Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför inte punktmäta vitbalans?

Produkter
(logga in för att koppla)

lumor_

Aktiv medlem
Jag undrar varför funktionen att mäta WB med spot-mätningsliknande tillvägagångssätt inte finns. Eller finns det på någon modell? Jag förstår att det är helt olika saker som mäts men det borde inte vara svårt att fixa en sådan funktion som tar en bild och enbart mäter WB i ett område ungefär lika stort som en av rektanglarna som markerar fokuspunkten i sökaren (ungefär som pipetten i PS men före exponeringen).

Tycker att det ofta är lite halvbökigt att använda gråkort för att man måste täcka hela bildytan med det. Hade varit mycket enklare att bara ha ett liggande där ljuset är av samma färg som motivet och peka på det från lite håll. Tänk även alla andra situationer när man t ex vet att man vill ha någon detalj helt färgneutral eller satt till ett specifikt kelvintal.

Bara jag som saknar detta? Alltså det är ju ingen livsviktig funktion men känns mer användbart än somliga andra detaljer i kameramenyerna. Vad skulle kunna vara ett hinder för att utveckla det?

Smart idé... :)

Det enda dåliga med den är att jag inte kom på det först. Jag kan se en hel massa användningsområden där detta hade fungerat alldeles utmärkt.

Det är säkert inte bara du som saknar det, men å andra sidan är vi ganska många som inte saknar det, eftersom det är precis så som det funkar på många kameror. Båda mina kameror mäter en liten yta; på Canon PowerShot G7 är den lika stor som en av rutorna för skärpeinställningen, och på Panasonic Lumix G1 är det en ganska liten del av mitten på bilden. Om man vill att den ska ta upp en mindre vinkel kan man ju zooma för mätningen.

På Canon DSLR är det den inre cirkeln i sökarskivan som ska täckas av vitreferensen (jag gissar att det gäller de flesta, den enda jag har fotograferat med är 10D).

Bara jag som saknar detta? Alltså det är ju ingen livsviktig funktion men känns mer användbart än somliga andra detaljer i kameramenyerna. Vad skulle kunna vara ett hinder för att utveckla det?

Antingen är jag inte alls med på vad du menar, eller så har du missat att åtminstone de flesta systemkameror inte kräver att man har hela sökarbilden fylld av det man vill vitbalansera efter.

Eller menar du att man skulle rikta en punkt på det område som är neutralt och sedan trycka på en knapp för att låsa vitbalansen där, för att sedan gå vidare med att komponera och fokusera bilden?

ANNONS
Götaplatsens Foto