Annons

Varför har analog fotografi blivit så populär bland unga?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Fast beskärningsfaktorn brukar variera mellan 1,7 och 1,4 beroende på tillverkare och modell. Nikon brukar ha runt 1,5 och Canon runt 1,6.
Så är det. Men även småbild kan innehålla viss variation. Negativen från gamla Contessa är aningens bredare än 36 mm.
Och variationen i sig motiverar inte att kalla det APS (Advanced Photo System)(om jag minns uttolkningen korrekt)
 

präntare

Medlem
Jag har lagt märket till väldigt många analoga kameror hos turister, särskilt yngre typ16-25 års åldern och både tjejer och killar. Ser de mera på hippa ställen som Södermalm, Berlin, London är till och på vissa ställe så såg jag riktigt många till och med flera än DSLR

Det är oftast en kamera från sjuttiotalet eller runt där typ Pentax k1000,nikon fm2 eller Canon ae1

Är det någon som vet varför dessa blivit så populära? Måste ha hänt senaste 1-2 åren.
Egentligen inget nytt under solen internationellt så har det pågått under många år, tänker då bla på Lomografi. Där man använder analoga kameror och film då. Det är väl fint man lär sig ett gammalt hantverk och dess metoder...
😁
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Man kan ju fundera på ifall iakttagelsen snarast handlar om ”svampplockarblick”.

När man är i skogen på hösten för att plocka svamp tar det ett tag. Men när sinnet är på rätt frekvens ser man svampar överallt.

Eller när man är gravid första gången ser man plötsligt alla andra som är gravida och tror att det är en ny trend.

Och när man faller tillbaka och återupptäcker det analoga tror man plötsligt att hela världen har tagit samma steg ..,
 

Falumas

Aktiv medlem
Återfall till analog fotografi, som det i år efter högertrafiksomställningen fördes statistik över återfall till vänstertrafik. :)

Tror det handlar om återupptäckten av hantverket. Trots att det i grund och botten är en betydligt simplare process än att framkalla digitalfoton. Det var väl bara att framkallningsmaskiner för hemmabruk typ nespressomaskin (stoppa i filmrullen och få bilder utspottade) aldrig uppfanns. Och bearbetningen av RAW-filer i princip aldrig behövdes göras manuellt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nja, jag menar att jag, tvärtemot trådskaparen, inte har upplevt någon analog guldrush bland ungdomen av idag.
Jag upplever gott om bildskaparglädje, men det mesta sker med mobilkamera. Resten med något digitalt kompakt eller större underverk.
Men som sagt jag har inte sett någon ungdom som pysslar med gammal-foto. Men då sysslar jag ju inte med det själv heller.
 

PMD

Aktiv medlem
För att hitta samma tekniska kvalité, inte minst i tonomfång etc, får man spendera många hundra tusen på digitalt.
Vilken film har ett tonomfång på mer än 14 steg (vilket de bättre digitala bildsensorerna har idag)?

Det finns andra skillnader mellan film och digitala sensorer, t.ex. hur de reagerar på under- och överexponering, men ur den synunkten är inte det ena nödvändigtvis bättre än det andra. Man måste helt enkelt arbeta på lite olika sätt för att få ut det bästa ur respektive medium.
Processen går långsammare, det finns fler begränsningar, och jag upplever att jag blir en bättre fotograf av det. Jag behöver göra saker medvetet, tänka längre, än att bränna av 20 rutor med lite olika auto-iso och sen göra halva jobbet i datorn.
Man kan välja att inte trampa gasen i botten i en racerbil, men det går inte att snabba upp en trampcykel så mycket.
Det finns en annan, svårdefinerad, kanske varmare känsla i film än i digitalt. Jag tycker det är rättvist att jämföra med varför folk lyssnar på vinyl. Visst, det kanske letar sig in något dammkorn ibland, men helhetskänslan är som sagt varmare, mer omslutande, mer "på riktigt".
Det här kan jag inte argumentera emot. Personliga preferenser respekterar jag, och jag gillar faktiskt också att fotografera med film. Jag tycker dock inte att det går att kvantifiera fördelarna så värst mycket.
 

PMD

Aktiv medlem
När det kommer till bildkvalitet upplever jag dock att digitalt alltid vinner numera och den analoga "känslan" kan du också skapa i efterbehandlingen.

Jag får kanske skaffa ett 300mm objektiv om det är det som gör att lättklädda damer kommer springandes. Skulle kunna vara en trevlig omväxling till fåglar helt utan kläder.
Är fåglarna oklädda? De brukar ju ha en fjäderdräkt.

300mm-objektiv behövs nog för att de lättklädda damerna snarare springer bortåt.

Jag ställer mig lite tvivlande till att man kan skapa en speciellt bra filmkänsla i efterbehandlingen, men nu är vi helt klart inne på tycke och smak.
 

jerrysoderberg

Aktiv medlem
...visst är det kul. Att så många vet varför andra håller på med filmbaserade stillbildsfoto. Jag vet varför jag själv gjort det de senaste 6 åren...
Men det visste väl universalgenierna redan...
Det är kul att det fortfarande finns film, framkallare mm så det går att ägna sig åt fotohobby.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har lagt märket till väldigt många analoga kameror hos turister, särskilt yngre typ16-25 års åldern och både tjejer och killar. Ser de mera på hippa ställen som Södermalm, Berlin, London är till och på vissa ställe så såg jag riktigt många till och med flera än DSLR

Det är oftast en kamera från sjuttiotalet eller runt där typ Pentax k1000,nikon fm2 eller Canon ae1

Är det någon som vet varför dessa blivit så populära? Måste ha hänt senaste 1-2 åren.
När jag var i den åldern var det helt klart analogt som gällde. Minolta SrT 101 i huvudsak för min egen del!
Inte ofta jag höll till på Söder dock.
:)
 

jens_a

Aktiv medlem
Tycker att det varit så ett bra tag - till och från, i allafall sedan jag började fota ca 2004. Kan vara som du säger att det känns mer som hantverk. Fast storytelling, bildbehandling och tryckning är ju också hantverk...
 

krillan54_gmail.com

Aktiv medlem
Jag har kvar min Nikon F6 och plockar fram den ganska ofta. Ni ställer frågan varför analog fotografering blivit populärt igen. Jag tror att ungdomar blir nyfikna på hur den analoga bilden skapades. Att få ladda kameran med en film och vänta på resultatet är nog spännande för den yngre generationen. Dom vet ju inte om något annat sätt att fota på än digitalt. Tycker själv att det blir en helt annan känsla när jag använder min F6a. Hälsningar Krillan 54.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
När jag visar mina bilder för den generationen TS menar så säger de "Å vilka fina bilder du tar!" när jag visar digitala bilder och "Jenny! Du är ju konstnär!!" när jag visar mina analoga bilder

Jag fotograferar då risig skog eller min familj i bägge fall. Jag tror att den yngre generationen ser en attraktion i både det långsamma hantverket såväl som i det "operfekta" uttryck som någon nämnde tidigare i tråden
Ja,
”att göra paraplyer är ju ingen konst”.
”Jaså, försök själv så får du se!”
 

janc

Aktiv medlem
Man kan ju fundera på ifall iakttagelsen snarast handlar om ”svampplockarblick”.

När man är i skogen på hösten för att plocka svamp tar det ett tag. Men när sinnet är på rätt frekvens ser man svampar överallt.

Eller när man är gravid första gången ser man plötsligt alla andra som är gravida och tror att det är en ny trend.

Och när man faller tillbaka och återupptäcker det analoga tror man plötsligt att hela världen har tagit samma steg ..,
Ja, oavsett hur man väljer att definiera gruppen ”unga” så lär det vara en försvinnande minoritet som använder annat än mobilen. Marknaden för fotografisk film för allmänt bruk lyckades väl precis få näsan över vattenytan innan den höll på att gå under? Vilket givetvis är bra men det är dock en jämförelsevis marginell företeelse.

Personligen längtar jag inte tillbaka till mörkrumsångorna men visst kan jag förstå att man kan vilja använda den processen
 

janc

Aktiv medlem
När jag visar mina bilder för den generationen TS menar så säger de "Å vilka fina bilder du tar!" när jag visar digitala bilder och "Jenny! Du är ju konstnär!!" när jag visar mina analoga bilder

Jag fotograferar då risig skog eller min familj i bägge fall. Jag tror att den yngre generationen ser en attraktion i både det långsamma hantverket såväl som i det "operfekta" uttryck som någon nämnde tidigare i tråden
En fundering bara... Kan det till viss del handla om hur du väljer att presentera dina bilder snarare än vilken kamera du använt?
 

janc

Aktiv medlem
[..klipp..]

2) Processen går långsammare, det finns fler begränsningar, och jag upplever att jag blir en bättre fotograf av det. Jag behöver göra saker medvetet, tänka längre, än att bränna av 20 rutor med lite olika auto-iso och sen göra halva jobbet i datorn.

[..klipp..]
Hur man personligen upplever och fungerar med olika arbetssätt är givetvis inget man kan ifrågasätta men jag kan inte se något tekniskt skäl till varför du behöver ”slarva” med den ena kameran men inte den andra. Ekonomiska skäl kan jag tänka mig men tekniskt finns inget hinder mot att leta upp ett bakstycke för rullfilm och bränna av så många exponeringar du orkar ;-)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nu vet jag svaret på trådens fråga!!

åtminstone ett svar.

Gick på stan idag med min tonårsdotter. Plötsligt utbrister hon spontant - ”Pappa, jag skulle vilja ha en engångskamera”.
- jaha, varför det, hann jag tänka innan hon fortsatte.
- ... de tar så fina bilder!
- vad? Hann jag tänka innan hon preciserade.
- de blir liksom gammaldags.

Så där är svaret: ungdomar vill ha gammaldags bilder. Åtminstone min dotter :)

Vi tog vägen förbi fotoaffären och köpte två rullar film samt friska batterier till den gamla EOS 500 som legat hemma i skåpet oanvänd i tio år.

Ska bli spännande att se vart detta tar vägen.
 

PMD

Aktiv medlem
Så där är svaret: ungdomar vill ha gammaldags bilder. Åtminstone min dotter :)

Vi tog vägen förbi fotoaffären och köpte två rullar film samt friska batterier till den gamla EOS 500 som legat hemma i skåpet oanvänd i tio år.

Ska bli spännande att se vart detta tar vägen.
Om det inte tar vägen får du väl skaffa henne en gammal storformatskamera av trä. :–)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Med en gammaldags kamera utan en massa finesser och inställningsmöjligheter kan fotografen fokusera (!) på motivet.
Ja, så är det nog. Men även en instegs-EOS från nittiotalet har en hel del inställningsmöjligheter att gå vilse i om så skulle vara fallet.
Bländarautomatik
Slutartidsautomatik
Programautomatik
Fyra olika Motivautomatiker
Gröna rutan
Exponeringslås
Exponeringskompensation
Skärpedjupsautomatik
För att nämna de jag kommer på ur bakhuvudet.
 
ANNONS