Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför kalibrerar man skärmen, dyrt & onödigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomasz

Aktiv medlem
Det kalibreras flitigt bland FS besökare, och jag började fundera på värdet av kalibrering.
Jag förstår att man vill ha utskrifter som har liknande färger som det man ser på skärmen, men vilka lösningar har man att tillgå för det problemet?

Man kan investera i hård- och mjukvara plus arbetstid för att slutligen kunna skriva ut på sin egen skrivare med acceptabla färger. Eller så kan man testa sig fram med ett antal misslyckade utskrifter innan man träffar rätt.

Oavsett metod, hur kan man vara säker på att en bild utskriven på någon annan skrivare blir bra?

Att kalibrera skärmen för att andra på internet ska se bilden lika bra som jag själv är väl bortkastat? Det förutsätter ju att andra också har kalibrerade skärmar.

Jag tänker så här: Mina bilder tagna idag kommer att vara användbara om åtminstone tio år. Då hoppas jag att tekniken har blivit så bra att vi inte behöver fundera över kalibrering, alla skärmar, skrivare och annat jox kommer att förstå hur mitt gröna gräs ska visas.

Fram till dess tänker jag nog inte kalibrera något, jag har ännu inte upplevt något problem med färgfel som jag inte klarat av med de medel jag har.

Hugg och slag mottages med nyfikenhet:)

Det kalibreras flitigt bland FS besökare, och jag började fundera på värdet av kalibrering.
Jag förstår att man vill ha utskrifter som har liknande färger som det man ser på skärmen, men vilka lösningar har man att tillgå för det problemet?

Man kan investera i hård- och mjukvara plus arbetstid för att slutligen kunna skriva ut på sin egen skrivare med acceptabla färger. Eller så kan man testa sig fram med ett antal misslyckade utskrifter innan man träffar rätt.

Oavsett metod, hur kan man vara säker på att en bild utskriven på någon annan skrivare blir bra?

Att kalibrera skärmen för att andra på internet ska se bilden lika bra som jag själv är väl bortkastat? Det förutsätter ju att andra också har kalibrerade skärmar.

Jag tänker så här: Mina bilder tagna idag kommer att vara användbara om åtminstone tio år. Då hoppas jag att tekniken har blivit så bra att vi inte behöver fundera över kalibrering, alla skärmar, skrivare och annat jox kommer att förstå hur mitt gröna gräs ska visas.

Fram till dess tänker jag nog inte kalibrera något, jag har ännu inte upplevt något problem med färgfel som jag inte klarat av med de medel jag har.

Hej!

Så länge du har en ny och fräsch bildskärm så är den i allmänhet hyfsat välkalibrerad från fabrik så att säga. Så långt håller din arbetshypotes någorlunda.

Saken är att kalibrerar du din skärm så vet du att den är så korrekt den kan vara. Använder du då de profiler som medföljer en skrivare, eller för ett visst papper osv så kan du vara rimligt säker på att det du ser på skärmen också är det du får ut i skrivaren. Eller om du gör utskrifterna hos ett företag (som Crimson, Profoto med flera).

Har du inte kalibrerat skärmen och den avviker, ja, då trevar du i blindo, dina utskrifter är fel och du får gissa ganska blint hur du skall justera dina bilder för att de skall bli bra i utskrift.

Vad gäller att se bilder på webben - jovisst styrs visningen av dina bilder av hur bra någon annans skärm är. Men om din skärm har ett fel eller om den är så gammal att den har börjat gulna, då kommer du konsekvent att lägga ut bilder med felaktiga färger som dels ser fel ut hos alla med korrekta skärmar, dels ser helt tokfel hos alla vars skärmar är lite felinställda åt andra hållet mot vad din är. De enda som ser dina bilder korrekt är de som har samma fel i inställningarna eller har en skärm som åldrats på samma sätt som din.

Att kalibrera sin skärm handlar om att reducera felkällor. Minska risken för fel som leder till frustration och kostnader. Vi kommer inte inom överskådlig framtid komma till att alla kalibrerar sina skärmar, men ju fler som gör det, desto bättre.

Har man möjligheten och intresset att få ett så bra ersultat som möjligt så finns det helt klart en väldigt bra poäng med det. Precis som det finns en poäng att ta bilder med rätt inställningar i kameran. Det är inte säkert att du får en bra bild bara för att kameran är korrekt inställd - men sannolikheten är större i alla fall. Samma sak med kalibrering.

De allra flesta "nätanvändare" som bara surfar runt i rent nöje, har säkerligen till stor del "okalibrerade skitskärmar". Men, för den som jobbar med bild, antingen man är fotograf, AD, professionell bildköpare eller liknande, så måste ju en bild se och bli likadana oavsett vem i ledet som använder/hanterar den. Därav kalibreras skärmen. Det känns nästan korkat av mig att ens göra ett inlägg här, det ter ju sig helt naturligt att man vill att färger, kontraster, etc, skall bli rätt....

Senast ändrad:
Om jag ska lämna ifrån mig någon bild till ett tryckeri eller kanske till och med en bröllops bild som ska förstoras.. då vill jag naturligtvis att det ska vara rätt färger. Annars kan det ju bli färgstick åt både det ena och det andra hållet på förstoringen. Men som en glad amatör gör det ju ingen större skillnad.. det är när man har det som yrke och inkomst som det börjar spela roll.

Oavsett hur mycket "fel" tredje-personen som trycker/tittar på weben har på sin färgpresentering så tar man sig in mot mitten av all existerande utrustning om man kalibrerar rätt.

Skräckexemplet är om du redigerar och arbetar på din skärm som är fel åt ena hållet (för blå och för mörk t.ex) och den som tittar på/skriver ut dina bilder har "spegelvänt" fel på sin utrustning (för gul-orange samt för ljus)... Bildresultatet kommer då se ut som en överexponerad påskreklam, vad orginalet än var menat att visa.

Om någon har en "korrekt" processad bild och tittar på den via din dator kommer den vara lite för kall i färgerna och för mörk, och på den andra datorn/skrivaren för ljus och för varm i färgerna - men felet kommer max vara hälften av "värsta"-scenariot som jag beskrev tidigare.

Så även om man inte är så jättepetig med sin egna bilder så finns det ingen vettig förklaring till varför man INTE skulle tjäna på att utrustningen man använder är rätt inställd... :)

...
Men om din skärm har ett fel eller om den är så gammal att den har börjat gulna, då kommer du konsekvent att lägga ut bilder med felaktiga färger som dels ser fel ut hos alla med korrekta skärmar, dels ser helt tokfel hos alla vars skärmar är lite felinställda åt andra hållet mot vad din är. De enda som ser dina bilder korrekt är de som har samma fel i inställningarna eller har en skärm som åldrats på samma sätt som din.

Att kalibrera sin skärm handlar om att reducera felkällor. Minska risken för fel som leder till frustration och kostnader. Vi kommer inte inom överskådlig framtid komma till att alla kalibrerar sina skärmar, men ju fler som gör det, desto bättre.
...

Bra synpunkter där, jag tänkte inte på att min skärm kan vara helt nere i diket jämfört med andras.

Att reducera felkällor låter nojigt tycker jag. Men jag kan förstå nödvändigheten när man jobbar professionellt, eftersom det inte finns någon bra lösning idag.

Men är det ingen som delar min tro att färgkalibrering kommer att bli en "non-issue" i framtiden (tio år). Jämför med tex. nätverksanslutning för tio år sedan. Det var en liten vetenskap då och idag är det "tryck-in-sladden-och-surfa".

Bra synpunkter där, jag tänkte inte på att min skärm kan vara helt nere i diket jämfört med andras.

Att reducera felkällor låter nojigt tycker jag. Men jag kan förstå nödvändigheten när man jobbar professionellt, eftersom det inte finns någon bra lösning idag.

Men är det ingen som delar min tro att färgkalibrering kommer att bli en "non-issue" i framtiden (tio år). Jämför med tex. nätverksanslutning för tio år sedan. Det var en liten vetenskap då och idag är det "tryck-in-sladden-och-surfa".

De skärmar som säljs idag är mycket jämnare i kvaliteten än de som såldes bara för några år sedan, och bättre kommer det troligen att bli med den saken.

Dessutom är det på gång skärmar som är självkalibrerande, än så länge lite dyrare varianter, men när väl den tekniken skalats upp lite borde det kunna byggas in i inte allt för dyra skärmar.

Det finns så vitt jag vet redan skrivare (dyrare modeller) med inbyggd kalibrering, samma där, på sikt kommer det sannolikt gå att bygga in i mer måttligt dyra.

Så ja, på sikt tror jag kalibrering blir en mindre och mindre fråga.

Men just nu är kalibrering en rätt bra idé, och inte speciellt dyr heller.

Så länge du har en ny och fräsch bildskärm så är den i allmänhet hyfsat välkalibrerad från fabrik så att säga. Så långt håller din arbetshypotes någorlunda.

Jag har än så länge inte stött på en endaste ny skärm som varit ens ok inställd från början. Nästan alla skärmar som sälj idag är på tok för ljusstarka, har "fel" gamma och är för blå.

/Karl

Jovisst är det självklart att det kommer bli mycket enklare. Men lösningen är inte att man inte kalibrerar skärmen, för i så fall måste alla skärmar arbeta likadant och alltid göra det. Lösningen är snarare en automatiserad kalibrering som görs när du inte arbetar med datorn.

Stefan

Anting så har man ingen ambition eller så har man ambition, och då kalibrerar man. Så enkelt är det.

Dessutom, skriver man ut mycket så lönar det sig snabbt. I bästa fall så tar det tre utskrifter att testa sig fram. De enklare papper jag använder kostar ändå 20:- så det blir 60:- plus bläck och slitage. Efter trettio bilder, a tre försök, är jag uppe i 1800:- voila, en fin kalibrator.

Dessutom är min erfarenhet att visa bilder så spelar det ingen roll hur mycket man testar med eftersom färgsticken är olika i låg och högdagrar och då blir det mycket svårt att justera.

Självjusterande låter trevligt, det skulle jag vilja ha. I synnerhet på skrivare i mellanklass.

/Maverick

Självjusterande låter trevligt, det skulle jag vilja ha. I synnerhet på skrivare i mellanklass.

/Maverick
På Epsons skrivare lyfter det prislappen med 10000 kr. Till det kommer att man ska köpa separat programvara för att kunna kalibrera. Så innan det kommer till skrivare i mellanklass lär det dröja en vecka eller två.

Stefan

Tomatz inte kallibrerar jag min skärm för att andra ska se mina bilder rätt på nätet. Men detta har ju redan tagets upp att då krävs kallibrering av alla skärmar. Hm har även i bakhuvudet att Stefan i tidigare diskutioner taget upp att det även kan skilja beroende på vilket program man använder och jobbar i? I vilket fall jag kallibrerar för att slippa offra dyr färg och papper. Jag vill ha ut från min skrivare det jag ser på mmin skärm! Tycker annars det kan gemförbart med att alltid köra kameran på automatik, aldrig vitballansera naturligtvis Jpg och ingen efterbehandling. Man strävar väl efter att få ett så gott slutresultat som möjligt?
Funderar Lasse

På Epsons skrivare lyfter det prislappen med 10000 kr. Till det kommer att man ska köpa separat programvara för att kunna kalibrera. Så innan det kommer till skrivare i mellanklass lär det dröja en vecka eller två.

Stefan

Mm, jag har sett det. Därför jag har kikat lite på HP. De har väl inbyggt och programvara ingår. Fast den kostar väl iofs 25k. Tänker på Z-maskinerna.

Fast det sägs ju att epsons egna profiler ska vara bra så det kanske funkar. Men nu har jag hittat ett fint papper med profil som funkar bra på min gamla 1290-häck så nu kör jag väl på det tills det rasar.

Mvh
Fredrik

En enkel kaliberingsutrustning som tex Spyder Express kostar under 1000-lappen. Väl investerade slantar för mig. Kan inte understryka nog hur skönt det är att kunna lita på att skärmen och skrivaren producerar tillräckligt lika resultat VARJE gång är värt dessa "småpengar".

Jo jag vet att en skärmkalibering bara är halva vägen. Skrivaren måste också kalibreras mot varje papperssort. Dock har det för mig oftast räckt med de profiler som repspektive tillverkare tagit fram för att resultatet skall bli bra nog för mina krav.

Det har krävts lite arbete initialt när ett nytt papper eller ny skrivare är inhandlad men sedan är det bara att köra på.....

Jovisst är det självklart att det kommer bli mycket enklare. Men lösningen är inte att man inte kalibrerar skärmen, för i så fall måste alla skärmar arbeta likadant och alltid göra det. Lösningen är snarare en automatiserad kalibrering som görs när du inte arbetar med datorn.

Stefan

Tror inte det i detta fallet eftersom en okalibrerad fabriksinställd skärm många gånger är trevligare att använda med Word och Excel etc.

/Karl

Det enda jag kan tänka på är isf ljusstyrkan, som på ett okalibrerat exempel i nästan alla fall är betydligt starkare, kanske mer anpassat till en starkt belyst kontorsarbetsplats.

Det enda jag kan tänka på är isf ljusstyrkan, som på ett okalibrerat exempel i nästan alla fall är betydligt starkare, kanske mer anpassat till en starkt belyst kontorsarbetsplats.

Jo, många upplever riktig grå betydligt tristare än lite lätt blå grå också. Därför är nästan alla skärmar från fabriken lite blå. Det man skulle kunna hoppas på är ju att skärmtillverkarna bygger in två lägen i skärmarna dvs, kontor och "rätt" kallibrerad. Kör du dessutom D-Sub så måste även skärmen kallibreras om om du byter grafik-kort, är inte helt säker men jag tror det problemet försvinner med DVI.

/Karl

Jo, många upplever riktig grå betydligt tristare än lite lätt blå grå också. Därför är nästan alla skärmar från fabriken lite blå. Det man skulle kunna hoppas på är ju att skärmtillverkarna bygger in två lägen i skärmarna dvs, kontor och "rätt" kallibrerad. Kör du dessutom D-Sub så måste även skärmen kallibreras om om du byter grafik-kort, är inte helt säker men jag tror det problemet försvinner med DVI.

/Karl

Du kan ju kalibrera en skärm att ha 5000 K, gamma 1,8, en vitluminans på 80 cd/m2 och en svartluminans på 0,5 cd/m2. Eller 7000 K, gamma 2,2 och max vitluminans och minimal svartluminans. Att en skärm är kalibrerad behöver inte innebära att den har visa på förhand bestämda värden. Den kan ju faktiskt kalibreras just för kontorsmiljö.

Dyker det upp automatkalibrering i skärmar avsedda för kontorsbruk lär den då säkert ha några enkla färdiga lägen att välja på. Och vad gäller just ljusstyrkan så är det fler och fler kontorsskärmar som har inbyggd ljusregulator så skärmen anpassar sin ljusstyrka efter omgivningsljuset. Inte lockade för fotografer (som hellre gör tvärtom :), men en bra finess i kontorsmiljö.

Men bara för att en skärm har automatisk kalibrering måste den ju inte med kalibreras för någon bestämd miljö eller någon bestämd användning - lite av idén med kalibrering är ju också att anpassa sin skärm efter den miljö där man sitter.

ANNONS
Götaplatsens Foto