Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför köper ingen mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Du behöver inte gå via Frilans Finans - du kan fakturera direkt och deklarera som hobbyverksamhet (om du går plus). Finns info om detta på skatteverket.se.

Jag sålde en bild till flygbolaget Emirates för rätt många pengar, men jag tog inte upp det i deklarationen eftersom jag köpt prylar för med än så de senaste åren.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Ett stort Grattis Andreas, jättekul!! Var inte rädd för att starta egen firma, du är ju helt klart sugen på detta.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Du behöver inte gå via Frilans Finans - du kan fakturera direkt och deklarera som hobbyverksamhet (om du går plus). Finns info om detta på skatteverket.se.

Jag sålde en bild till flygbolaget Emirates för rätt många pengar, men jag tog inte upp det i deklarationen eftersom jag köpt prylar för med än så de senaste åren.

Ok men kan jag fakturera som privatperson? Om jag gör det, betyder det att jag inte behöver betala massa avgifter som jag gör när jag går via frilans finnans?

Problemet är bara att dom vill ha bilden innan måndag för att det var bråttom och jag tyckte det var smidigt då jag slipper tänka på något själv.

Men är det lätt och göra själv och om jag får mer pengar kvar så kan det ju vara värt det :)

Jag har ju köpt kameragrejer för över 30000 kr detta året.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
ja det har slagit mig faktiskt, känns så stort bara :)
Det är inte så krångligt som det kan förefalla. Man behöver lära sig lite om olika företagsformer och deras för och nackdelar. Momsredovisning, skatter, avdrag, bokföring etc. Skatteverket brukar ha återkommande informationsträffar om sådant här. Du kan även försöka kontakta någon på närmaste skattekontor för en personlig träff.

Kanske känner du något som redan driver eget, eller någon som arbetar som revisor, som du kan ta lite hjälp av? Allt går dock att läsa sig till, men det kan kännas lite rörigt ibland.
 

iSolen.se

Guest
ja där står det ju att man inte behöver deklarera om hobbyverksamheten visar uderskott. Men det betyder ju inte att jag bara kan skicka iväg en faktura som privatperson ändå.

Krångligt detta :)
Nej det är inte alls krångligt, skicka en faktura bara. Lägg inte på moms eftersom, du inte är momsregistrerad.
 

iSolen.se

Guest
Reklambyrån bestämde sig för att köpa hela bilden av mig, alltså upphovsrätten. Mitt pris var 4500 + moms vilket dom gick med på direkt.
Dom sa även att mina bilder var bra och att det inte alls är omöjligt att dom vill ha fler bilder :)

Dom skrev att bilden kommer att använda bilden som annonsering.
Företaget som har anlitat dom är ett väldigt välkänt företag som skulle köra naturtema ett tag framöver.

Jag kommer att skicka faktura genom Frilans Finnans .

Nåt annat jag ska tänka på. ?
Som sagt, skicka fakturan själv så slipper du avgifter.

"Upphovsrätten"? De kan inte köpa upphovsrätten. De kan köpa den ekonomiska upphovsrätt eller delar därav. Tex hela den ekonomiska som då blir exklusiv och då kan du inte själv använda bilden till något annat. Eller delar av rätten så att du tex fortfarande kan publicera den t ex här på fotosidan. Tänk på att du inte kan sälja hela den ekonomiska upphovsrätten om du laddat upp bilden till facebook.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Som sagt, skicka fakturan själv så slipper du avgifter.

"Upphovsrätten"? De kan inte köpa upphovsrätten. De kan köpa den ekonomiska upphovsrätt eller delar därav. Tex hela den ekonomiska som då blir exklusiv och då kan du inte själv använda bilden till något annat. Eller delar av rätten så att du tex fortfarande kan publicera den t ex här på fotosidan. Tänk på att du inte kan sälja hela den ekonomiska upphovsrätten om du laddat upp bilden till facebook.

så hur skickar jag en faktura själv?

Jag har ju sagt 4500kr + moms till dom.

dom sa bara att dom ville köpa loss bilden . Bilden finns ju redan på flera ställen på internet. Jag tänker ju så klart plocka bort den överallt där jag lagt upp den.
 

iSolen.se

Guest
så hur skickar jag en faktura själv?

Jag har ju sagt 4500kr + moms till dom.

dom sa bara att dom ville köpa loss bilden . Bilden finns ju redan på flera ställen på internet. Jag tänker ju så klart plocka bort den överallt där jag lagt upp den.
Ska du vara formell kan du läsa här:

https://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/faktureringsregler/vadskaframgaavfakturan.4.58d555751259e4d66168000409.html

Men ingen kommer klaga om du skriver ett papper med ordet "Faktura" överst, datum, produkt, pris, era adresser och kontaktpersoner samt ett fakturanummer. Ett (1) blir bra. Skriv att moms inte ingår.

Produkt: Exklusiv rätt att använda bild xxxx från och med att fakturan är betald.

Om de måste betala moms vet jag inte. du kan i alla fall inte fakturera den.

Skatteverket: "I det fall köparen är skyldig att betala mervärdesskatten ska du ange uppgiften "omvänd betalningsskyldighet"."
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Google är din vän;)

Du ska som sagt inte lägga på moms! Googlar du på fakturamall får du upp flera som du kan använda. Det är inte svårare än så.
 

andreassofus

Aktiv medlem
ok så då plussar jag bara på momsen på priset och skriver totalsumman?
Hur funkar det för dom. Måste inte dom se momsen om dom i sin tur ska dra av den eftersom dom är ett företag?
 

iSolen.se

Guest
ok så då plussar jag bara på momsen på priset och skriver totalsumman?
Hur funkar det för dom. Måste inte dom se momsen om dom i sin tur ska dra av den eftersom dom är ett företag?
Nej, du ska inte lägga på momsen. 4500kr ska det stå. Hade du varit momsregistrerad skulle du lagt på momsen och så hade de kunnat dra av den. Det kan de inte nu.
 

iSolen.se

Guest
...
dom sa bara att dom ville köpa loss bilden . Bilden finns ju redan på flera ställen på internet. Jag tänker ju så klart plocka bort den överallt där jag lagt upp den.
Köpa loss = att de köper hela upphovsrätten?

Då kommer de kunna sälja bilden vidare som om den vore deras egen...fundera på vad du vill att de ska kunna göra med den och krångla inte till det.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Nej, du ska inte lägga på momsen. 4500kr ska det stå. Hade du varit momsregistrerad skulle du lagt på momsen och så hade de kunnat dra av den. Det kan de inte nu.
ok då kommer dom billigare undan nu då eftersom dom slipper betala momsen?

jag tjänar dock mer eftersom jag får 4500kr och slipper dra av massa grejer. Har jag fattat rätt?
 

andreassofus

Aktiv medlem
Köpa loss = att de köper hela upphovsrätten?

Då kommer de kunna sälja bilden vidare som om den vore deras egen...fundera på vad du vill att de ska kunna göra med den och krångla inte till det.


Jag frågade om dom ville ha ett kontrakt och får använda bilden i ett år och till en specifik sak eller om dom ville köpa upphovsrätten. Då sa dom att dom ville köpa los hela bilden.

så för att göra det enkelt som du säger så bryr jag mig inte direkt om vad dom gör med bilden. Dom har köpt bilden och gör vad dom vill med den.
 

iSolen.se

Guest
ok då kommer dom billigare undan nu då eftersom dom slipper betala momsen?

jag tjänar dock mer eftersom jag får 4500kr och slipper dra av massa grejer. Har jag fattat rätt?
Nej det blir ingen skillnad för dem.

Du får inte in någon moms. Hade du varit momsregistrerad hade du fått in moms och skulle betalat den till staten alternativt kvittat den mot ett kamerainköps moms.
 
ANNONS