Annons

Varför ska den där ögonmusslan sitta så löst?

Produkter
(logga in för att koppla)

martley

Aktiv medlem
Innan senaste snöovädret drog in i gårkväll så hann jag i alla fall med att fota en ekorre (som tyvärr blev suddig) igår när solen sken. Men när jag kom hem upptäckte jag att jag tappat ögonmusslan på kameran, igen. Jag tror det är tredje gången jag beställer en ny, och den här gången beställde jag två, för priset är bara ca en knapp hundralapp, iofs rätt mycket för en plast- och gummibit, men i fotosammanhang i allmänhet och Canon i synnerhet är det inte mycket, och det verkar vara en standardmodell som passar många kameror så den är lätt att hitta hos olika återförsäljare. Men det är förargligt och en del återförsäljare tar mer i fraktkostnad än vad delen kostar. Men varför måste den sitta fast så dåligt på kameran? Nån föreslog nån gång att man skulle limma fast den med superlim, men det är inte så kul det heller, särskilt ifall man verkligen vill ha bort den nån gång, t.ex. för att sätta för det där locket på remmen över okularet.
 

Måns H

Aktiv medlem
Byt kameramärke. Jag har aldrig haft problem med lossnande ögonmussla, Pentax sen 1962.

(Jag bara skojar. Går det att surra några varv björntråd och hålla fast detaljen med? Eller ett smalt buntband?)
 

bach7617

Aktiv medlem
Har du kollat noga att den inte hamnat i din väska eller vad du bar kameran i? Det hände mig flera gånger ( också Canon) att den hakade ur när jag la ner den i min ryggsäck och sedan låg den och skramla i botten.
 

martley

Aktiv medlem
Jo, där har det legat ett par gånger, men inte nu. Kameran har inte varit nerpackad i kameraväsksn på ett tag.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det kanske är för att det ska vara skillnad på de dyrare och de billigare modellerna? Något extra ska ju den som betalar dyrt få!

Vi har en 550D, och det är fånigt hur lätt musslan lossnar. På 7D och 1D sitter den däremot väldigt bra. Där blir den utsliten långt innan den trillar av.
 

forstheim

Aktiv medlem
Jag har aldrig någonsin haft problem med lossnande ögonmusslor..varken på Canon SX 50 HS, Minolta Dynax 5, Canon EOS 1V, Canon 50D, Canon 6D eller Canon 7D Mark II.
 

VargenW

Aktiv medlem
Jag hade problem med detta på tidigare Canonmodeller, 400D, 450D, 500D, 650D, 760D och 77D, och fick köpa ny mussla ett antal gånger. Men si! Nu har jag EOS RP och där sitter den fast!! Kan vara samma på alla R-modeller.
 

mac60

Aktiv medlem
Innan senaste snöovädret drog in i gårkväll så hann jag i alla fall med att fota en ekorre (som tyvärr blev suddig) igår när solen sken. Men när jag kom hem upptäckte jag att jag tappat ögonmusslan på kameran, igen. Jag tror det är tredje gången jag beställer en ny, och den här gången beställde jag två, för priset är bara ca en knapp hundralapp, iofs rätt mycket för en plast- och gummibit, men i fotosammanhang i allmänhet och Canon i synnerhet är det inte mycket, och det verkar vara en standardmodell som passar många kameror så den är lätt att hitta hos olika återförsäljare. Men det är förargligt och en del återförsäljare tar mer i fraktkostnad än vad delen kostar. Men varför måste den sitta fast så dåligt på kameran? Nån föreslog nån gång att man skulle limma fast den med superlim, men det är inte så kul det heller, särskilt ifall man verkligen vill ha bort den nån gång, t.ex. för att sätta för det där locket på remmen över okularet.
Har inte haft detta problem på Mina Canon kameror men på sony
Ett problem på min Sony var solskyddet blev löst men någon droppe lim på tapparna som höll det fast ( och låt det torka 😁) så sitter det bra. Kanske fungerar på ögonmusslan med?
 

martley

Aktiv medlem
Jag hade problem med detta på tidigare Canonmodeller, 400D, 450D, 500D, 650D, 760D och 77D, och fick köpa ny mussla ett antal gånger. Men si! Nu har jag EOS RP och där sitter den fast!! Kan vara samma på alla R-modeller.
Canon har inte så väldigt många modeller på ögonmussla, det är en handfull olika. Det är möjligt att dt är den modell som kallas "EF" och som används på de modellr du listar och även på min kamera som inte har tillräckligt kraftig mekanism för att hålla kvar den på okularet.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
använd inte s
Innan senaste snöovädret drog in i gårkväll så hann jag i alla fall med att fota en ekorre (som tyvärr blev suddig) igår när solen sken. Men när jag kom hem upptäckte jag att jag tappat ögonmusslan på kameran, igen. Jag tror det är tredje gången jag beställer en ny, och den här gången beställde jag två, för priset är bara ca en knapp hundralapp, iofs rätt mycket för en plast- och gummibit, men i fotosammanhang i allmänhet och Canon i synnerhet är det inte mycket, och det verkar vara en standardmodell som passar många kameror så den är lätt att hitta hos olika återförsäljare. Men det är förargligt och en del återförsäljare tar mer i fraktkostnad än vad delen kostar. Men varför måste den sitta fast så dåligt på kameran? Nån föreslog nån gång att man skulle limma fast den med superlim, men det är inte så kul det heller, särskilt ifall man verkligen vill ha bort den nån gång, t.ex. för att sätta för det där locket på remmen över okularet.
Sätt en liten droppe lock-tite eller nagellack i spåret. Använd inte superlim om du vill kunna byta mussla eller ta bort för rengöring etc.
 

apersson850

Aktiv medlem
Canon har olika typer av ögonmussla, och korrektionslinser, på sina enklare och mer avancerade kameror.
1D-serien och några andra, typ 7D och 5D Mark IV, har en konstruktion med hakar. De sitter bra.
Enklare kameror, som 400D, 40D, 5D Mark II har en simplare konstruktion. Den lossnar lättare.
 

PMD

Aktiv medlem
Sätt en liten droppe lock-tite eller nagellack i spåret. Använd inte superlim om du vill kunna byta mussla eller ta bort för rengöring etc.
Se upp med Loctite! Loctite gör (bl.a.) lim av typen cyanoakrylat, dvs superlim, så kolla i innehållsförteckningen på förpackningen innan köp.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Precis. Det finns några olika varianter med olika brottstyrka. Själv har jag använt nagellack vid några tillfällen för olika användningsområden som t.ex. för motljusskydd som glider av och som gänglåsning. En liten liten droppe brukar räcka.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
På vår 550D har musslan lossnat. Vi skaffade ingen ny. Kameran fungerar ju lika bra utan.

Till pappas Nikon F2 följde det med en gängad mussla. I början av sjuttiotalet. Efter en tid lossnade den mjuka delen av gummi från den gängade delen av metall. Pappa skaffade aldrig någon ny mussla. Kameran fungerar fortfarande lika bra.

Man kan möjligen hävda att det läcker in ljus bakvägen utan mussla, vilket påverkar ljudmätningen. Men för glasögonbärare skulle det i då fall krävas en mussla som är större och omsluter även bågarna :).
Jag har aldrig upplevt något praktiskt problem av risken med nämnda ljusläckage.
 

martley

Aktiv medlem
På vår 550D har musslan lossnat. Vi skaffade ingen ny. Kameran fungerar ju lika bra utan.

Till pappas Nikon F2 följde det med en gängad mussla. I början av sjuttiotalet. Efter en tid lossnade den mjuka delen av gummi från den gängade delen av metall. Pappa skaffade aldrig någon ny mussla. Kameran fungerar fortfarande lika bra.

Man kan möjligen hävda att det läcker in ljus bakvägen utan mussla, vilket påverkar ljudmätningen. Men för glasögonbärare skulle det i då fall krävas en mussla som är större och omsluter även bågarna :).
Jag har aldrig upplevt något praktiskt problem av risken med nämnda ljusläckage.
Visst fungerar det för det mesta lika bra utan den där gummibiten, jag märkte ju inte det förrän jag kom hem den här gången, men som glasögonbärare ser jag den mest som ett skydd mot att jag ska repa mina glasögonglas (som ju är av plast, och där kan vi snacka om dyra plastbitar) mot någon kant på okularet eller ramen där ögonmusslan ska fästas. Man kan förstås vrida om skärpan på okularet så att man kan se skarpt i det utan glasögon, men det är ett himla pill med att ta på och av glasögonen då.
 

Yfver

Medlem
Innan senaste snöovädret drog in i gårkväll så hann jag i alla fall med att fota en ekorre (som tyvärr blev suddig) igår när solen sken. Men när jag kom hem upptäckte jag att jag tappat ögonmusslan på kameran, igen. Jag tror det är tredje gången jag beställer en ny, och den här gången beställde jag två, för priset är bara ca en knapp hundralapp, iofs rätt mycket för en plast- och gummibit, men i fotosammanhang i allmänhet och Canon i synnerhet är det inte mycket, och det verkar vara en standardmodell som passar många kameror så den är lätt att hitta hos olika återförsäljare. Men det är förargligt och en del återförsäljare tar mer i fraktkostnad än vad delen kostar. Men varför måste den sitta fast så dåligt på kameran? Nån föreslog nån gång att man skulle limma fast den med superlim, men det är inte så kul det heller, särskilt ifall man verkligen vill ha bort den nån gång, t.ex. för att sätta för det där locket på remmen över okularet.
Jag har haft samma problem tills för två år sedan. Tog och gasade på med en lödpenna mot ögonmusslans fästdel. Med lödpenna som går på gas och relativt låg värme. När musslan fortfarande är lagom varm trär jag på den och sedan får den svalna av. Jag gjorde detsamma som du och köpte 3 musslor för att ha reserv. Men nu lossnar den inte utan sitter kvar. Den går fortfarande att ta av och sätta på och den sitter fortfarande kvar.
 
ANNONS