Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför gör kameran så när jag använder blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Anders, åtminstone i Canons DSLR-kameror (vilket är vad trådskaparen har) så kan man välja någon av de kreativa lägena (P, Tv, Av, M, A-Dep). Då är det fotografen och inte kameran som avgör hur lång slutartiden skall vara - oavsett om du har blixten aktiverad eller ej.
Nej, det är det inte alls. Om blixten är aktiverad är det kameran som bestämmer vilken slutartid som är den kortaste du kan använda, vilket i det här fallet innebär 1/200 s. Med den inbyggda blixten finns ingen väg runt detta. Med en extern blixt kan man använda high-speed synk eller trigga på ett sådant sätt att kameran inte vet om att den finns där. Men då har man kommit förbi frågeställningen i sig.

Om man ställer in en kortare tid än den angivna synktiden (vi förutsätter nu att detta är möjligt), kan man ofta få det att fungera vid en något kortare tid också. Anledningen är naturligtvis att kameratillverkaren måste tillåta lite toleranser i blixtarnas reaktionstid, så de kan inte "ligga på gärsgår'n" i sina specifikationer.

Genom noggrann timing tillsammans med 580 EX II triggar en 1D Mark III på 1/300 s, exempelvis. Med andra blixtar klarar den 1/250 s.

När jag skrev gjorde Tony ett tillägg som är helt riktigt. Fallerar bara om det befintliga ljuset är för starkt.
Centralslutare klarar som sagt synk på snart sagt vilka tider som helst, men det är svårt att göra centralslutare som klarar tider så korta som vi är vana vid på våra kameror idag (1/8000 s). Blixtar lyser dessutom längre än så på full effekt.

Hi speed sync är en inställning på blixten, blixten tappar väldigt mycket kraft när den i praktiken måste stroba flera blixtar i följd varför man har denna begränsning. Det brukar vara när man behöver fill in blixt i starkt dagsljus som funktionen kommer till användning, i andra situationer brukar man klara sig ganska bra med 1/200. Vad är det du försöker fotografera?

Okej!
Tack, får hoppas att min blixt har den funktionen.

Ska jag vara ärlig är det inget särskillt jag försöker fota, jag vill bara veta i allmänhet varför kameran gör så.

Fotar lite i motljus, men det räcker ju med det jag får ut av blixten redan nu för att det ska bli bra.

Anders, åtminstone i Canons DSLR-kameror (vilket är vad trådskaparen har) så kan man välja någon av de kreativa lägena (P, Tv, Av, M, A-Dep). Då är det fotografen och inte kameran som avgör hur lång slutartiden skall vara - oavsett om du har blixten aktiverad eller ej.

Jag kör alltid i M, men tyvärr är det ju den där spärren på slutartiden...

Testa istället att vrida reglaget på kamerans ovansida till det kreativa läget; P, Tv, Av, M, A-Dep.

Till exempel "Tv" innebär att det är du som bestämmer slutartiden och att kameran väljer bländare. "Av" gör raka motsatsen, alltså du väljer bländare och kameran väljer slutartid. När du fotar med blixt så brukar det manuella läget "M" vara det som ger dig allra bästa kontroll. Då väljer du både slutartid och bländare.

Lycka till!

Jag vet, jag kör alltid i M. Tack för tipset.

ANNONS