Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför bara svarta kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pekka M

Aktiv medlem
Jag kom att tänka på och undra lite över varför det är så dominerande med svarta systemkameror på den svenska marknaden. Själv har jag en Canon 450D och så vitt jag vet finns den endast tillgänglig i svart utförande. Samma kamerahus i Amerika (Rebel Xsi) och i Asien (Kiss X2) finns även som silverfärgad. Jag tycker inte att den är snyggare, men det vore lite fräckt att ha den... bara därför att! ;-)
Finns det någon anledning till att silvervarianten inte finns i Europa, förutom att den inte är särskild snygg? Klimatet, kanske? I till exempel brännande ökenhetta vore en silverfärgad kamera inte så dum, eller..?

Någon gång för länge sedan bestämde någon sig för att en svart kamera var inte lika uppenbar att man kånkade på som en silverblank. Därför skulle proffsfotografer ha svarta kameror.

När jag köpte min första Canon fanns den enklaste modellen, TX, bara i kromat utförande, FTb gick att få både kromad och svart och toppmodellerna EF och F-1 fanns enbart i svart.

Nu verkar det vara som T-Forden, vilken färg som helst så länge den är svart.
Silvriga kameror ser lättare smutsiga ut också.

En förklaring kan vara att kimrök som används som svart färgämne i plasten är en utmärkt UV-stabilisator (förhindrar att plasten bryts ner av solljuset), och även billig. Man behöver endast tillsätta någon enstaka procent kimrök för att göra plasten opak så att ljus inte tränger så värst djupt in i materialet. Använder man andra färger måste ofta en skild UV-stabilisator användas. Tillsatsen har dessutom minimal inverkan på plastens egna hållfasthet.

Billigast och bäst helt enkelt, och riktigt snyggt också om du frågar mig. Speciellt i kombination med en matt ytfinish...

/Plastingenjören

Jag tror tillverkarna slutat marknadförsa silverfärgade kameror i europa för efterfrågan varit så låg tidigare. För några år sen såldes kamerår både i svart och silver, men förmodligen var det under 10% av de i silverutförandet så importörerna slutatde ta in silverfärgade kameror.

I Asien är färgade kameror mer populära (se bara på Pentax K-x som finns i 100 olika färgkombinationer där).

Se där! Detta var ju mer intressant än jag kunde tänka mig! Kimrök verkar onekligen ge plasten positiva egenskaper (läste lite mer om detta på nätet). Färgning av plast kan annars ge något försämrade egenskaper när den sedan exponeras för värme och solljus. Jag behåller alltså min svarta kamera! :)
Fast några av Pentaxarna var ju riktigt snygga! ...och den där Holgan gick inte heller av för hackor! ;-)

En förklaring kan vara att kimrök som används som svart färgämne i plasten är en utmärkt UV-stabilisator (förhindrar att plasten bryts ner av solljuset), och även billig. Man behöver endast tillsätta någon enstaka procent kimrök för att göra plasten opak så att ljus inte tränger så värst djupt in i materialet. Använder man andra färger måste ofta en skild UV-stabilisator användas. Tillsatsen har dessutom minimal inverkan på plastens egna hållfasthet.

Billigast och bäst helt enkelt, och riktigt snyggt också om du frågar mig. Speciellt i kombination med en matt ytfinish...

/Plastingenjören

Tack för den utredningen!

Men varför är det bara kameror som har fått den begränsningen till en färg? Jag ser miljontals konsumentgrunkor omkring mig av icke-svart plast!

Per.

Tack för den utredningen!

Men varför är det bara kameror som har fått den begränsningen till en färg? Jag ser miljontals konsumentgrunkor omkring mig av icke-svart plast!

Per.

Det går ju förstås att tillverka i andra färger också men det kostar ofta lite mer. Efterfrågan styr, och jag tror faktiskt de flesta mer seriösa fotografer vill ha en svart kamera, om inte skalet är i metall eller trä förstås. Det ser helt enkelt mer seriöst och proffsigt ut. I alla fall är det vad jag tror. Det är dessutom dyrt och komplicerat både ur produktionsteknisk och logistisk synvinkel att producera plastdetaljer i olika färger för att några ska få en kamera i sin favoritfärg... ;-)

Det går ju förstås att tillverka i andra färger också men det kostar ofta lite mer. Efterfrågan styr, och jag tror faktiskt de flesta mer seriösa fotografer vill ha en svart kamera, om inte skalet är i metall eller trä förstås. Det ser helt enkelt mer seriöst och proffsigt ut. I alla fall är det vad jag tror. Det är dessutom dyrt och komplicerat både ur produktionsteknisk och logistisk synvinkel att producera plastdetaljer i olika färger för att några ska få en kamera i sin favoritfärg... ;-)

Jo, jag förstår. Men det finns ju en oerhörd mängd av massproducerade plastgrunkor i färg på marknaden!

Per.

Smaken är ju som baken ...

För egen del tyckte jag att Holgans färgkombination var det mest anskrämliga jag någonsin sett på en kamera! :)

Inte ens barnleksaker brukar vara så fula, även om en del kanske kan komma i närheten...

Redan när jag köpte min första systemkamera 1972, så kostade det en ej försumbar slant extra att få sin Konica Autoreflex i svart utförande. Trots att den skavdes mycket lättare än den kromade varianten. (Det var inte mycket plast på den tiden)

Men vad gjorde det. Den svarta hade ju bara så mycket högre imponanskvot ;)

Som nämnts ovan så lämpar sig nog svart bra för att färga in plast, men jag tror också helt enkelt det beror på att svarta systemkameror säljer bättre än alla andra färger - därför att det mest är män som köper sådana och svart är en bra "teknikfärg". På kompaktsidan finns ju mycket mer färg att välja på, och min gissning är att det beror på att man där har fler kvinnliga köpare som vill att kameran ska passa till handväskan.

Grovt generaliserat och fördomsfullt, förstås. Sorry. :)

Om man tittar på Canon så har xxD och xD serierna svartmålade chassin av magnesiumlegering. Det vore fräckt om man vågade ge ut en retrolook i silver med svarta gummidetaljer. Typ canon AT-1.

Det finns några uppenbara anledningar:

-En stor kamera ser mindre ut om den är svart.
-Det är lättare att få en kamera att se dyr ut om den är svart.

Ska kameran vara "silvrig" så vill nog de flesta att den verkligen ska se ut att vara av metall, och det blir svårt om den är av plast. Svart däremot, döljer effektivt materialets egen färg.

Jag föredrar svart så länge det inte är tal om något riktigt finmekaniskt mästerverk, som den här: http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/htmls/models/images/NikonS3Y2Kbig.jpg

När jag klev in i systemkameravärlden var det, som någon påpekat, nog så att en helsvart kamera ansågs se mera "proffsig" ut, och när jag tittar på mina 2 Olympus OM2 så är jag nog benägen att hålla med om att det är så. Den svarta ser proffsigare ut, medan den silvriga är elegantare. Tycker jag alltså....

ANNONS
Götaplatsens Foto