Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför alla dessa katter?

Produkter
(logga in för att koppla)

uge

Aktiv medlem
Ursäkta, och jag får säkert på skallen, men varför kryllar det av katter på kritikbilder?
Har för mig att läst nånstans om riktlinjer för bilder att det inte "skall" vara bilder på på söta barn och husdjur.
Missförstå mig rätt, men det verkar som om katt är forumets vanligaste motiv.
Har jag missat nåt, eller är katter så intressanta? Jo just det, ofta får dessa bilder skyhöga betyg???

Jag har en hel fotobok med bara katter, av Thomas Wester. Fantastiska svartvita analoga mörkrumsbilder av katter! Inte en enda av de kattbilder jag sett här på fotosidan skulle platsa i den boken. Så visst kan kattbilder också vara intressanta och dessutom bra.....

Håller absolut med dig - trotts jag själv har en kattbild upplagd! Men jag tror/hoppas den skiljer sig lite från de du tänker på!? ;-)

//truls

Graal skrev:
Jag har en hel fotobok med bara katter, av Thomas Wester. Fantastiska svartvita analoga mörkrumsbilder av katter! Inte en enda av de kattbilder jag sett här på fotosidan skulle platsa i den boken. Så visst kan kattbilder också vara intressanta och dessutom bra.....

Jo, allt kan vara intressant, det är ju liksom hela grejen med foto och bild.
Ser osså fraqmför mig hur en katt kan bli intressant, men har inte sett några sådana här...

Nu talar jag i egen sak.

Jag fotar ofta och gärna mina hundar och jag har också laddat upp flera bilder av dem här.

Varför skulle inte en bild föreställande en katt eller en hund, eller något annat husdjur för den delen kunna bedömas på samma sätt som en annan bild? Det finns kolossalt vackra djurbilder. Är det något med djuret självt som gör att det inte platsar på bild? Den som anser det borde ta och tänka efter en stund. För att inte tala om barnbilder. På fotosidan finns fantastiska bilder på barn.

Samtidigt förstår jag också till en viss del kritiken. Det finns oändligt många oändligt dåliga djurbilder där kärleken till djuren bländar oss. I ärlighetens namn bör dock påpekas att detta inte bara gäller djurbilder. Kanske förstärks irritationen över djurbilder om man själv saknar anknytning till djur?

Jag kommer att fortsätta fotografera mina hundar och jag kommer att fortsätta ladda upp bilderna här. För mig är det ett bra sätt att utvecklas, träna ögat att "se" bilden och inte minst se hur folk som inte råkar älska just mina hundar så vanvettigt mycket ser på bilderna av dem. Den som har anmärkningar vad gäller det fotografiska är mycket välkomna att påpeka det och den som inte gillar djurbilder kan välja att titta på andra bilder. Det finns gott om motiv som inte intresserar mig heller.

Senast ändrad:
Håller inte med. På amatörnivå är vad som gör en bra bild otroligt subjektivt och individuellt. Om folk vill visa upp och få kritik på sina katt och barnbilder tycker jag de kan få det.

Bildsnobbism betackar jag mig för..

Bilagor

• katt1.jpg
    katt1.jpg
    42.7 KB · Visningar: 1,719
Bibi skrev:

Samtidigt förstår jag också till en viss del kritiken. Det finns oändligt många oändligt dåliga djurbilder där kärleken till djuren bländar oss. I ärlighetens namn bör dock påpekas att detta inte bara gäller djurbilder. Kanske förstärks irritationen över djurbilder om man själv saknar anknytning till djur?

Vet inte hur jag skall tolka detta. "sakna anknytning till djur"
Jag ser på det hur rent estetisk och bildmässigt perspektiv. Sjäv får jag väl närmast karaktärisera mig som fanatisk djuvän, har massor med bilder och teckningar på mina shäfrar som jag vårdar för mitt eget öga. Samtidigt är de mycket intressant att studera anatomi och rörelse, men åter: det är bra övning, inga bilder...

Som sagt... det är ganska subjektivt... Och syftet med lägga upp bilder är väl inte att vi bara ska lägga upp bilder som du (eller jag) tycker är intressanta?

För jag måste ju säga att bilderna som du tyckte "började likna något" tyckte var bedrövliga rent bildmässigt även om den nytvättade persen var ganska kul.

--jalle

PS: Tomas... Jag tyckte det var bra bilder som du hade hittat:)

uge skrev:
Tyvärr, håller inte med dig, tycker det är en tråkig bild

Vad är viktigast? Motivet eller bilden? Är man mest intresserad av bilder så spelar motivvalet mindre roll. Katter, människor, landskap, växter, bilar passar lika bra men visst blir en viss motivtyp lite av favorit ändå för många. Är motivet det viktigaste och själva bilden sekundär tycker jag att det oftast märks. Men i många fall kan bådadera vara viktiga för fotografen.

Vad jag tror uge vill komma åt är att det finns en stor variation av fotografer här på fotosidan och att man ibland kan fråga sig vad motivet för publiceringen är? Men givetvis ska vi inte ha några förbud eller liknande utan låta var och en bestämma. Här på fotosidan bör ändå bilden vara primärt som jag ser det. Och vi bör ställa samma krav oavsett motivval när vi bedömer/kritiserar bilder.

Löjligt att gnälla på en viss sorts bilder som man själv inte råkar gilla, även om man givetvis har lika stor rätt till det som att lägga in den sortens bilder. Nu tycker väl iofs jag att det är snäppet mer kreativt att faktiskt ta en bild och lägga upp den för kritik än att bara gnälla på det. Jag gillar inte heller vissa typer av bilder, men då låter jag helt enkelt bli att klicka på tumnageln, lätt som en plätt.

uge skrev:
Ursäkta, och jag får säkert på skallen, men varför kryllar det av katter på kritikbilder?
Har för mig att läst nånstans om riktlinjer för bilder att det inte "skall" vara bilder på på söta barn och husdjur.
Missförstå mig rätt, men det verkar som om katt är forumets vanligaste motiv.
Har jag missat nåt, eller är katter så intressanta? Jo just det, ofta får dessa bilder skyhöga betyg???

Hahaha japp jag tycker likadant, men smaken e ju som baken...
Personligen hatar jag katter - orena och dumma djur i mina ögon så jag undviker att kommentera dem ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto