Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Varför alla dessa katter?
- Trådstartare uge
- Start datum
D4nn3
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Men se det som en utmaning.... Vissa bilder är mer svårtagna. Några vågar testa katten och barnet, andra satsar på mer lättfotograferade motiv.
/Janne (som inte ser att familjebilder är dåliga, bara svåra)
Det är just det jag menar med bra komponerade bilder. Folk som bara slänger upp kameran och tar ett par hundra bilder på sin unge (och lägger upp dem på nätet) lär inte få så värst mycket bra kritik. Variation är också viktigt. Samma barn i samma rum på flera bilder är ju rätt trist och tråkigt. Det samma gäller sina husdjur...
Canonliza
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Till saken är oxå att de som "snobbar" över vilka bilder som är fina nog inte har egna bilder upplagda!
Sant. //Liza
Canonliza
Aktiv medlem
D4nn3 skrev:
Folk som bara slänger upp kameran och tar ett par hundra bilder på sin unge (och lägger upp dem på nätet) lär inte få så värst mycket bra kritik.
Kanske inte. Men de ska ha rätt att lägga upp dem här oavsett utan att få läsa massa trådar om att de borde bannlysas. Det är poängen för mig. //Liza
Arleklint
Aktiv medlem
D4nn3 skrev:
Det är just det jag menar med bra komponerade bilder. Folk som bara slänger upp kameran och tar ett par hundra bilder på sin unge (och lägger upp dem på nätet) lär inte få så värst mycket bra kritik. Variation är också viktigt. Samma barn i samma rum på flera bilder är ju rätt trist och tråkigt. Det samma gäller sina husdjur...
Du vet ingenting om kriterierna bakom valet av vilka bilder som läggs upp, du vet ingeting om vad de vill ha kritik på.
Syftet med fs är inte att lägga upp sina bästa bilder. Trodde du det?
Och du klagar på folks bilder utan att lägga upp nått själv. Du har ju vart med en hel månad, så nån bild har du väl att publicera.
Senast ändrad:
gbjerne
Aktiv medlem
Inte för jag brukar plåta katter men nog kan dom vara söta ibland
Min första bild jag fick sålt var på en liten svart rackare... hehe
Min kattbild
Min första bild jag fick sålt var på en liten svart rackare... hehe
Min kattbild
gapet
Aktiv medlem
Vill bara fråga som nybörjare. Är de inte skärpan, färgerna, ljuset, kompositionen m.m. man skall bedömma? Vad spelar det för roll vilket motiv. Katt, vild hare, landskap, små barn, bilar ja vad som helst. Om jag inte gillar ett motivval innebär det ju inte att bilden rent tekniskt inte kan bedömmas. På ett sätt vore det kanske bra om "proffsen" fick en egen avdelning där dom kan ha en mer "seriös" bedömning av sina alster. Vi vanliga bör väl också ha en chans att visa upp våra så kallade "familje" bilder och få hjälp med att utvecklas. Det är inte så lätt att hitta och förstå vad som är rätt motivval när man knapp har börjat hantera kameran. Då tar man ju vad som bjuds i motivval.
Mvh
/Ernst
Mvh
/Ernst
D4nn3
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Du vet ingenting om kriterierna bakom valet av vilka bilder som läggs upp, du vet ingeting om vad de vill ha kritik på.
Syftet med fs är inte att lägga upp sina bästa bilder. Trodde du det?
Och du klagar på folks bilder utan att lägga upp nått själv. Du har ju vart med en hel månad, så nån bild har du väl att publicera.
Det stämmer att jag inte lagt upp några bilder själv. Men jag har heller INTE kritiserat några speciella bilder kära Arleklint, - Trodde du det? Sade bara min åsikt överlag angående denna tråd (som handlar om djurbilder och senare även barn) om det är ok?????? Jag har fullständigt fattat att fs handlar om att visa bilder (oavsett kvalitet) och att få dem bedömda av kunniga människor. Men som sagt var - det skadar inte att variera motiv.
Arleklint
Aktiv medlem
Bannlys alla dessa förbannade naturmacrobilder. Har folk inget roligare att fota!!
Bannlys alla dessa porträtt. Hur kul är en nuna på en okänd människa!!
Katter och familjer är redan bannlysta, och tur är ju det.
Bannlys naken bilder, dom blir bara sexistiska.
Bannlys dokumentärbilder i svartvitt, det är dötrist.
Bannlys photoshop, det är fusk
Bannlys Nikon, Canon är bättre
joakim_hansson
Aktiv medlem
Men Janne då nu tar vi o lugnar ner oss
hahaha
Söderlund
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Bannlys alla dessa förbannade naturmacrobilder. Har folk inget roligare att fota!!
Bannlys bilder.
stef-n
Aktiv medlem
gapet skrev:
Vill bara fråga som nybörjare. Är de inte skärpan, färgerna, ljuset, kompositionen m.m. man skall bedömma? Vad spelar det för roll vilket motiv. Katt, vild hare, landskap, små barn, bilar ja vad som helst. Om jag inte gillar ett motivval innebär det ju inte att bilden rent tekniskt inte kan bedömmas. På ett sätt vore det kanske bra om "proffsen" fick en egen avdelning där dom kan ha en mer "seriös" bedömning av sina alster. Vi vanliga bör väl också ha en chans att visa upp våra så kallade "familje" bilder och få hjälp med att utvecklas. Det är inte så lätt att hitta och förstå vad som är rätt motivval när man knapp har börjat hantera kameran. Då tar man ju vad som bjuds i motivval.
Mvh
/Ernst
Jo, det är säkert så att det är tekniken man skall bedöma, inte motivet i sig. För mig är det svårt att bortse från motivet, om än bara så lite. En tekniskt perfekt bild av något oerhört trist (vilket är upp till mig att definiera) intresserar inte mig, utan det är kombinationen intressant/snyggt motiv och bra teknik som gör det värt att titta närmare på. Ibland stöter man ju även på bilder som bara är roliga utan att vara konstnärliga/intressanta/nyskapande, men vad gör det? Bara jag får välja själv vad jag vill titta på och glädjas av så är jag rätt nöjd.
Jesper K
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Äntligen!
Jag hade aldrig vågat säga det själv!
Jesper
gapet
Aktiv medlem
hej Stefan.stef-n skrev:
Jo, det är säkert så att det är tekniken man skall bedöma, inte motivet i sig. För mig är det svårt att bortse från motivet, om än bara så lite. En tekniskt perfekt bild av något oerhört trist (vilket är upp till mig att definiera) intresserar inte mig, utan det är kombinationen intressant/snyggt motiv och bra teknik som gör det värt att titta närmare på. Ibland stöter man ju även på bilder som bara är roliga utan att vara konstnärliga/intressanta/nyskapande, men vad gör det? Bara jag får välja själv vad jag vill titta på och glädjas av så är jag rätt nöjd.Som tur är så har ju alla (nåja...) olika åsikter om vad som är intressant att titta på och kommentera så det löser sig väl rätt bra i slutändan.
Jag förstår din syn på saken. Det jag kan känna som ganska ny här är att folk inte förstår hur svårt det är som gröngöling att se och hitta motiv. Därför väljer man ofta enklare motiv. Jag tycker att dom mer erfarna skulle acceptera och uppmuntra nybörjare mer genom konstruktiv kritik och tips. Många gånger så verkar proffsen nöja sig med att kommentera bilder av riktigt hög kvalitet i stället för att försöka "lära" ut sina kunskaper och uppmuntra dom som verkligen behöver komma igång.
Mvh
/Ernst
Jarod
Aktiv medlem
För att uge är en cool kille så dedikerar jag denna bild till honom. Vet inte vem fotografen är och den va för stor för att attacha.
Tycker den är söt...
http://www.jarod.se/images/nwp.jpg
Tycker den är söt...
http://www.jarod.se/images/nwp.jpg
stef-n
Aktiv medlem
gapet skrev:
hej Stefan.
Jag förstår din syn på saken. Det jag kan känna som ganska ny här är att folk inte förstår hur svårt det är som gröngöling att se och hitta motiv. Därför väljer man ofta enklare motiv. Jag tycker att dom mer erfarna skulle acceptera och uppmuntra nybörjare mer genom konstruktiv kritik och tips. Många gånger så verkar proffsen nöja sig med att kommentera bilder av riktigt hög kvalitet i stället för att försöka "lära" ut sina kunskaper och uppmuntra dom som verkligen behöver komma igång.
Mvh
/Ernst
Som relativ nybörjare (har bara fotat "koncentrerat" i drygt ett år) så tycker jag att det är svårt att ge konstruktiv kritik, förutom den mest uppenbara. Jag har svårt att peka på vad som kunde gjorts bättre, då är det så mycket lättare att bara kommentera bilder man tycker är mer eller mindre klockrena. Det är lätt att det känns förmätet också; "vad har jag för rätt att säga hur något borde gjorts?". Det är ju inte alls säkert att jag skulle kunnat göra bilden bättre själv. Jag menar heller inte att "enkla" motiv skulle vara mindre värda, ofta föredrar jag enkla men snygga (givetvis subjektivt) bilder. Tja, det blev väl mest svammel det där, det är nog sovdags rätt snart.
Maxe
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Sovdags för mig, men tänk nu på att inte lägga upp "fel" motiv på fs! Det är bara vissa motiv som är "godkända" och har en godtagbar status, och det måste ni lära er att känna av.
Bilder gör inga bilder. Det är motivet!
Nu kanske man vågar klämma in en åsikt i diskussionen då Janne Arleklint har nattat sig
Jag är av det uppfattningen att fotosidan är till för alla med ett grundläggande fotointresse. Att dessa personer besöker fotosidan för att utvecklas och inspereras av andra. Dessa bilder man då trycker upp på fotosidan tycker jag att man åtminstone skall ha försökt tagit en bra bild. Att publicera husdjur mm bara för att visa att man har ett litet kräk hemma tycker jag är slöseri på utrymme på servern. Dessa bilder gör sig bättre i personens fotoalbum brevid bilderna på grannen som är tomte i år igen . . .
Men det är ju bara min åsikt (jag kan ju ha fel - det har hänt förr)
gapet
Aktiv medlem
Hej igen Stefan.stef-n skrev:
Som relativ nybörjare (har bara fotat "koncentrerat" i drygt ett år) så tycker jag att det är svårt att ge konstruktiv kritik, förutom den mest uppenbara. Jag har svårt att peka på vad som kunde gjorts bättre, då är det så mycket lättare att bara kommentera bilder man tycker är mer eller mindre klockrena. Det är lätt att det känns förmätet också; "vad har jag för rätt att säga hur något borde gjorts?". Det är ju inte alls säkert att jag skulle kunnat göra bilden bättre själv. Jag menar heller inte att "enkla" motiv skulle vara mindre värda, ofta föredrar jag enkla men snygga (givetvis subjektivt) bilder. Tja, det blev väl mest svammel det där, det är nog sovdags rätt snart.![]()
Ja vi svammlar väl på båda
Men du satte fingret på kärnan. Vad jag vill komma åt är just det att dom som är "proffs" borde kommentera och tips oss nybörjare mer än att koncentrera sig på bra bilder. Det vi behöver är ju kritik och tips av dom som kan.
Jag gör som du kommenterar bilder jag gillar och skriver helst om dom positiva sakerna. Det mest för att jag vet ju inte vad som egentligen är dåligt eller fel. Men nog för idag. Sov gott
Mvh
/Ernst
stef-n
Aktiv medlem
Maxe skrev:
Nu kanske man vågar klämma in en åsikt i diskussionen då Janne Arleklint har nattat sig
Jag är av det uppfattningen att fotosidan är till för alla med ett grundläggande fotointresse. Att dessa personer besöker fotosidan för att utvecklas och inspereras av andra. Dessa bilder man då trycker upp på fotosidan tycker jag att man åtminstone skall ha försökt tagit en bra bild. <<< BRYTPUNKT >>> Att publicera husdjur mm bara för att visa att man har ett litet kräk hemma tycker jag är slöseri på utrymme på servern. Dessa bilder gör sig bättre i personens fotoalbum brevid bilderna på grannen som är tomte i år igen . . .
Men det är ju bara min åsikt (jag kan ju ha fel - det har hänt förr)
Jag höll med dig till "brytpunkten".
Nej, nu är det verkligen sovdags, jag får kika in här igen imorgon eftermiddag och se om det finns något mer att svara på.