Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Varför Canon tog bort RAW från G7.

Produkter
(logga in för att koppla)

dsa1979

Aktiv medlem
Har inte sett att någon annan har länkat till denna sida som jag hittade nyss i DP Reviews forum. Canon anser helt enkelt att den lilla sensorn tillsammans med 10 MP gör att RAW-formatet inte gör den skillnaden som det borde.

Därför tog dom bort RAW-formatet från G7, och med det sagt så lär dom inte införa det på senare modeller heller.

Jag får känslan (om man läser mellan raderna) att Canon vill att man ska satsa på en DSLR (givetvis från dom själva) om man vill ha RAW-format...

http://news.com.com/8301-10784_3-6139374-7.html?tag=tb

/Daniel

Så vad tusan skulle de peta in 10 MP i kameran för då? För att konkurrenterna också hade det och Canon vågade inte ligga lägre? Jag köpte en G7 för dess förträffliga handhavandes skull. Körde ett jämförande foto mot min gamla 3,85 MP Canon S45 och skrev ut på A4. Måste ta till förstoringsglas för att kunna se skillnaden i upplösning! På ett normalt betraktningsavstånd ser jag den inte. Så vad ska jag med alla pixlar till? Jag vet inte...

PS Tack för länken! Intressant! DS

Personligen så skulle jag hellre sett en G7 med RAW och 8 MP eller varför inte 7.1 MP som A710 IS har fast med 1 1/8 sensor.

Jag kommer att köpa en G7 hur som helst.

/Daniel

Jag tror 4-5 MP hade räckt för mina kompaktbehov faktiskt. Det med lågt brus och RAW hade jag haft större glädje av än 10 MP rätt av.
G7:an är annars en jättetrevlig kamera som är härlig att använda, men just nu har jag fått en rätt dålig erfarenhet av den som jag plitade ned i recensionsbanken. Gjorde mig lite less faktiskt. Fast jag vet just inte vem eller vad jag ska bli arg på.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13659

Jag köpte en G6 eftersom den har råformat.
Hade gärna köpt en G7 om den haft råformat.
Men nu hade den inte det....

ANNONS
Götaplatsens Foto