Annons

Varför inga kvinnor?

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Gillar fotosidan skarpt till 98%. Fotosidan är bra! men lite att ifrågasätta tycker jag finns.
Bl.a om jämlikheten är viktig?
Jag är inte för kvotering men däremot tror jag på att ett komplement med en eller några kvinna/kvinnor som forumvärd vore bra både för sajten i stort och för medlemmarna.
Vet att frågan varit uppe förr och att ert svar då var att det bara var att maila intresse. Någon (inte jag) mailade intresse men vad hände? Fick hon ens svar?
Andra förslag för att hitta lämpade kvinnor kom också upp men inget har hänt.

Utan att anklaga någon tror jag ändå att vissa diskussioner kanske skulle ha utlöpt annorlunda och mindre elakt om kvinnliga forumvärdar också funnits. Med tanke på antal inlägg som görs så kanske två+admin som nu är för lite också?

Själv har jag anmält ytterst minimalt med påhopp genom tiden men någon gång har det hänt och reaktionen på anmälan har uteblivit.

(Det var en del av de 2% det.. Den sista måste jag fila mer på för att kunna uttrycka rätt tror jag.)

Senast ändrad:
Det finns en kvinnlig forumvärd, fast det är "bara" för MFS, så det räknas väl inte.

sagan skrev:
......så det räknas väl inte.
Nä, det tycker jag inte.. För räknar man de interna intresseklubbarna så handlar det dels inte om 2+admin utan om 12+admin, 1 tjej och resten killar..
Att vara värd i en speciell intresseklubb kan ju bara påverka just den intresseklubben och inte bidra till fotosidan i stort heller.

lottae skrev:
Utan att anklaga någon tror jag ändå att vissa diskussioner kanske skulle ha utlöpt annorlunda och mindre elakt om kvinnliga forumvärdar också funnits.

Jag funderade på att inte hugga, men jag blir nog tvungen. Jag trodde att sådana här fördommar hörde hemma på tidigt 1900-tal inte på en upplyst fotosida.

Re: Re: Varför inga kvinnor?

bEPH skrev:
Jag funderade på att inte hugga, men jag blir nog tvungen. Jag trodde att sådana här fördommar hörde hemma på tidigt 1900-tal inte på en upplyst fotosida.
Det är ingen fördom. Det är en spekulation och den spekulationen tror jag på. Det står jag för.

Diskussioner om olika intressen beroende på kön har det ju funnits en hel del av i forumet. Alla verkar eniga om att män och kvinnor har vissa olikheter (även om tron om orsaken skiljer ibland) och kanske könsskillnaderna delvis gör att vi läser olika trådar ibland? Det är bara en spekulation och ingen generalisering men ligger det något i det så kan ju män och kvinnor bl.a se olika saker här.

Sen om admin sagt, "-Nä vi behöver inga kvinnor här" så är det deras ståndpunkt men det sade de inte. Däremot sade de "Att det vore helt rätt" och därför kan man ju ifrågasätta varför inget hände då intresseanmälningar ändå kom in.

Visst behövs och kan väl kvinnor med?

Senast ändrad:
Håller med dig Lotta i ditt resonemang. Ditt sätt att utrycka dig däremot tolkar jag ungfär som att någon annan skall se till att det händer eller att hur många håller med mig?

Varför inte ställa en direkt fråga till t ex David och kanske föreslå någon lämplig kandidat?

Tror knappast att fotosidan tänker jaga med blåslampa särskilt efter en kvinnlig forumvärd.

Det är nog som i det flesta företag att man greppar en person som finns i ens kontaktnät eller på annat sätt gör sig hörd och visar sin vilja.

Eller..? // Marcus

Jovisst är det för att jag vill att något ska hända jag tar upp det här men inte alls för att se hur många som håller med. Att jag vill att något ska hända är ju inte detsamma som att jag kan fixa det (det kan jag ju inte men tycka kan jag) så lite ligger det i att jag vill att någon annan (som kan) fixar det.

Anledningen att ta det i forumet i stället för i mail är att ämnet som sagt varit uppe tidigare (för något år sedan) och att att intresse samt frågor faktiskt också har mailats in (fast inte av mig iof..)
Jag tycker inte att ämnet är privat mellan mig och David. Hade jag tyckt det hade jag givetvis mailat.

Lotta, du skämtar va?

Om inte så blir jag ärligt talat mörkrädd att du ens kommer på tanken att försöka föra fram någon löjlig jämlikhetsaspekt ang värdar för ett FOTO-forum!

Trådarna i forumen är öppna för var och en som vill debattera. Att ange skäl som,
citat: "vissa diskussioner kanske skulle ha utlöpt annorlunda och mindre elakt om kvinnliga forumvärdar också funnits" slut citat, för att fösöka tvinga in kvinnor i "ledningen" av FS är ju bara patetiskt.

Så Lotta, vilken roll hade en kvinnlig forumvärd haft i dessa "vissa diskussioner" som hade lett till att de "utlöpt annorlunda" ??

Lotta du skämtar va?

//Mattsen

Re: Re: Re: Varför inga kvinnor?

lottae skrev:
Det är ingen fördom. Det är en spekulation och den spekulationen tror jag på. Det står jag för.

Jag har lite svårt att se skillnad mellan spekulation och fördom, eller snarare det är väl i spekulationer som fördommar visas?

Visst behövs och kan väl kvinnor med?
Kvinnor och män (som jag var frestad att utelämna) kan i de här sammanhangen ingenting, det är ungefär 12 individer som kan.
Sedan att det säkert är en grupp som är inavlade som få är ju en annan sak, hur som helst har de gjort ett bra jobb med att skapa fotosidan.

Tyvärr kommer denna tråd lite från ämnet, om nu en kvinna blir admin (vilket jag absolut inte har nåt mot) så hoppas jag att det beror på hon är kompetentast. Skulle det inte vara så är det nog inte för att hon är kvinna utan för hon är rätt person på fel plats (och inga skämt om spisen).

Nej, det är inget skämt.
Som sagt tycker jag det är en sak att säga "-Nej, vi behöver inga kvinnor" mot att säga "-Det vore helt rätt" (att ha kvinnor.)

Sen handlar det inte om kvinnor till en ledning utan om kvinnor som komplement till de forumvärdar som finns. Det är inte samma sak.
Jag tycker också att fotosidan är bra och att arbetet bakom den är väldigt lyckat men lite synd är det att kvinnor har så liten plats. JAg står för att jag tror det vore positivt med en blandning av könen.

men är det inte så att alldeles för många av oss kvinnor inte verkar ha så stadigt självförtroende så vi tror att vi passar på den här sidan?

när jag försöker "värva" folk så får jag ofta höra från tjejerna: "nej, jag är ju inge duktig, jag törs inte vara med. vem vågar visa sina bilder bland en massa proffs".
jag får jobba hårt för att övertyga dem om att här finns plats för alla, amatörer som proffs.

sen vet jag en massa tjejer som typ plåtar med sin mans kamera och bara på barnen. många av dom verkar tänka att dom inte fotograferar alls av nån anledning. dom är helt omöjliga att få hit.

sen är ofta (inte alltid men ofta) kvinnor rätt upptagna med jobb, barn, hemmet (beroende på ålder) osv så att då samtidigt ta på sig en uppgift här tror jag inte lockar många.

sen verkar tjejer jämt ha så dåligt samvete när dom inte hinner med allt.
jag är med i rätt många mejlinglistor där man skickar in bilder... ett slags fotosidan i miniatyr.
men oftast är det bara kvinnor med på listan så man får jämt en massa mejl från dom där dom har så dåligt samvete över att dom inte har tid att skicka några bilder så det är bäst att dom inte är med alls.
som om man inte kan få ta paus som medlem samtidigt som man försöker hinna med livet.

nej, jag tror det kommer vara få kvinnor som gladeligen anmäler sig till att vara forumvärd, och jag tror att vederbörande inte kommer känna sig ha tid till att bli långvarig.

men är det inte så att alldeles för många av oss kvinnor inte verkar ha så stadigt självförtroende så vi tror att vi passar på den här sidan?

när jag försöker "värva" folk så får jag ofta höra från tjejerna: "nej, jag är ju inge duktig, jag törs inte vara med. vem vågar visa sina bilder bland en massa proffs".
jag får jobba hårt för att övertyga dem om att här finns plats för alla, amatörer som proffs.
Men om vi kvinnor som faktiskt "vågar" vara medlemmar och aktiva också "syns mer" som ex. forumvärdar, experter, artikelförfattare mm så kanske det kan vara en bit på väg åt rätt håll?

sen verkar tjejer jämt ha så dåligt samvete när dom inte hinner med allt.
jag är med i rätt många mejlinglistor där man skickar in bilder... ett slags fotosidan i miniatyr.
men oftast är det bara kvinnor med på listan så man får jämt en massa mejl från dom där dom har så dåligt samvete över att dom inte har tid att skicka några bilder så det är bäst att dom inte är med alls.
som om man inte kan få ta paus som medlem samtidigt som man försöker hinna med livet.
Erkänner att jag känner igen mig själv. Stressad ensamstående småbarnsmamma, företagare och med en önskan om att hinna med mer än jag gör. Ständigt dåligt samvete..
Vet dock inte om det är typiskt kvinnligt men din beskrivning är verkligen slående..

nej, jag tror det kommer vara få kvinnor som gladeligen anmäler sig till att vara forumvärd, och jag tror att vederbörande inte kommer känna sig ha tid till att bli långvarig.
Men många av oss som ändå "hänger" här titt som tätt skulle säkert likaväl klara rollen som forumvärd på samma tid vi redan ägnar? Intresse finns ju redan anmält också så även om det inte är många finns ju de kvinnorna som frivilligt anmält sig också.

Estethia skrev:

Men vi kan väl försöka se det positivt(om man nu kan klumpa ihop kvinnor på det sättet), om nu en kvinna anmäler sitt intresse så är det ju en kvinna som verkligen måste vara bra.

Det räcker ju med att en anmäler sig som är bra, finns väl ingen vits med att 10 ska bli besvikna över att inte få jobbet.
Man får väl hoppas att resten av fotosidan (inklusive dig) inte drar förhastade slutsatser att det är pga. kön om hon slutar efter kort tid.

lottae skrev:
Men om vi kvinnor som faktiskt "vågar" vara medlemmar och aktiva också "syns mer" som ex. forumvärdar, experter, artikelförfattare mm så kanske det kan vara en bit på väg åt rätt håll?

Jag TYCKER att ni två är mycket bra exempel på just detta(Ingen ironi).

Marcus, det tog ett tag men jag tog åt mig ditt första inlägg tillslut och mailade admin också för att hjälpa dem i jakten på "kandidater."

ANNONS
Götaplatsens Foto