Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Varför blir bilden suddig?
- Trådstartare Qarro
- Start datum
andgi
Aktiv medlem
Vad hade du för slutartid?
När slutartiden blir för lång så klarar du inte att hålla kameran stadigt nog. Det finns en tumregel som säger att slutartiden bör vara högst 1/"35mm ekvivalenta brännvidden" sekund för att man skall slippa skakningsoskärpa.
Om du håller dig över 1/100 så borde det fungera.
När slutartiden blir för lång så klarar du inte att hålla kameran stadigt nog. Det finns en tumregel som säger att slutartiden bör vara högst 1/"35mm ekvivalenta brännvidden" sekund för att man skall slippa skakningsoskärpa.
Om du håller dig över 1/100 så borde det fungera.
Flor
Aktiv medlem
Qarro skrev:
Vad ska jag ha för inställningar på min kamera Olympus C-720?
Troligtvis har du ställt in kameran på slutartid i stället för automatik. Slutartiden går att ställa in manuellt (på de flesta kameror - vet inte hur det är med C-720) om den är inställd på tider längre än 1/15s blir allt suddigt utan stativ.
Använd automatik tills du lärt dig mer.
andgi
Aktiv medlem
Qarro skrev:
Hittar inte det ...
Men det det "står" 1/3 som sen ändras till 1/5, 1/7, beronde på hur jag riktar kameran.
Sen finns det även nåt som gör bilden mörkare? typ +1.7 och ljusare -0,3?!
Då är det på tok för mörkt för att fotografera utan stativ där du är. De där +1.7 och -0.3 är exponeringskompensation som man använder när man inte tycker att kamerans ljusmätare och automatik ger rätt ljushet på bilden. (Exempelvis när man fotograferar i snö så tror automatiken att snön skall vara grå - men med kompensationen så kan man få den vit.)
andgi
Aktiv medlem
Ja, med den slutartiden så bör du kunna fotografera med upp till ca 125mm (småbildsekvivalent) brännvidd utan att få skakningsoskärpa. Men om du zoomar in så mycket det går med din kamera så motsvarar det 320mm småbildsekvivalent brännvidd och då behöver du en slutartid på 1/320 sekund eller snabbare för att slippa skakningsoskärpa.
andgi
Aktiv medlem
eatfrog skrev:
Ett ord som småbildsekvivalent är nog att ta i när man ska hjälpa nybörjare. ;-)
Jo, och egentligen vill jag inte kalla det det heller utan vill hellre säga "bildvinkel som motsvarar Xmm för småbild", men det blir nog ännu mer förvirrande.. :-/
Men sammanfattningsvis:
Fullt inzoomad (dvs vid längst brännvidd) behöver du en slutartid snabbare än ca en 1/300 sekund för att slippa oskärpa när du handhåller. Får du inte det - zooma ut eller använd blixt.
Helt utzoomad (dvs vid kortaste brännvidden) behövs en slutartid på ca 1/40 eller snabbare för att undvika skakningsoskärpa. Är slutartiden längre - använd blixt!
I mellanlägena behövs tider mellan 1/40 och 1/300del, ju snabbare desto mindre risk för skakningsoskärpa.
eatfrog
Aktiv medlem
Qarro skrev:
Trots fel bländare, hög sökare och breddvidd:0)
FEL bländare? ;-)
Så det finns en rätt bländare och en fel?
Hög sökare?
Breddvidd?
Hehe, nu har du allt flummat till det rejält tror jag!
/Henri
RolandM
Aktiv medlem
Qarro skrev:
Tack för att ni delat med er av era kunskaper. Jag börjar förstå!
Trots fel bländare, hög sökare och breddvidd:0) mm lyckades jag dock ta ett kort som inte blev så suddigt.
Den där bilden är inget att skämmas för, tack váre den stora bländaren blir de övriga prästkragarna finst suddiga och intresset landar på den nu skarpa prästkragen,tack vara att du hade en slutartid som var snabbare än dina darranade fingrar.