lagt ner den plattformen, så jag är osäker på om det fortfarande går att använda.

Betrakta bilderna på cirka en halvmeters avstånd, håll upp ett finger framför bilderna och se på fingrer medan du flyttar det närmare din näsa. Vid en viss punkt framträder en tredje bild mellan bilderna som är 3D-bilden. Du ser då på den vänstra bilden med höger öga och högra med vänster öga. Flytta undan fingret och njut av 3D-bilden. 😉

Det där gav mig en flashback till Lennart hylan och när man skulle få färg-TV med en svartvit och en sönderklippt nylonstrumpa.

Alla tekniker för att titta på 3D utan glasögon gör att du måste sitta på rätt plats för att se 3D. Det är ungefär lika tråkigt som att i sin ensamhet titta på 3D-film i VR-headset.
Min 3D-videokamera har en skärm man ser 3D på utan glasögon men det gäller att ha den lilla skärmen mitt framför ögonen.

Både Nintendo 3DS och datorskärm för 3D fick ju en sådan där kamera som följer ögonen, så du måste inte stå helt stilla för att se 3D effekten.

I ett VR headset är inte 360 graders 3D film tråkigt alls. Det är fantastiskt men oftast låg upplösning som jag skrev tidigare. Med VR headsetet kan jag även simulera en 3D datorskärm framför mig och spela 3DS spelen emulerat i vr headsetet. Ganska ballt det också och då får man ställa in hur djup 3D effekten skall vara.

Är det inte så dessa VR-glasögon är uppbyggda, jag har aldrig själv testat några sådana.. eftersom jag har vanliga glasögon och inte är säker på att det blir bra med dem, men man kanske kan använda dessa VR-glasögon utan vanliga glasögon om de har något liknande den justering man har på kamerasökarna dioptrijusteringen.

Jo du kan ha insats med rätt styrka för dina ögon men nuvarande VR headsets är designade för att klara av användare med glasögon också. Min bror ser bara med ett öga och var skeptisk då han inte ser 3D, men eftersom VR headset fungerar som dina ögon så ser han ju på samma sätt i VR headsetet som han kan göra annars.

Både Nintendo 3DS och datorskärm för 3D fick ju en sådan där kamera som följer ögonen, så du måste inte stå helt stilla för att se 3D effekten.

I ett VR headset är inte 360 graders 3D film tråkigt alls. Det är fantastiskt men oftast låg upplösning som jag skrev tidigare. Med VR headsetet kan jag även simulera en 3D datorskärm framför mig och spela 3DS spelen emulerat i vr headsetet. Ganska ballt det också och då får man ställa in hur djup 3D effekten skall vara.
Jo, det är häftigt ett tag. Dom flesta nya spel är 3D speciellt FPV-spel, där får du riktigt häftig 3D-upplevelse.

Jag använde mitt på flyg också, då kunde man sitta i ekonomiklass och ha en 100"-skärm framför sig och jobba på. Har dock inte använt mitt VR-headset speciellt mycket dom senaste 5-6 åren.

Jo, ska man bygga något eget så blir det kostsamt. Jag har haft 9 st. Panasonic DMC FZ-30 uppsatta på en balk och kopplat ihop dem så att de fotograferat "hyffsat" i synk men inte perfekt.. så man måste se till att motivet inte rör sig i snabba rörelser. Varför hela 9 st. jo, för att jag ville använda bilderna till att göra en 3D Lenticular bild. Ett annat alternativ är att flytta en kamera i sidled utmed en slider/glider och ta bilder under tiden man flyttar kameran, men då måste motivet vara stilla under hela sekvensen för att det ska fungera att göra en 3D bild. Andra alternativ till att ta fram 3D bilder kan vara att jobba i photoshop med flera lager och placera olika objekt på olika lager och sedan placera ut dem på olika djup. I lite äldre photoshop CS4 till CS6 samt i tidigare CC versioner fanns det 3D-funktioner och även lenticular funktioner men tror detta försvann ur photoshop någon gång runt version 2020. Sedan kan man konvertera en vanlig 2D bild till 3D via en djupkarta..men detta är avancerat om man vill att slutresultatet ska se naturligt ut.
Jag körde med Pocket wizards för att synka kamerorna, funkade förvånansvärt bra, de var i synk nästan varje gång, förutsatt att skärpan var på manuell så ingen autofocus kom i vägen

Jag körde med Pocket wizards för att synka kamerorna, funkade förvånansvärt bra, de var i synk nästan varje gång, förutsatt att skärpan var på manuell så ingen autofocus kom i vägen
Ok. Jag kopplade ihop dem via trådutlösaruttaget, fick hjälp med att bygga en liten låda med lite elektronik som sammankopplade alla 9 kameror och eftersom Panasonic var lite special så var det inte bara att parallellkoppla dem utan de behövde en viss spänning för att ingången skulle reagera. Canon är enklare det är bara att koppla ihop dem.. tar man ett kort med en av kamerorna så tar alla kameror ett kort samtidigt.

Jag är övertygad att 3d bilder och film har framtiden för sig.
Jag använder min Meta Quest 3 en hel del för 3d filmer och bilder.
Det finns en många YouTube kanaler som lägger ut historiska stereoskopiska bilder som är riktigt kul.
En hel del semi-äldre material från VR-starten med Oculus då det var väldigt hypat och tekniken inte riktigt var med. En del 360 med 3d som i dag är lite för oskarpt men allt blir bättre och givetvis finns det riktigt bra kvalitet nu. Både med teknik att se bild och film och kameror för att skapa.
.....och som sagt allt blir bättre.
Apple kom förra året med sin svindyra VisionPro för att titta på 3d material och nu kommer ju Google och Samsung med Projekt Mohan som ska ha ytterligare högre upplösning. Förutom dessa finns ju redan Meta Quest 3 och flera andra tillverkare.
Grunden till Vision Pro och Projekt Mohan är ju det att Metas teknik på headset för VR och AR har haft som inriktning att kunna användas ersätta skärmar och datorer som de är i dag. dvs man har ett headset inget mer.
De ser väl att framtiden går åt det hållet och vill inte missa det tåget.
Exakt var allt tar vägen är väl inte helt lätt att sia om men just nu så pekar det åt det hållet...men att headseten till stora delar kan ersättas av glasögon i olika former.
Redan nu finns en del glasögon för att kolla på film. De har sina svagheter främst i utseende och har absolut förbättringspotential i upplösning mm. Företagen där är Xreal, Viture, Xiaomi mfl. Nu kommer även Samsung in med glasögon för Googles nya XR plattform för 3d material och Meta och Apple likaså.
Viture kommer om någon månad ut med ett par med upplösningen 6K så man kan ju misstänka att i företag där personalen sitter med 1 eller flera skärmar per dator ser potential med glasögon istället och för en mindre slant. I glasögonen kan du ha upp emot 2-4 skärmar samtidigt så blir glasögonen så bra som det verkar kommer de att ersätta skärmar på många arbetsplatser.
Sensorerna i dag för glasögonen är microOled främst från Sony och Samsung.
Att jag tar upp detta med headset och glasögon i de här proportionerna är ju det att eftersom relativt få har VR headset för att se 3d/stereoskopiskt material vilket gör att intresset för kameror för det är relativt svalt men med det som verkar vara på gång med headset och speciellt glasögon för den breda massan så kommer intresset för VR-AR-XR att växa till sig ordentligt.
Det vore riktigt kul om det skulle kunna bildas en aktiv 3d fotogrupp här.

Jag är övertygad att 3d bilder och film har framtiden för sig.

Det vore riktigt kul om det skulle kunna bildas en aktiv 3d fotogrupp här.
Ja, det vore verkligen kul om intresset för 3D och Stereobilder kunde öka i Sverige.
Jag tror att fler skulle kunna tänka sig att prova på det OM det fanns lite mer information om hur man går till väga för att fotografera och redigera och sedan presentera sina alster.
Det är ju lite mer omständligt än att enbart trycka på en knapp och sedan printa ut en bild. Framför allt är det nog sättet att visa upp/titta på Stereobilder som verka vara problemet för många. Att använda sig av "korstittande" är endast en nödlösning och det är ansträngande för ögonen om man ska titta på många bilder.
Det finns dock olika typer av hjälpmedel beroende på vilken typ av Stereobilder man ska titta på. Stereo-Viewer finns för både Parallell- och Cross-view bilder samt de färgade glasögon som de flesta känner till.
För ett antal år sedan var det "inne" med 3D-TV som klarade av att visa olika typer av Stereobilder för antingen Aktiva eller Polariserade glasögon.
Sedan finns, som jag redan skrivit om tidigare i denna tråd, Lentikulära bilder, där man inte behöver några hjälpmedel eftersom bilden redan har ett speciallaminat som gör att man ser bilden i 3D.
Jag tror att fler personer, dock inte alla, skulle gilla Stereo-/3D-bilder om de fick lite hjälp med att komma förbi de första "hindren" som gör att att bilden funkar som det är tänkt och inte innehåller felaktigheter som stör upplevelsen.

Ja, det vore verkligen kul om intresset för 3D och Stereobilder kunde öka i Sverige.
Jag tror att fler skulle kunna tänka sig att prova på det OM det fanns lite mer information om hur man går till väga för att fotografera och redigera och sedan presentera sina alster.
Det är ju lite mer omständligt än att enbart trycka på en knapp och sedan printa ut en bild. Framför allt är det nog sättet att visa upp/titta på Stereobilder som verka vara problemet för många. Att använda sig av "korstittande" är endast en nödlösning och det är ansträngande för ögonen om man ska titta på många bilder.
Det finns dock olika typer av hjälpmedel beroende på vilken typ av Stereobilder man ska titta på. Stereo-Viewer finns för både Parallell- och Cross-view bilder samt de färgade glasögon som de flesta känner till.
För ett antal år sedan var det "inne" med 3D-TV som klarade av att visa olika typer av Stereobilder för antingen Aktiva eller Polariserade glasögon.
Sedan finns, som jag redan skrivit om tidigare i denna tråd, Lentikulära bilder, där man inte behöver några hjälpmedel eftersom bilden redan har ett speciallaminat som gör att man ser bilden i 3D.
Jag tror att fler personer, dock inte alla, skulle gilla Stereo-/3D-bilder om de fick lite hjälp med att komma förbi de första "hindren" som gör att att bilden funkar som det är tänkt och inte innehåller felaktigheter som stör upplevelsen.

Det som bromsar är ju främst möjligheten att titta själv eller att visa för andra. I dag är det främst headset och några glasögon men lägger du ut det på YouTube VR så är ju potentialen några miljoner tittare.

För några år sedan fanns Insta360 Evo som kunde ta 3D bilder och som kostade 4000 den finns inte längre men var hygglig kvalité på bilderna. Filmkvalitén lite väl brusig.
Sedan något år finns QooCam Ego som ger bra bilder och förvånansvärt bra film den kostar lite över 2000. Kameran har fått en del uppdateringar i programvaran från tillverkaren Kandao. Ojämn kvalite i tillverkningen och att den inte hade autofokus i början gjorde att den inte gick hem hos alla...men nu känns det riktigt bra.
Kandao gör fler och dyrare 3D och 360 kameror så de är väl etablerade inom 3D.
Acer har också en kamera som nyligen började säljas i Sverige. Den har funnits nästan ett år men varit svår att köpa i Europa. Den kostar 7000 och kan sända 3D live. De har en speciell plattform för 3D där de även har skärmar i storlek upp emot 27" som visar 3D utan glasögon. De som provat skärmen har blivit imponerade.
Det finns fler tillverkare Z Cam, Slam mfl och där ligger fler på priser runt 15000. Det finns många tester på YouTube av alla produkter.
Varianter finns även där man monterar 2st Insta360 X4 eller X5 och får riktigt bra resultat. ....men vill man bara testa så är ju QooCam Ego både billig och riktigt bra. Den är relativt liten och det ingår en liten låda som går att fästa magnetiskt och där du ser bilderna i 3D. De ska även komma med en Ego 2 under året där du har 3 olika set med objektiv bla makro.
Sedan finns ju kvalitet uppåt, tex Canon men då måste du ju köpa en kamera först och sedan 3D objektiven....för canonfotografer så är det ju bara objektiven som man behöver komplettera med.
Själv kan man ju bara hoppas att något dyker upp med Nikon.
Blir det så att glasögon med 3D breder ut sig så kommer det säkert ingå i mobilerna. Därefter är det bara att hoppas på större sensorer i alla dessa möjliga kameror :)

Det som bromsar är ju främst möjligheten att titta själv eller att visa för andra. I dag är det främst headset och några glasögon men lägger du ut det på YouTube VR så är ju potentialen några miljoner tittare.
Exakt, och jag förstår dem som inte gillar att sitta med ett par "solglasögon" hemma i TV-soffan, men själv tycker jag att det är värt det.. för rätt gjort så blir fotografierna riktigt bra på en 3D-TV.
Däremot så är inte jag intresserad av att sitta med en VR-utrustning för att titta på mina stereobilder.

Sedan finns ju kvalitet uppåt, tex Canon men då måste du ju köpa en kamera först och sedan 3D objektiven....för canonfotografer så är det ju bara objektiven som man behöver komplettera med.
Om vi pratar BRA stereobilder där det finns mycket djup så är inte de alternativ där ett objektiv ger två mindre bilder bredvid varandra så bra. Detta eftersom stereobasen (Avståndet mellan linserna) blir väldigt liten, OM man inte har macroläge och tar macro-stereobilder.
Oftast behövs minst 65 mm mellan linserna (det mått de flesta människor har mellan sina ögon) för att det ska bli realistiska stereobilder. Sedan kan detta ökas om motivet befinner sig längre bort och som sagt kan det minskas om motivet är mycket nära.

Många har två kameror som de kopplar ihop och kan då justera avståndet mellan kamerorna, begränsningen blir då istället att det inte går att få kort avstånd. En annan lösning är ju att fotografera med en kamera och om motivet står alldeles stilla så kan man flytta kameran i sidled och ta fler bilder och sedan välja det avstånd mellan tagningarna som ger bäst effekt. Ett alternativ är också att filma medans man flyttar kameran i sidled och sedan välja de filmrutor som passar bäst.

Jag är ju helt såld förövrigt på VR och har sett de enorma förbättringarna som kommit för varje modell...och som under tiden som flyter mellan modellerna så har de utvecklats med stora steg med mjukvaran.
Jag kan tänka mig att den övervägande delen...i princip 100% som tittar på 3D film/foto gör det med någon form av VR-headset.

Flera av glasögonen som kommit/kommer är transparenta i glaset och som kan bli helt svarta med digital styrning. Väldigt bekvämt att sätta på sig var som helst. Det är ju även tänkt att kunna redigera sona foton med glasögonen. Videoredigerare använder dom redan när de är på resande fot....och de väger i princip inget.

Jag själv tittar en hel del på samlingar av historiska stereoskopbilder på webben och tycker det är fantastiskt. Jag har inte reflekterat så mycket på att de nya kamerorna skulle ha för kort avstånd mellan linserna. Jag har upplevt det oftast som bra 3D effekt...inte alltid men oftast.
Upplösningen är väl det som jag oftast har kritik emot. Sedan kan det ibland vara helt skruvat 3D perspektiv som gör att man blir sjösjuk.
Möjligen är jag mer förlåtande för 3D än för mina egna bilder med systemkameran. Där har man ju blivit lite för kräsen med åren :)

Ja just det, det finns ju Mercury stereo 12 som är en ny analog 3D kamera för mellanformat. Den är riktigt go!!!...och relativt billig. Under 10 000.

Jag är ju helt såld förövrigt på VR och har sett de enorma förbättringarna som kommit för varje modell...och som under tiden som flyter mellan modellerna så har de utvecklats med stora steg med mjukvaran.
Jag kan tänka mig att den övervägande delen...i princip 100% som tittar på 3D film/foto gör det med någon form av VR-headset.

Det är möjligt att det är VR som är "inneprylen" just nu bland Stereo- och 3D-användare. Själv har jag inte ens testat det, jag känner att jag inte vill sitta med ett "Cyklop" och titta på bilder. Däremot ett par glasögon funkar för min del eftersom jag även i vanliga fall är beroende av mina glasögon. Men här förstår jag dem som inte behöver glasögon att de kan tycka att det är obekvämt att behöva ett par 3D-Glasögon för att kunna se på stereo- eller 3D-bilder. Då är just 3D-lenticular en kompromiss, man behöver inga hjälpmedel för att ta del av effekten. Dock kan man med lenticular-tekniken inte få skärpa i hela bildens djup utan det blir som att jämföra ett vanligt landskapsfoto med liten bländare mot ett porträttfoto med stor bländare, manfår välja vart fokus ska ligga. Men det är oftast något man tänker på redan vid fotograferingen, och en lenticular-bild som är noggrant tillverkad är häftig att titta på.

3D och stereo är lite för omständligt att fota, även om det räcker med ett nytt objektiv, och tekniken har inte slagit igenom hos betraktarna ännu. Även om det har gjorts försök med 3D-TV och VR så har tekniken inte varit tillräckligt bra eller prisvärd för att den ska så igenom. Jag har själv ett tidigt Oculus VR-headset som jag använde flitigt till en flygsimulator. Men även om det funkade bra till vissa spel så har tekniken inte utvecklats/slagit igenom så mycket som jag hoppats så nu samlar den damm på en hylla. Tekniken funkade inte så bra till foto/video, kanske pga skärmarnas upplösning. Det har dock hänt en hel del med skärmar de senaste tio åren så det kanske är på gång att lyckas.

Utvecklingen drivs av konsumenterna och då främst på mobilsidan. Se bara på skärmar. För 10-15 år sen hade skärmutvecklingen stannat upp lite efter TFT-skärmens intåg och vi hade lågupplösta skärmar med bleka färger som kanske funkade ok på ett kontor. Nu har vi laptops med 4K HDR skärmar med större färgrymd än sRGB. Det är mycket tack vare att vanliga mobiler tar äkta HDR-bilder och nu kommer det även systemkameror som gör det direkt i kameran.

Om nästa grej blir att blir att ta stereobilder i mobilen så kommer det att slå igenom. Men det kräver att det finns skärmar eller glasögon (typ Google glass) som kan visa dem utan extra utrustning.

3D och stereo är lite för omständligt att fota, även om det räcker med ett nytt objektiv, och tekniken har inte slagit igenom hos betraktarna ännu. Även om det har gjorts försök med 3D-TV och VR så har tekniken inte varit tillräckligt bra eller prisvärd för att den ska så igenom.
Det kan jag hålla med om, det krävs lite mer av fotografen/redigeraren att ta fram en bra stereo- eller 3D-bild jämfört med "Svenssons" snapshot-bilder utan bildredigering. Allt handlar nog om vilket resultat man är nöjd med och så har det varit med tidigare teknik som VHS och S-VHS, de flesta tyckte att VHS var tillräckligt bra och de flesta klippte eller redigerade inte sina filmer. Sedan har vi marknadsföringen av 3D, de flesta butiker hade inte mycket kunskap själva utan hade en eller flera TV-apparater som stod och visade 3D-filmer (Demos eller köpfilm) de hade inte mycket kunskap om hur en ev. kund kunde göra sitt eget material. Det skulle ju kunna jämföras med att sälja en videokamera och bara visa att du med den kan spela upp köpfilm och inte säga att kunden kan spela in sina egna filmer.. det är väl det som de flesta skulle vilja göra, spela in egna filmer och i fallet med 3D så är det väl i början kul att se andras 3D-bilder, men ännu roligare är det att göra egna.

Utvecklingen drivs av konsumenterna och då främst på mobilsidan.

Det stämmer nog det här med, det var ju lite på "gång" när det kom flera kameror i en och samma mobil.. en del använde en av kamerorna till att ta en "depth-map" som man senare använde till olika filter för att "framkalla" en bild med kort skärpedjup, men man kunde även använda ett vanligt taget foto med tillhörande "Djupkarta" och göra en 3D-bild.

Om nästa grej blir att blir att ta stereobilder i mobilen så kommer det att slå igenom. Men det kräver att det finns skärmar eller glasögon (typ Google glass) som kan visa dem utan extra utrustning.
Helt sant, en satsning på 3D behöver ett tänk på hela kedjan från Fotografering till visning. Det har ju blivit lite så med 360 grader bilder med, alla köpte en kamera men sedan var det begränsat till hur man kunde visa upp sina bilder/filmer.

Intresset för Stereobilder eller 3D-filmer kommer och går med ett antal års mellanrum.

ANNONS
Götaplatsens Foto