Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Varför olika jpeg-kb? (mac)
- Trådstartare solvargen
- Start datum
solvargen
Aktiv medlem
Tony.
Tack för tipset men tycker det blir klart mycket sämre resultat att spara "save for web".
Får kolla igenom lite noggrannare efter andra inställningar. Tycker det är konstigt att själva filmappen skall uppta 70-80kb.
Befinner mig för tillfället på Filippinerna och försökte publicera några bilder. Även här har jag problem fast jag gör precis som jag gjort med pc förrut. Kanske kan du hjälpa mig även i denna fråga då jag inte får svar från fotosidans redaktion.
Mvh Thomas
Tack för tipset men tycker det blir klart mycket sämre resultat att spara "save for web".
Får kolla igenom lite noggrannare efter andra inställningar. Tycker det är konstigt att själva filmappen skall uppta 70-80kb.
Befinner mig för tillfället på Filippinerna och försökte publicera några bilder. Även här har jag problem fast jag gör precis som jag gjort med pc förrut. Kanske kan du hjälpa mig även i denna fråga då jag inte får svar från fotosidans redaktion.
Mvh Thomas
Matte_J
Aktiv medlem
solvargen skrev:
När jag bearbetat en bild på min nya mac i photoshop sparar jag den enligt photoshops beräkningar mellan 170-220kb jpeg-storlek. Sedan när jag kollar i "finder" visar sig storlekarna vara mellan 270-310kb i jpeg-storlek. Hur kommer detta sig??
Mvh Thomas
Alla macfiler är uppbyggda av två delar, en del som innehåller själva rådata och en del som innehåller metainformation om filen (resursdelen). När Photoshop beräknar målstorleken för jpeg-filen bortser det då från den plats som resursdelen kommer att ta. Testa att ladda upp bilderna till en webbserver så kommer du att upptäcka att storlekarna på bildfilerna där blir vad Photoshop beräknade från början, eftersom resursdelen av filen inte följer med till webservern. Resursdelen följer heller inte med om bilden kopieras till tex Windows. Faktum är att man kan spara filen utan resursdel på Macen, men då försvinner en del "finesser", tex ikonen och förhandsvisningen när man bläddrar fram filen i Finder.
All bildinfo ligger i "datadelen" - själva bilden kan alltså inte påverkas av om resursdelen finns med eller inte. Att bilden skulle bli sämre av att sparas via Photoshops "Spara för webben" stämmer inte heller, eftersom det är samma algoritm för "bantningen" av bilden som används. Däremot är det kanske lättare att banta jpeg-bilderna alltför mycket via "Spara för webben" eftersom man får "fler knappar att fingra på".