Annons

Varför en dyr fotoskärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

landen

Aktiv medlem
Jag har en fundering kring detta med kalibrerade svindyra skärmar för foto.
Om jag nu endast lägger upp mina bilder på nätet och är mån om att dessa ska se så bra ut som möjligt bland den stora massan. Jag tänker nu på min mamma som sitter på sin bärbara jobbdator, kollegor som sitter med billiga kontorsskärmar, ja ni fattar, gemene hens dator helt enkelt.

Är det korkat att tänka att jag borde köpa typ en genomsnittlig budgetskärm och endast gå på den storlek jag vill ha. Allt grundat på tesen att om det slutliga materialet ska visas på skitskärmar, varför inte redigera och arbeta själv på en så liknande skärm som möjligt?

Jag har länge tänkt på samma sätt när jag jobbar med webbdesign, att när jag gjort en design på min EIZO-skärm med en tunn grå linje eller gradient som ser grymt bra ut där, inte ens existerar på en budgetskärm. Så varför inte tänka på samma sätt för foto? Lär ju dröja innan alla sitter på kalibrerade proffsskärmar.

Det är väll egentligen bara när man skall skriva ut sina bilder då kalibrering av utrustning blir intressant, annars är det nog rätt som du säger.

Kalibrerade skärmar och andra produkter som man använder för att få maximal kontroll över färgerna med mera är huvudsakligen avsedda för produktion där resultatet skall tryckas eller skrivas ut på en kvalitets skrivare typ de som används på pro-fotolabb.

För bilder som bara ska till webben för att ses av den genomsnittlige användaren så är nog en kalibrerad skärm lite over-kill. Att det sedan ger en speciell tillfredställelse att se sina egna bilder på skärmen så naturtrogna som möjligt är en annan sak.

Jag har en fundering kring detta med kalibrerade svindyra skärmar för foto.
Om jag nu endast lägger upp mina bilder på nätet och är mån om att dessa ska se så bra ut som möjligt bland den stora massan. Jag tänker nu på min mamma som sitter på sin bärbara jobbdator, kollegor som sitter med billiga kontorsskärmar, ja ni fattar, gemene hens dator helt enkelt.

Är det korkat att tänka att jag borde köpa typ en genomsnittlig budgetskärm och endast gå på den storlek jag vill ha. Allt grundat på tesen att om det slutliga materialet ska visas på skitskärmar, varför inte redigera och arbeta själv på en så liknande skärm som möjligt?

Jag har länge tänkt på samma sätt när jag jobbar med webbdesign, att när jag gjort en design på min EIZO-skärm med en tunn grå linje eller gradient som ser grymt bra ut där, inte ens existerar på en budgetskärm. Så varför inte tänka på samma sätt för foto? Lär ju dröja innan alla sitter på kalibrerade proffsskärmar.

Jag har ofta hört detta argument. För det första måste man ju vara klar över vilka krav man själv ställer. Gör man bara webbilder för eget bruk är det väl OK att ha vilken skärm som helst. Men om man arbetar med detta är det ju bättre att ha en skärm som verkligen kan kalibreras till vad en genomsnittsskärm klarar av att visa.

På min skärm kan jag göra flera profiler, så jag har en där jag utnyttjar skärmens hela färgomfång och har kalibrerat den till 5400K och en ljusstyrka på 120 cd/m2. Det ger mig en bra match mot mina utskrifter. Men sedan har jag också en profil och en inställning där jag strypt omfånget på skärmen ner till sRGB, har en färgtemperatur på 6500K och en högre ljusstyrka. Då vet jag att min skärm representerar en genomsnittlig användare skärm.

Köper jag en budgetskärm så kan den avvika från genomsnittet rätt kraftigt. Den är kanske betydligt kallare än vad en genomsnittsskärm är. Den kanske är betydligt ljusstarkare än en genomsnittlig skärm. Det är ju det som utmärker »budgetskärmar«, de svajar i sina värden ordentligt.

Stefan

Sedan handlar det ju om det gamla bekanta "ingen kedja är starkare än sin svagaste länk" också.

Om du har fina objektiv, kamerahus och så vidare men sedan tittar på bilderna på en skärm som inte kan visa nyanserna, tonerna och detaljerna i bilderna är det ju delvis bortslösat.

En annan grej är att när ens kompis köper en dyr skärm och kalibrerar den kommer han att tala om vilka färgstick och konstiga grejer man har i sina bilder på webben men inte har en aning om ;-)

För mig som säljer bilder handlar det ju också om att det är skönt att "veta" att dom bilder jag lämnar ifrån mig iaf inte är konstiga även om det ibland kan göra det på olika skärmar beroende på kvalitet.

ANNONS
Götaplatsens Foto