fjalstal skrev:
Jag anser att MYCKET få fotografer kan ta bilder av sina egna husdjur som är intressanta för andra än djurmänniskor. Ägarna själv är så intresserade av sina egna djur att dom väldigt sällan ser att deras bilder inte har något större intresse som bild när man inte har nån relation till djuret ifråga. Samma med barnbilder. Jag skulle aldrig i livet plåga nån med bilder på min dotter om jag inte är säker på att dom uppskattar det, t ex svärmor o dyl.
Sen tycker jag inte en katt har en personlighet som går att visa på bild för nån som inte har en relation till det specifika djuret. Där tycker jag katt- (och hund-) ägare generellt kräver för mycket av andra. Jag är uppväxt på "landet" och har fått lära mig att hantera och uppskatta alla sorters djur som råkade finnas i närheten och har lätt att ta djur på rätt sätt. Därför värderar jag inte ett visst djur utifrån t ex värdet eller rasrenheten vilket många verkar vilja visa med sina bilder.
Hur intressant är då en sk "modellbild" för någon som inte har en relation till han/hon????
Eller en "gammal farbror bild" kontra en barnbild?
Du kan ju ha en relation till modellen, är den bilden automatiskt en familjealbumsbild då??? För att inte tala om självporträtt! Var hamnar de? Det är ju svårt att hävda att man inte har en relation till sig själv.......
Kärlek och relation kan man även ha för en viss plats, eller hur? Egna sommarstugan, bilen ska man nog inte fota heller då, för säkerhets skull är det nog bäst att fota grannens hus istället, eller?
Om man inte känner katten/hunden/kossan/hästen/modellen så har man ju ingen relation till denna, är den bilden mer "rumsren" då?
Det kanske faktiskt ÄR så att man blir mer objektiv i sin fotografering när man inte har några känslomässiga band till objektet, fast då måste väl det gälla allt inte bara barn och katter........
Om jag skulle kalla mina hundar för rävar istället, (dom liknar rävar,) skulle mina hundfoton vara mer "acceptabla" då tro?
Jag döper albumet till "Rävfoton" ;o))
Förvisso så skulle dom nog vara mer ovanliga för vem har sett en räv utföra vissa av de saker som hundarna gör....men om alla faktiskt tror att det är rävar så skulle dom förmodligen uppskattas mer.
Allt kanske ligger i betraktarens ögon vad han/hon tror sig se?
Någon tyckte dessutom att en av dom såg ut som en lejonhanne dopad på kokain,...jag kanske ska kalla dom lejon! ;o))
Nej, skämt åsido,
inte kan det väl BARA vara motivvalet som spelar in, nog kan väl en kattbild vara minst lika bra som en bild på tex en ros, eller är det bara jag som tycker så?