Annons

Varför blir blåklockor violetta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Grimmer

Aktiv medlem
Har inte sökt efter blåaste blåklockan, utan tog bara en samlingsbild på diverse blå/lila blommor + en handduk som var mellan röd och vinröd. Det enda jag har gjort är att överdriva färgmättnaden och mörkat ner blåklockorna lite så att färgen syns tydligare. Bilden är tagen med en Sony A850 + Minolta 28/2.0 och framkallad från RAW i PS. Det var skymning så jag har färgbalanserat, och lite blåsigt så bilden är bara lagom skarp.
Själv ser jag en viss dragning åt lila i blåklockorna men de faller ändå inom kategorin blå enligt mig när jag jämför med rallarrosen.
 

Bilagor

hne

Aktiv medlem
Jag har letat blå blåklockor. Har hittat massor med mer eller mindre lilla i västerbotten, upplands, kalmar och blekinge län.
 

stefohl

Aktiv medlem
Men är inte detta helt och hållet vid sidan av TS fråga? Han skrev: Blåklockor vill nämligen bli mer violetta på bild än vad jag ser dem i verkligheten.

Observera att han ansåg att de blir mer violetta än den violetta färg han ser i verkligheten. Så vi kan kanske droppa diskussionen om blåklockor alltid är violetta eller om det också finns blå blåklockor. Det kan säkert någon expert på Naturhistoriska reda ut åt oss.

Men hen kan aldrig lösa TS problem. Varför blir de mer violetta i bild än hur de upplevs för det mänskliga ögat. Och då är svaret fortfarande att dels har han använt en för snäv arbetsfärgrymd, dels blir blå färger mer magentafärgade efter en konvertering. Det är förklaringen till varför den svenska blå flaggan ofta ser lite lila ut i våra dagstidningar.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Sett till problemet var kanske TS metod lite bakvänd och därmed kontraproduktiv.

När man ökar färgmättnaden, vilket också är en slags kontrastökning, så blir det ju inte mindre av färgen som man vill ha bort. Kanske en minskning av mättnaden skulle lösa problemet?

Visst finns det blåklockor som har mer blått i sig än de flesta, och jag tror att det är viktigt att göra vad man kan för att få rätt vitbalans när man fotograferar och inte öka kontrasten och mättnaden för mycket om man vill ha fram det blå i färgen. Något jag inte har provat är att sänka mättnaden i rött, vilket kanske kan fungera, eftersom tillskott av rött ger tristimulusfärgen lila.

Men några rent blå klockor har jag inte sett ännu. Däremot finns ju andra riktigt blå blommor.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Det finns ju ett trettiotal blåklocksarter i Sverige vilka alla har sin färg i spektrat rödviolett till himmelsblått. Liten blåklocka (Campanula rotundifolia) är ljust himmelsblå medan TS avbildade stor blåklocka (Campanula persicifolia) är mörkt blå men utan röd anstrykning. Den ursprungliga bilden i detta inlägg upplever jag som övermättad. Flera blå arter reflekterar även IR-ljus som nämnts och det gav problem redan på diafilmstiden. Det var därför man använde IR-filter. De första digitalkamerorna var även känsliga för det men nutida ska ha ett välfungerande effektivt IR-filter i sensorn sägs det.
Att använda Adobe standard blir aldrig bra. Bättre med Camera standard eller Camera Neutral och sedan justera den efter egna önskemål på en kalibrerad skärm. Om skärmen inte klarar större omfång än sRGB så ska man ju inte jobba i det. Likaså klarar webben inte större omfång än sRGB så uppladdade bilder i aRGB brukar bli övermättade.
Men jobbar man i RAW och förstås inte kastar sina RAW-original går det ju alltid att fixa allt detta.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Har inte sökt efter blåaste blåklockan, utan tog bara en samlingsbild på diverse blå/lila blommor + en handduk som var mellan röd och vinröd. Det enda jag har gjort är att överdriva färgmättnaden och mörkat ner blåklockorna lite så att färgen syns tydligare. Bilden är tagen med en Sony A850 + Minolta 28/2.0 och framkallad från RAW i PS. Det var skymning så jag har färgbalanserat, och lite blåsigt så bilden är bara lagom skarp.
Själv ser jag en viss dragning åt lila i blåklockorna men de faller ändå inom kategorin blå enligt mig när jag jämför med rallarrosen.
På den här bilden är riddarsporen klart övermättad så en enskild sänkning i mättnaden för blå färg vore bra.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Men... Jag har som tydligen flera andra roat mig med att studera och fotografera blåklockor. Ingen gång har de fotograferade och på skärmen återgivna klockorna avvikit från det mitt öga såg. Däremot inleds denna tråden med en blåklocksbild med helt sjuka färger i inlägg #1. Något extraordinärt har förmodligen hänt med bilden mellan kameran och publiceringen här i forumet.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Gammalt problem

Upprepar lite vad som sagts i denna tråden och en del gamla då problemet var större än idag. Speciellt på diafilmstiden när filmer som t.ex. Velvia inte kom i närheten av rätt nyanser på vissa blå blommor. Även äldre digitalkameror och vissa idag med fabriksinställning lider av samma problem. Stefan Ohlsson gav orsak i början på tråden. Ett bra knep som funkar med både jpg och raw om man inte orkar försöka, eller om det inte går, att pillra med inställningarna i kameran är följande: Gå in i mättnadsreglagen i Photoshop (ctrl U) och välja magenta. Börja med att justera med tonreglaget och sänk även mättnad om det behövs. Även ljushetsreglaget kan justeras. Justera sedan även men nivåer om det behövs (ctrl L) så att det ser bra ut.
Nedan ursprungsbilden justerad på detta sätt.

PS Någon nämnde att vitbalans och någon annan mättnad/lyster som problem. Så är ofta inte fallet. Har man dessa problem så brukar vissa "blå blommor" bli fel återgivna även om man fotar med färgfattiga inställningar eller om man inte drar i reglagen.
 

Bilagor

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tillägg förklaring

Blommor sänder ut ljus i spektrum som kanske ska attrahera pollinatörer av en viss art/artgrupp (insekter). I vissa fall ligger detta spektrum utanför vad det mänskliga ögat kan registrera (olika våglängder av IR-spektrumet). Två till synes lika färgade blommarter kan därför se väldigt olika ut när man fotat dessa med film eller digitalt jämfört med vad vi se i naturen. Det beror på att de delar av spektrum vi inte kan se inte är samma pga av att arterna kanske är anpassade att attrahera olika insekter. Även blommor av samma art som för oss ser identiska ut i färgen kan se olika ut när vi fotat dem. Det kan bero på att de har lite olika genuppsättning. Vissa arter förökar sig vegetativt med t.ex. utlöpare. Inom ett område har därför alla exemplar samma genuppsättning och är kloner av varandra. Vitsippan är ett klassisk exempel. Andra arter som blåsippan förökar sig med frö och är pollinerade av insekter. Hos dessa arter är variationen stor i både hur de ser ut för det mänskliga ögat och för kameror som inte kan hantera (eller blockera) IR-spektrum. Blåsippans blå färg påverkas också av kalkhalten i jorden. Mycket kalk ger magentafärgade sippor även för det mänskliga ögat.
 
ANNONS