Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

varför analogt?

Produkter
(logga in för att koppla)

starnut

Aktiv medlem
Är sugen på att söka lite olika fotoutbildningar till hösten 05, men ser att de flesta verkar vara inriktade på analogt foto och mörkrumsarbete. Varför är det såhär när marknaden i stort är digital? Ja iaf inom dokumentärfoto och liknande.
På fotolinjen på Hola folkhögskola kräver de också att ansökningsbilderna skall vara manuellt kopierade. Jag vill utvecklas och lära mig ta bättre bilder, tiden i mörkrum kommer nog vara väldigt begränsad i framtiden, iaf för min del.

Vad tycker ni?
 
starnut skrev:
Är sugen på att söka lite olika fotoutbildningar till hösten 05, men ser att de flesta verkar vara inriktade på analogt foto och mörkrumsarbete. Varför är det såhär när marknaden i stort är digital? Ja iaf inom dokumentärfoto och liknande.
På fotolinjen på Hola folkhögskola kräver de också att ansökningsbilderna skall vara manuellt kopierade. Jag vill utvecklas och lära mig ta bättre bilder, tiden i mörkrum kommer nog vara väldigt begränsad i framtiden, iaf för min del.

Vad tycker ni?

Den som visar upp mörkrumskopior av en viss nivå av kvalitet är en amatörfotograf som tydligt visar sin entusiasm inom ämnet,, så hade jag delvis tolkat besvarade ansökningar. Sedan så är det till viss del ett arv som hänger kvar;)

Skolorna vill ju såklart ge en bred utbildning och visst så finns det digitala inslag i de flesta idag!

Tänk också på att det är dyrt för skolorna att var tredje år "investera" i nya digitala prylar.
Kanske är det värt att söka upp den skola som satsar på både tradition och spetstetknologi?

Att förstå fotografiets historia är viktig och att vara bevandrad bland de klassiska materialen ger också en bredare förståelse förden digitala mörkrumstekniken.

Se denna skola (fast i norge då;) http://www.lofoten.fhs.no/sites/linjer/foto/intro_fotolinja.htm En näst intill utopiskt bra mix av tradidtionellt mörkrumsarbete och de spetsigaste digitala möjligheterna.
Jag drömmer nästan om att gå ett år till där;) DE BLIR bättre och bättre för vart år som går!

Mvh Niclas, som gärna berätta mer,,
 
Senast ändrad:
Tackar, ska kolla på den sidan Niclas. Känner det bara lite surt att all utbildning är till stor del analog då min utrustning nu bara är digital. Känns som att gå tillbaka ett steg om man måste börja köra analogt igen.

Har du något bra att dela med dig av får du gärna berätta mer :)
 
Det smartaste är väl kanske att kontakta skolan rätt på Mail eller telefon. Då får du samtidigt framföra din åsikt som kanske påverkar.
Lycka till!
Mvh Niclas,
 
Intressant fråga som jag också ställer mig!

I en framtid där mörkrumsarbetet i min mening blir en begränsad konstnärlig uttrycksform bör man ju ställa sig frågan som utbildare vad man egentligen vill att studenterna ska ha lärt sig?

Ska man ha fotograferandet som yrke (annat än konstnär) har man knappast tid eller råd att stå och pillra med vätskor, badkar och speciallampor i ett eget litet rum?

Jag som lärare på gymnasienivå ställer mig mycket tveksam till analogt foto - för mycket tid läggs på framkallningsprocessen i förhållande till att utveckla bildseende och fotografiska tekniken. Att spendera två timmar med att blöta fram en taskig kopia modell kompisporträtt ger i mina ögon bra mycket mindre än att knäppa 30 bilder med en digitalkompakt och sedan spendera de 2 timmarna med att ge feedback och utvecklingstips på de bilderna/motiven. Visning på projektor, gruppdiskussioner, förklarande av visioner etc. Därefter skickas digitala kopior till labb för billig och "perfekt" utskrift. Justeringar görs i PS om det är svart-vitt eller annan toning som gäller.

Bland gymnasieungdomar är det en romantiserad bild av mörkrumsarbetet som gör att sökandetrycket fortfarande är högt på "analoga" fotoutbildningar. Visst är det utvecklande att få utlopp för sin konstnärlighet men alla andra kursmål blir lidande och det är svårt att utveckla sig utan att knäppa många kort och få konstruktiv feedback.

Som sagt, för mig känns det lika fel som en musikteknikerutbildning som är fokuserad på att bränna LP-skivor av snabbinspelad musik istället för att lägga krutet på inspelningsmomentet.

Nu får jag säkert ett gäng etablerade analogister efter mig för att jag uttryckt mig för starkt, men hoppas ni förstår kontentan av vad jag menar. Jag har full respekt för mörkrumsframkallning och har själv bara provat det någon enstaka gång, så jag är absolut ingen expert på den processen. Det enda jag kommer ihåg var mörker, vätskor, kladdiga papper och stora belysningsapparater... ;)
 
Till stor del så är det ett arv som går vidare år efter år,, hur pressenteras en kvalitativ ansökningsportfolie osv.

Jag menar att det är av stor rellevans att man tillägnar sig förståelse för traditionella fotomamterial och tekniker. Vilken fotograf ökar inte sin förståelse om en bländares funktion när man kopierar i mörkrummet? Hur många fotografer har inte sagt Ahaa när de står där i mörkrummet och inser att förstorar jag bilden såå myckett större så måstet jag matemaitkst dubbla exponeringstiden si och så och så vidare..

Sedan så måste jag säga att problemet kanske inte existerar i den grad som trådförfattaren anar. Jag tror att det hänger kvar vissa standarder från traditionen och att det bakom kulisserna händer en god del på den digitala biten. Tror jag;)

Mvh Niclas,
 
Jag kan tänka mig att det ligger i fotografins grunder. Man lär sig trots allt att exponera mer rätt med en analog, där man inte ser resultatet förens filmen är framkallad. Men vänta nu, säger ni. Om man fotograferar digitalt så ser man ju vad som är fel direkt. Ja, det är sant, men frågan är då om man lär sig något på detta eller bara tar en ny bild.

Jag tror att många fler fotografer idag slarvar med just exponeringen och kanske även kompositionen. Just eftersom det kan man "enkelt" rätta till i efterhand. Just därför tror jag att fotoskolorna håller fast vid den analoga tekniken, eftersom det är en viktig del i inlärningsprocessen. Även om en analog bild alltid kan bli digital, så är det svårt att fuska med exponeringen på en diabilds-visning.

Personligen tycker jag att en analog kamera är en utmärkt grund att bygga ifrån. Det kommer att gälla i många år framöver. Naturligtvis så finns det fotografer som börjar direkt med digitalt och lär sig, men jag tror att många slarvar och fixar till det sen i datorn.

/Jeppe - som oxå slarvar ibland
 
Jag tror att både Jeppe och Magnus har rätt.

Det är bilden som är viktigast och där är den direkta digitaltekniken oslagbar.

Men om man inte förstår varför ljuset inte blev som man ville då missar man noggrannheten eller i alla fall förståelse som man ibland behöver.
 
Branschen är lyhörd och i snabb och stadig förändring medan konstformen och utbildningsinstituten är konservativa och inte särskilt förändringsbenägna.
Därför kommer de som hoppar på en lång och analog fotoutbildning få utbilda sig igen eller skaffa sig de digitala färdigheterna på egen hand.
På sikt kan det resultera i "förlorade" årskullar som inte orkar sadla om till digitalt varpå det ägnar sig åt något helt annat och det blir hemsnickrarnas marknad.

/Johan
 
Det är för mycket småbildstänkande här.
Hur mycket ni än hurrar för den digitla tekniken är den knappt i paritet med minsta mellanformatet (och då ligger utrustningspriserna med några gluggar ändå runt 100 kkr) och når ännu inte storformatet till knähöjd. Så är t.ex. sökarna på såväl analoga snåbildskameror av SLR-typ som digitala - främst digitala kameror då - fortfarande bara ett skämt i stort sett beträffande ljushet, storlek och möjlighet till skärpedjupsbedömning.
Om man enbart tänker i 135-formatet duger väl det digitala - till nöds - om man håller sig till kameror under 40 kkr.
Fotoutbildningarna är väl förhoppningsvis litet bredare än så.
Us
 
Senast ändrad:
hansen2 skrev:
Branschen är lyhörd och i snabb och stadig förändring medan konstformen och utbildningsinstituten är konservativa och inte särskilt förändringsbenägna.
Därför kommer de som hoppar på en lång och analog fotoutbildning få utbilda sig igen eller skaffa sig de digitala färdigheterna på egen hand.
På sikt kan det resultera i "förlorade" årskullar som inte orkar sadla om till digitalt varpå det ägnar sig åt något helt annat och det blir hemsnickrarnas marknad.

/Johan


Så du menar att man inte nyttjar digital teknik på ubildningsinstutionerna?

Jag menar att man helt klart gör det!

Många skolor ligger långt framme när det gäller detta.

Och visst Ulf, vi får hoppas det!!! En bra skola har både Hasselblad och Sinar;)!

Mvh Niclas,
 
Sonnaren skrev:
Det är för mycket småbildstänkande här.
Hur mycket ni än hurrar för den digitla tekniken är den knappt i paritet med minsta mellanformatet (och då ligger utrustningspriserna med några gluggar ändå runt 100 kkr) och når ännu inte storformatet till knähöjd. Så är t.ex. sökarna på såväl analoga som digitala - främst digitala kameror - fortfarande bara ett skämt i stort sett beträffande ljushet, storlek och möjlighet till skärpedjupsbedömning.
Om man enbart tänker i 135-formatet duger väl det digitala - till nöds - om man håller sig till kameror under 40 kkr.
Fotoutbildningarna är väl förhoppningsvis litet bredare än så.
Us

Talar vi om fotografiet som konstform ligger det analoga mellanformatet fortfarande i en klass för sig. Det digitala tonomfånget ligger efter. Men tids nog är det ikapp och har kört förbi.

Men när det handlar om den kommersiella branschen är ekonomi och snabbhet det vinnande konceptet oavsett vad du eller jag tycker.

Utbildningarna bör förse branschen med yrkesmän/kvinnor som den behöver. Något annat syfte ska den väl inte ha? (nu talar jag alltså inte om konstinriktade utbildningar)

/Johan
 
Niclasfoto skrev:
Så du menar att man inte nyttjar digital teknik på ubildningsinstutionerna?

Jag menar att man helt klart gör det!

Jag hoppas du har rätt, själv vet jag inte. Men jag utgår från att ni som skriver om dessa till synes enbart analoga utbildningar vet vad ni talar om.

På trådstartaren låter det nästan som att det bara finns utbildningar med analog inriktning?

/Johan
 
hansen2 skrev:
Utbildningarna bör förse branschen med yrkesmän/kvinnor som den behöver. Något annat syfte ska den väl inte ha? (nu talar jag alltså inte om konstinriktade utbildningar)

/Johan


Visst är det så. Men vad säger att den som lärt sig använda den analoga aslr,en inte skulle kunna företräda digitalålderen när han kommer ut i arbete?

Tror ni verkligen att man inte jobbar digitalt även i skolorna??? Klart att dem gör! Jag tror nog att det är ett fåtal rena fotoskolor som inte har tydliga digitala inslag, kanske de som inte har konkret användning för det såklart vilka det nu är.

Det handlar ju också om att skolorna måste ha en balans. Det tfinns koonstskolor som bytte ut storoa delar av de gamla traditionella tryckmaskinerna till digitala parker,, senare visade det sig att man önskade dessa gamla gjutjärnsmaskiner tillbaka. Men ingen säljer ju sådana idag, och inga produceras heller;)!

År 95 hade tom grudskolans bildlärare där jag kommer ifrån digital foto+printing i full aktivitet bland eleverna;)!! Så gott det nu gick;))

Mvh Niclas,
 
Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
Visst är det så. Men vad säger att den som lärt sig använda den analoga aslr,en inte skulle kunna företräda digitalålderen när han kommer ut i arbete?

Jag menar inte att det är fel att lära ut den analoga tekniken. Jag menar att att utbildningar som syftar till att utbilda "branschfolk" ska lägga tyngdpunkten på den digitala tekniken.

Men låt oss anta att du som tidningsredaktör ska anställa en ny fotograf. Två fotografiskt likvärdiga kandidater har du att välja på. Den ene är digital, den andre är analog. Vem anställer du?

/Johan
 
hansen2 skrev:
Jag menar inte att det är fel att lära ut den analoga tekniken. Jag menar att att utbildningar som syftar till att utbilda "branschfolk" ska lägga tyngdpunkten på den digitala tekniken.

Men låt oss anta att du som tidningsredaktör ska anställa en ny fotograf. Två fotografiskt likvärdiga kandidater har du att välja på. Den ene är digital, den andre är analog. Vem anställer du?

/Johan



Nu tar det ju lite tid att svänga för instutionerna, det ligger j u ett värde i att dem inte vänder kappan för vinden kors och tvärs!

Eftersom knappt ngn som kommer ut från en utbildning idag är nollad på digital teknik så skulle det inte spela så stor roll. Tar väl inte hela världen med tid att komma in i dslr heller om man behärskar aslr,,

Båda är ju fotografer, kanske litar redaktören mer på den som tar lika fina bilder med aslr;)?


Mvh Niclas,
 
Jag håller till viss del med Magnus om att det går en väldig massa tid i mörkrummet som skulle kunna användas bättre. Men tidsåtgången har sin poäng ändå. I mörkrummet hinner man "lära känna" en bild, just tack vare tidsåtgången. Att bara "knäppa en massa kort" utan att lägga ner massor av tid på dem och få omedelbar feedback är nog inte bara av godo.

Men visst. Numera gör jag hellre efterarbetet i datorn, det går ju inte på nolltid det heller, och möjligheten att lämna en bild som är under arbete och återkomma är ännu bättre än att göra en mörkrumskopia, komma fram till vad som behöver ändras, och sedan börja om från början med en ny kopia.

Allt behöver inte gå så rackarns fort jämt.
 
A- eller dslr är i princip ointressant. Det är i deras olika former av efterbehandlingar som är det intressanta.

/Johan
 
Skall man lära sig grunderna i foto samtidigt med att man skall lära sig en digital kamera är det kanske litet knepigt.
Jag har vid några tillfällen lånat digital systemkamera och det är ingen märkvärdighet alls att gå från analogt till digitalt. Det tog cirus en kvart att lära in knapparna, sedan var det direkt översättbart.
En annan sak var ju att tonomfångeti B/W var klart deprimerande på digitalkameran - men det kan vi lämna därhän.
Gör inte den digitala tekniken märkvärdigare än den är. Att byta mellan analogt->digitalt och kanske utnyttja båda teknikerna är inte komplicerat på något vis. Men förmodligen är det betydligt enklare att gå från analogt till digitalt än tvärtom.
Us
 
ANNONS