Annons

Varför blir bilden suddig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Qarro

Aktiv medlem
När jag ska ta bilder måste jag hålla kameran superstilla, har inget stativ.

Om jag råkar röra det ytterst lite blir bilden genast suddig.
Varför blir det så?

Vad ska jag ha för inställningar på min kamera Olympus C-720?

Har Du stängt av blixten? Är ingen expert på Olympus, men på Canon's kompakter är det så att slutartiden ökar om man stänger av blixten, då blir det lätt skakningsoskärpa.

Har ingen blixt på:0)

Så här blir många av mina bilder!

Bilagor

• fotosidan.jpg
    fotosidan.jpg
    11.5 KB · Visningar: 1,425
Du behöver ett stativ. För lång slutartid och du har inte kunnat hålla den tillräckligt still.

/Henri

Vad hade du för slutartid?
När slutartiden blir för lång så klarar du inte att hålla kameran stadigt nog. Det finns en tumregel som säger att slutartiden bör vara högst 1/"35mm ekvivalenta brännvidden" sekund för att man skall slippa skakningsoskärpa.
Om du håller dig över 1/100 så borde det fungera.

Qarro skrev:

Vad ska jag ha för inställningar på min kamera Olympus C-720?

Troligtvis har du ställt in kameran på slutartid i stället för automatik. Slutartiden går att ställa in manuellt (på de flesta kameror - vet inte hur det är med C-720) om den är inställd på tider längre än 1/15s blir allt suddigt utan stativ.

Använd automatik tills du lärt dig mer.

Ok, får köra med automatik tills jag lärt mig:0)
Är så dålig på slutartider med mm...

Mina nuvarande inställningar är: F2.8 Säger det er något?

Tack för era svar!

f/2.8 är största bländaren (ljusöppningen) på din kamera...vilket ger snabbaste slutartiderna.
Så felet ligger inte där iaf.

Hittar du info om slutartiderna (Shutter Speed)? ser ut så här "1/125" eller något liknande.

Hittar inte det ...
Men det det "står" 1/3 som sen ändras till 1/5, 1/7, beronde på hur jag riktar kameran.
Sen finns det även nåt som gör bilden mörkare? typ +1.7 och ljusare -0,3?!

Kanske har jag en för svår kamera:0(

1/3, 1/5, 1/7 är slutartiderna.
Men jag tänkte att du skulle kolla slutartiderna och bländaren på bilden du la in...det kan du kolla i Camediaprogramet som följer med kameran.

+1.7 -0.3 är över/underexponerings inställningen.

Qarro skrev:
Hittar inte det ...
Men det det "står" 1/3 som sen ändras till 1/5, 1/7, beronde på hur jag riktar kameran.
Sen finns det även nåt som gör bilden mörkare? typ +1.7 och ljusare -0,3?!

Då är det på tok för mörkt för att fotografera utan stativ där du är. De där +1.7 och -0.3 är exponeringskompensation som man använder när man inte tycker att kamerans ljusmätare och automatik ger rätt ljushet på bilden. (Exempelvis när man fotograferar i snö så tror automatiken att snön skall vara grå - men med kompensationen så kan man få den vit.)

Ja, med den slutartiden så bör du kunna fotografera med upp till ca 125mm (småbildsekvivalent) brännvidd utan att få skakningsoskärpa. Men om du zoomar in så mycket det går med din kamera så motsvarar det 320mm småbildsekvivalent brännvidd och då behöver du en slutartid på 1/320 sekund eller snabbare för att slippa skakningsoskärpa.

Ett ord som småbildsekvivalent är nog att ta i när man ska hjälpa nybörjare. ;-)

Inte för att jag orkar börja förklara jag heller men..

/Henri

eatfrog skrev:
Ett ord som småbildsekvivalent är nog att ta i när man ska hjälpa nybörjare. ;-)

Jo, och egentligen vill jag inte kalla det det heller utan vill hellre säga "bildvinkel som motsvarar Xmm för småbild", men det blir nog ännu mer förvirrande.. :-/

Men sammanfattningsvis:

Fullt inzoomad (dvs vid längst brännvidd) behöver du en slutartid snabbare än ca en 1/300 sekund för att slippa oskärpa när du handhåller. Får du inte det - zooma ut eller använd blixt.

Helt utzoomad (dvs vid kortaste brännvidden) behövs en slutartid på ca 1/40 eller snabbare för att undvika skakningsoskärpa. Är slutartiden längre - använd blixt!

I mellanlägena behövs tider mellan 1/40 och 1/300del, ju snabbare desto mindre risk för skakningsoskärpa.

Tack för att ni delat med er av era kunskaper. Jag börjar förstå!

Trots fel bländare, hög sökare och breddvidd:0) mm lyckades jag dock ta ett kort som inte blev så suddigt.

Bilagor

• fotsida.jpg
    fotsida.jpg
    19.3 KB · Visningar: 588
Qarro skrev:
Tack för att ni delat med er av era kunskaper. Jag börjar förstå!

Trots fel bländare, hög sökare och breddvidd:0) mm lyckades jag dock ta ett kort som inte blev så suddigt.

Den där bilden är inget att skämmas för, tack váre den stora bländaren blir de övriga prästkragarna finst suddiga och intresset landar på den nu skarpa prästkragen,tack vara att du hade en slutartid som var snabbare än dina darranade fingrar.

ANNONS
Götaplatsens Foto