Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför detta rödstick i alla bilder??!

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad120828

Avslutat medlemskap
Fotar med en 30D och ett 17-40 L till vardags...men jag tycker alltid att samtliga bilder präglas av en svagt svagt rödaktig ton. Jag har kollat vitbalansen och kör den ofta på auto. Spelar ingen roll om det är inomhus, utomhus, ljust eller mörkt...alltid detta rödstick.

Jag lägger in RAW-filerna i datorn med EOS utility och tittar sedan i Digital Photo Professional. Blir samma i Photoshop.

Någon som har en aning om vad som kan vara fel? Är det något med kelvintalet som strular till det för mig?

Tacksam för svar...!

Svårt att säga?

Att bara uttala sig på en sån kommentar blir lite svårt. Det kan ju vara din kamera som har något tupp-juck. Har du något bildexempel? Och hur ställer du vitbalansen när du framkallar dina raw-filer? Har du en för varm ton i din bildskärm?(oftast är den iofs allt för kall dvs blå)

Det finns så många parametrar att ta hänsyn till.

Kan hålla med Johan att Canon har tendens till rödstick. Speciellt märkbart är det på hud. När jag har plåtat hud, så har jag lärt mig att dra ner lite på det röda i PS. Jag använder nivåer och tar den röda kanalen till ca 0,95.

Du kan ju bara ändra vitbalansen i Camera Raw.. tar typ en sekund.. bara att dra i reglaget..

Jag har aldrig ens brytt mig om vad kameran ställer för felaktig och lustig vitbalans när bilden tas.. det blir ändå aldrig som jag vill ha det..

Jag kör med RAW och vid "viktigare" plåtningar så börjar med gråkort. Ställer in vitbalansen och kör hela processen. Till slut när det är dags för utskrift till papper via det lokala labbet, så behöver jag ändå dra ner på den röda kanalen vid porträttfotograferingen eller de bilder som har mycket hud.

Nu kan jag inte påstå att detta problem är signifikativt för Canon eftersom det lika gärna kan vara i själva utskriftskedjan "felet" ligger. Jag har dock avverkat 3 Canonhus. Samtliga med samma egenheter - även när jag har testat andra labb.

Visst, det spelar kanske ingen roll ändå när man sen "framkallar" bilden i RAW-programmet, men det är märkligt att bilderna får sånt rödstick direkt ur kameran.

Men jag tackar för tipsen och åsikterna, jag ska helt enkelt forska lite mer i "kedjan"...! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto