Annons

Varför fungerar inte spegellåsning med blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilsson84

Aktiv medlem
Jag har en 5d mark II och en canon speedlight 430exII.

Jag brukar använda spegellåsning när jag fotar macro men så fort jag ska använda blixten så slutar spegellåsning att fungera.
Hur fixar man det?

Ja har gått igenom alla menyer och hittar inte.

Har det med förblixten att göra? Går det att köra blixten helmanuellt utan förblixt? Testa det isåfall.

Det fungerar i alla fall på 7D och 40D. Spegellåsning med blixt, alltså, inte live view med tyst bildtagning.

Sen kan man ju ifrågasätta vad man ska med spegellåsning till när man använder blixt? Den effektiva exponeringen blir ju så kort ändå.

Jag har testat med mina 5D Mark II och slutsatsen är att Nilsson använt skärmsökaren. Då fungerar inte spegeluppfällningen.

Med den optiska sökaren fungerar spegeluppfällningen som den ska.

Det fungerar i alla fall på 7D och 40D. Spegellåsning med blixt, alltså, inte live view med tyst bildtagning.

Sen kan man ju ifrågasätta vad man ska med spegellåsning till när man använder blixt? Den effektiva exponeringen blir ju så kort ändå.

Det blir faktiskt väldigt stor skillnad. Har så mycket förstoring och ett skärpedjup på mindre är 1mm så minsta lilla skak drar ner skärpan avsevärt

Det blir faktiskt väldigt stor skillnad. Har så mycket förstoring och ett skärpedjup på mindre är 1mm så minsta lilla skak drar ner skärpan avsevärt

Ni pratar äpplen och päron.

Med svagt befintligt ljus spelar skakningar ingen roll med blixt eftersom den korta blixtbrinntiden fryser allt. Slutartiden är irrelevant.

Om man balanserar befintligt sol- eller glödljus med blixtljuset spelar skakningar lika stor roll som vanligt, om inte mer eftersom det kan bli fula dubbelkonturer.

ANNONS
Götaplatsens Foto