Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför köper ingen mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Du säljer inte upphovsrätten, den behåller du. (Man kan iofs sälja den ekonomiska delen av upphovsrätten, men det är oftast dumt).

Man kan säga att du hyr ut bilderna. De får betala för rätten att använda bilderna eftersom du har upphovsrätten.

Jag skulle gissa att de kan svälja att det kostar en tusenlapp styck ex moms. Det är varken mycket eller lite. Det finns säkert dem som tycker att du ska ta mer med hänvisning till olika prislistor, men verkligheten följer inte alltid prislistor.
 

andreassofus

Aktiv medlem
ok, trodde man sålde hela bilden liksom. Det gör väl folk också och får många tusen kr st?

så tusen kr/st minus alla avgifter så får jag typ 400kr kvar då. Det känns det väl nästan inte värt kanske
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
ok, trodde man sålde hela bilden liksom. Det gör väl folk också och får många tusen kr st?
Det finns olika lägen. Ungefär:

1. Du säljer rätten att använda bilden för en viss användning.
2. Du säljer rätten att använda bilden fritt inom sin verksamhet
3. Du säljer den ekonomiska upphovsrätten till bilden och kan aldrig mer tjäna en krona på den bilden.

Naturligtvis kostar alternativ 3 mer än alternativ 2.

så tusen kr/st minus alla avgifter så får jag typ 400kr kvar då. Det känns det väl nästan inte värt kanske
Om du har firma får du 3750 kr att köpa prylar för ... Vet inte hur det är med möjligheten att handla prylar för pengarna om man inte har firma.

Men om du tycker att du får ut för lite så är det ju ett skäl att ta mer betalt. Men jag tänker att du trots allt konkurrerar med royaltyfritt som kostar bra mycket mindre. Men visst, prova 1500 kr ex moms per bild.
 

wangblad

Aktiv medlem
Beror på vem kunden är. Jag har ett konkret exempel på en fotograf som jag känner personligen. Han blev till frågad om rätten att använda hans bild i företagets verksamhet. Han hade is i magen och fick närmare tiotusen för att ge dem ensamrätten till bilden. Kunden var Sveriges och kanske världens största båt/färjerederi.
 

andreassofus

Aktiv medlem
tack för info. Jag skickade iväg ett mail och frågade hur som kommer använda bilden rent praktiskt. Om dom bara ska ha den på sin websida eller om dom kommer skriva ut den eller liknande. Sen frågade jag om dom ville köpa upphovsrätten eller bara hyra bilden under en bestämd period.

Får se vad dom svarar.

Vad är rimligt om dom köper hela bilden? om jag läser listan rätt så är det 4500kr. kan det stämma?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
tack för info. Jag skickade iväg ett mail och frågade hur som kommer använda bilden rent praktiskt. Om dom bara ska ha den på sin websida eller om dom kommer skriva ut den eller liknande. Sen frågade jag om dom ville köpa upphovsrätten eller bara hyra bilden under en bestämd period.

Får se vad dom svarar.

Vad är rimligt om dom köper hela bilden? om jag läser listan rätt så är det 4500kr. kan det stämma?
Det enda skälet för dem att köpa den ekonomiska upphovsrätten är att ingen ska kunna använda bilden. Då är 4500 kr absolut rimligt eftersom du inte kan tjäna några mer pengar på bilden någonsin.

Det är för webben som man brukar ha tidsbegränsning. För tryck brukar man betala per tillfälle. Då ska det naturligtvis kosta mindre.

Sen kan man göra ett mellanting där de köper rätten att använda bilden fritt inom sin verksamhet på bestämd eller obestämd tid.


Håller med om att det spelar roll vem kunden är. Det en liten lokal firma eller ett stort internationellt företag med miljardomsättning. Den lilla firman har en helt annan budget och uppfattning om vad det får kosta.
 

andreassofus

Aktiv medlem
ok det är rörigt det här. :)

Det är en reklambyrå i alla fall som funnits sen 1998. hur stort det är vet jag inte.
Får höra vad dom säger .
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Jag tror det kan vara väldigt nyttigt att ta reda på vem slutkunden är, och försöka bilda sig en uppfattning om hur priskänslig han är. Är det t ex en reklamkampanj för närområdet, hela Sverige eller större än så? Också intressant att försöka förstå den totala kostnaden för reklamkampanjen, är den liten kanske bildpriset har stor betydelse för kunden, eller tvärt om.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Det är inget lokalt företag, jag har ingen aning om vad det är för företag. Vet inget mer om marknadsföringen heller som dom skulle använda bilden till. Det är inte lätt att ta reda på antar jag.

Dom omsatte 13 milj. förra året och har 15 anställda . Med andra ord inget jätteföretag.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Det finns ingen anledning att vara rädd för att ställa elementära frågor. Kanske inte om reklambudget osv, men du vill helt säkert inte sälja eller låna ut dina egna bilder till något som du själv inte tror på eller stödjer?
 

andreassofus

Aktiv medlem
Det finns ingen anledning att vara rädd för att ställa elementära frågor. Kanske inte om reklambudget osv, men du vill helt säkert inte sälja eller låna ut dina egna bilder till något som du själv inte tror på eller stödjer?

Bilden ska användas till marknadsföring stod det i mailet. Vet inte ens vad det betyder, om det är reklamkampanj eller nåt. Då kan jag ju fråga vad det är för kampanj. Det är web och reklambyrå så jag tror inte det är en kampanj där dom står för så väldigt konstiga saker i så fall, men man vet ju inte :)
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Om jag tar ett exempel Andreas. Om någon kontaktade mig för att köpa en bild av mig på en tiggare så skulle jag väldigt gärna vilja veta vad bilden skall användas till. Om den skulle användas i en kampanj i ett främlingsfientligt syfte så skulle det inte bli någon affär.

Nu finns det nog ingen anledning för dig att vara orolig för hur dina bilder kommer att användas och i vilket syfte. Men du skulle nog bra gärna vilja veta:)
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Hur

Om jag tar ett exempel Andreas. Om någon kontaktade mig för att köpa en bild av mig på en tiggare så skulle jag väldigt gärna vilja veta vad bilden skall användas till. Om den skulle användas i en kampanj i ett främlingsfientligt syfte så skulle det inte bli någon affär.

Nu finns det nog ingen anledning för dig att vara orolig för hur dina bilder kommer att användas och i vilket syfte. Men du skulle nog bra gärna vilja veta:)
Ersättningen för att åta någon använda din bild beror på hur och i vilken omfattning den skall användas. Om du inte får den informationen måste du sälja fulla rättigheter och med priset därefter.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Om jag tar ett exempel Andreas. Om någon kontaktade mig för att köpa en bild av mig på en tiggare så skulle jag väldigt gärna vilja veta vad bilden skall användas till. Om den skulle användas i en kampanj i ett främlingsfientligt syfte så skulle det inte bli någon affär.

Nu finns det nog ingen anledning för dig att vara orolig för hur dina bilder kommer att användas och i vilket syfte. Men du skulle nog bra gärna vilja veta:)
Nej det förstår jag. Det skulle inte jag heller gör.

Nu är det dock en färgglad solnedgångsbild som dom vill köpa. vet inte hur mycket negativt det kan bli av det :)
Jag ska dock fråga vad det är dom ska använda bilden till för säkerhets skull.
 

iSolen.se

Guest
Nej det förstår jag. Det skulle inte jag heller gör.

Nu är det dock en färgglad solnedgångsbild som dom vill köpa. vet inte hur mycket negativt det kan bli av det :)
Jag ska dock fråga vad det är dom ska använda bilden till för säkerhets skull.
En banner på en nynasistisk sajt kan ju vara otrevligt sammanhang (målar fan på väggen men liknande grejer har hänt som vi vet)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Reklambyrån bestämde sig för att köpa hela bilden av mig, alltså upphovsrätten. Mitt pris var 4500 + moms vilket dom gick med på direkt.
Dom sa även att mina bilder var bra och att det inte alls är omöjligt att dom vill ha fler bilder :)

Dom skrev att bilden kommer att använda bilden som annonsering.
Företaget som har anlitat dom är ett väldigt välkänt företag som skulle köra naturtema ett tag framöver.

Jag kommer att skicka faktura genom Frilans Finnans .

Nåt annat jag ska tänka på. ?
 
ANNONS