Annons

varför fota digitalt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Snälla, bespara oss..

Använd sökfunktionen så ska du få se att du får reda på varför folk fotar digitalt..

Jag fotar digitalt för att det är så jäkla smidigt att föra över till datorn när det ändå är där jag jobbar med bilderna. Sen blir resultatet bättre än det blev när jag scannade. Man kan plåta hur mycket man vill utan att behöva oroa sig om film/framkallningskostnad. Det enda jag inte gillar är det snäva exponeringsomfånget...

Varför hoppade jag över till digitalt:

Inget slask med fotovätskor (blev väldigt trött på det, fast, det var ju rätt kul oxå)

Man ser resultat direkt, vilket i sin tur innebär att jag lär mig förstå bätte varför det blev som det blev.

Jag kan sätta en hammare i min scanner utan att fälla en tår.

Jag slipper vara så rädd för repor o damm.

Slipper köpa dyr film som jag sedan sätter in i kylskåpet i väntan på initiativ att pysa iväg med den för framkallning (hela ägghyllan är belamrad med filmer).

Mängden bilder på en "rulle"

Däremot saknar jag:

Nattfoto, som det digitala ännu inte har kommit i närheten av i jämförelse med film... Förbannade döda pixlar...

Pysslet i mörkrummet...

Batteritiden, oändlig...

Kommer säkert på fler saker senare...

För att det är billigare med film.
(för mig iallafall)

För att det är trevligt i mörkret och pyssla fram en 40X50 som man kan njuta av.

Photoshop är inte lika kul, dessutom svindyrt.

Sist och kanske viktigast att Tri-x är en underbar film.

Jag älskar det digitala av diverse olika anledningar, men jag prövade min första velvia härom veckan, scannande dom igår, ska låna projektor snart. Det var en riktig aha upplevelse.

Men negativ film.... Usch, bara klegg, om man bortser från det svartvita som är trevligt. Och scanna lågklassik negativfilm gav i princip sämre resultat än min 4MP E-10. Men velvian blev fin.

Får se när jag köper en ny canon digitalarna om jag forsätter med dia, men jag ska iaf köra dia ett halvår till på lite resor. Men vilket sjukt jobb att sitta och scanna och rama och hålla på. Och dammet är värst.

Darfor....

Jag fotar digitalt...for att ingen annan kamera finns tillganglig, eller labb heller for den delen, finns sakert pa on men har inte hittat nagon fotointresserad som bor har an.

Sen finns min pappas Praktica i sverige och samlar damm...hmmm kanske borde be honom skicka den hit....

Eller borde jag bygga en ladkamera alldeles sjalv...

uge skrev:
Varför fota digitalt, när film är så mycket bättre?

Enligt min mening är det precis tvärtom...det är en fråga om smak och hur man vill att resultatet ska se ut...människor är olika...bara att acceptera.

Senast ändrad:
uge skrev:
Varför fota digitalt, när film är så mycket bättre?

Varför fota natur, när porträtt är så mycket bättre? Och varför använda färgfilm när svartvitt är mycket bättre?

(Om någon ber mig motivera ovanstånde kommer jag genast att byta åsikter alternativt hävda att vidvinkel är bättre än tele.)

/jörn - som ger trollen snabbmat

Hehe..precis..varför fotografera när det är SÅÅÅ mycket bättre att måla??? *ironi*

Varför springa 100 meter när 800 meter är SÅÅÅ mycket bättre??? *ironi återigen*

Film är inte bättre för mig. Jag håller på att göra kommunens äldre kartor mer tillgängliga för intresserade och hembygdsforskarna, och där ligger nog styrkan i det digitala. En kommun har ju inte särskilt mycket pengar och vid större jobb (som kartorna) blir digitalt billigare och mer lättarbetat. Bättre behöver ju automatiskt inte betyda det i teknisk mening utan användbarheten är minst lika viktig för mig. När man sen ska dela med sig av bilderna till medborgarna så vill de flesta ha det digitalt och att då gå omvägen via skanning är helt onödigt. För att travestera det där fjantiga "leka-med-photoshop"-uttrycket: Varför leka med analoga kameror när det finns lämpligare verktyg :)

För att jag genomgår en 40 års kris

För mig så blev det kul igen att fotografera "seriöst" vilket jag inte gjort sedan tonåren. Digitalt väckte det hela till liv igen. Enkelt, snabbt och smidigt. Samt tillräckligt bra för mig. Jag säger inte att det ena är bättre eller sämre, men digitialt är tillräckligt bra för mig.

--jalle

ANNONS
Götaplatsens Foto