** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Varför hittar inte min dator min Nikon D60?

Produkter
(logga in för att koppla)

fototrum

Aktiv medlem
Nu har jag sökt över HELA internet....

Min PC kan inte hitta min Nikon D60 HUR jag än gör... Jag har testat XP, Vista och Windows 7.
Det blir olika fel varje gång.
Nu har jag lagt på XP och jag ser Nikon D60 i enhetshanteraren men ändå säger datorn att det är något fel..

När jag testar DcamCapture eller Camercontrol så hittar de ingen kamera...

En del på nätet föreslår att man ska byta hur kameran pratar med USB-porten.. Just den inställningen finns inte för D60.

Det verkar inte finnas någon drivrutin för D60 att ladda ner heller, så jag har inget att testa med.

Det fungerar såklart att sätta in minneskortet i PC.n men jag vill kunna fota och se bilderna i datorn direkt...

Tacksam för all hjälp!!
 
Nu har jag sökt över HELA internet....

Min PC kan inte hitta min Nikon D60 HUR jag än gör... Jag har testat XP, Vista och Windows 7.
Det blir olika fel varje gång.
Nu har jag lagt på XP och jag ser Nikon D60 i enhetshanteraren men ändå säger datorn att det är något fel..

När jag testar DcamCapture eller Camercontrol så hittar de ingen kamera...

En del på nätet föreslår att man ska byta hur kameran pratar med USB-porten.. Just den inställningen finns inte för D60.

Det verkar inte finnas någon drivrutin för D60 att ladda ner heller, så jag har inget att testa med.

Det fungerar såklart att sätta in minneskortet i PC.n men jag vill kunna fota och se bilderna i datorn direkt...

Tacksam för all hjälp!!


Finns det ingen som stött på detta?
 
En del på nätet föreslår att man ska byta hur kameran pratar med USB-porten.. Just den inställningen finns inte för D60.

Är du alldeles säker på det? Nikon D40 hade det, citat handboken: "Before connecting the camera, select the USB item in the camera setup menu and choose a USB option as described below."

Såvitt jag vet är D60 väldigt lika. Vad står det i handboken om USB-anslutningen?

Per.
 
Är du alldeles säker på det? Nikon D40 hade det, citat handboken: "Before connecting the camera, select the USB item in the camera setup menu and choose a USB option as described below."

Såvitt jag vet är D60 väldigt lika. Vad står det i handboken om USB-anslutningen?

Per.

Det finns liksom inget om USB-anslutningen i manualen.. Det SKA funka bara.
 
Det finns liksom inget om USB-anslutningen i manualen.. Det SKA funka bara.

Hm, du verkar ha alldeles rätt, D60 (och D90) saknar den funktionen: att uppträda som en USB-sticka. Däremot kan du ha programvara i datorn för att styra kameran och se bilderna omedelbart. Men det kräver alltså ett separat program i datorn.

Om jag nu förstod vad du ville göra.

Per.
 
Hm, du verkar ha alldeles rätt, D60 (och D90) saknar den funktionen: att uppträda som en USB-sticka. Däremot kan du ha programvara i datorn för att styra kameran och se bilderna omedelbart. Men det kräver alltså ett separat program i datorn.

Om jag nu förstod vad du ville göra.

Per.

Du har förstått rätt :)
Men det verkar som om själva Windows inte har någon drivrutin för att hitta D60.n. Den ligger i enhetshanteraren (gul markerad) men vilket program jag än startar så säger den att ingen kamera är connectad.
 
ajaj.
Det har jag inte ens tänkt på :)

Får kolla vidare

Tack för all hjälp.

Du skrev i andra tråden att det har funkat med XP. Du har ingen dator med XP du kan verifiera med?

Per.

PS. Jag ser att du provat med XP. Om det har funkat med XP och inte längre gör det, låter det som ett kamerafel. DS
 
Du skrev i andra tråden att det har funkat med XP. Du har ingen dator med XP du kan verifiera med?

Per.

Alltså det är samma dator men med olika versioner av XP.
Det var svårt att få igång den då också men efter jag trixat med Dcamcapture och CameraControl så gick det igång helt plötsligt...

Nu får jag inte igång nåt.
 
Alltså det är samma dator men med olika versioner av XP.
Det var svårt att få igång den då också men efter jag trixat med Dcamcapture och CameraControl så gick det igång helt plötsligt...

Nu får jag inte igång nåt.

Då skulle jag be att få en provköra programmet hos en kompis (med XP, för säkerhets skull) Om det inte funkar där heller, så är det nog verkstan som gäller.

Per.
 
Nu överlåter jag gärna windowsspecifika saker till andra, men när du givit upp så kan ett alternativ vara en kortläsare. Jag skaffade en intern/inbyggd sådan för runt en hundralapp och tycker att det är både smidigare och snabbare än att trixa med kablage.
 
Nu överlåter jag gärna windowsspecifika saker till andra, men när du givit upp så kan ett alternativ vara en kortläsare. Jag skaffade en intern/inbyggd sådan för runt en hundralapp och tycker att det är både smidigare och snabbare än att trixa med kablage.

Jovisst, men om du läser inledningensposten så ser du att avsikten är att kunna se bilden på PC-skärmen direkt efter exponeringen.

Per.
 
Nu får jag nog tacka ordentligt för supporten.
Jag blåste om datorn med en XP version som hade SP3 med från start.
Sen installerade jag först Nikon Transfer och sen NXview.

VIPS!
Kameran är hittad :)

Fungerar nu fint med både Camera Control och DcamCapture.

Tack alla!!!
 
ANNONS