Annons

Varför ska jag köpa en fotoutrustning för 50.000 kr - 100.000 kr när en mobiltelefon & AI snart kan göra jobbet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mancool

Aktiv medlem
Är det fler är jag som tänkt på detta med att mobiltelefoner blir proffsigare på foto & film?
Och att AI kanske kommer ta över kunskaper genererade i decennier?
Varför ska jag köpa en fotoutrustning för 50.000 kr - 100.000 kr när en mobiltelefon & AI snart kan göra jobbet?

Började fundera över dessa saker nu när jag precis kommit igång med min allra första spegellösa kamera.

Några funderingar från forumet?

ai.jpgiphone.jpg
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag tror det är minst 10år tills vi är där. Mobiltelefonen är en så länge bara ok för filmning under väldigt specifika förhållanden. Däremot är det säkerligen bra att hänga med på utvecklingen som mobiltelefonerna gör.

Det finns dock ett problem mer mobiltelefonerna som förmodligen inte kommer lösas. Dom blir IT-tekniska säkerhetsrisker efter ca 5år, du behöver sålunda punga ut med 10k vart 5te år. Din spegellösa kommer förmodligen vara helt ok även om 10år.
 

over

Ny medlem
Ja, varför göra något överhuvudtaget? Bara sitta i soffan och skapa bilder med AI?
Själv tycker jag egentligen inte att själva bilderna betyder så mycket ( jag lever inte på dem ) utan att själva processen med att göra dem är det som är viktigt för mig.
Att gå omkring med kameran, försöka att se det andra inte ser kanske, att fånga just det där höstlövet, det där intima mötet mellan människor, den där magiska kvällen, det ljuset.
Jag har precis köpt en Lumix DC-TC200. Inte för kvalitén på bilderna, utan just för att alltid ha med mig en kamera. Och behöver jag fixa till kvalitén så fungerar Topaz Labs utmärkt, så lite AI använder jag ju mig av. Men som sagt, de bästa bilderna är mer beroende av komposition och innehåll, än kvalité. Tog sist jag var inne i stan bl.a. en bild på ett äpple någon lämnat på ett elskåp, haha.
 

Mancool

Aktiv medlem
När jag köpte min Nikon Z50 som en begginers kamera (Efter många bra råd här på forumet) tänkte jag mig en uppgradering framförledes till möjligtvis en Z8 eller Z9. Jag förstod att nybörjarkameran inte skulle matcha det jag ville i längden. Grejen var att lära mig hantera kameran med allt vad det innebär. Är jättenöjd med kameran & moderskeppets super pedagogiska kurser. Men.....det känns lite surt att lära sig nå't som kan göras automatiskt i en nära framtid.

Blir ärligt talat lite provocerad :)
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag både fotograferar och filmar med min mobil, men det är roligare och blir bättre med mina systemkameror
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag fotograferar för eget intresse. Vad man kan åstadkomma med AI är något annat. De som har foto som försörjning kanske borde oroa sig. Men t.ex porträttfoto på ej officiella personer blir nog övermäktigt för AI.
Att ta bilder med mobilen är fortfarande urtråkigt. Det kanske mest beror på mina telefoner som levererar hopplöst lågupplösta jpg-bilder som inte går att redigera.
 

Ventures

Aktiv medlem
När jag köpte min Nikon Z50 som en begginers kamera (Efter många bra råd här på forumet) tänkte jag mig en uppgradering framförledes till möjligtvis en Z8 eller Z9. Jag förstod att nybörjarkameran inte skulle matcha det jag ville i längden. Grejen var att lära mig hantera kameran med allt vad det innebär. Är jättenöjd med kameran & moderskeppets super pedagogiska kurser. Men.....det känns lite surt att lära sig nå't som kan göras automatiskt i en nära framtid.

Blir ärligt talat lite provocerad :)
Tänker du bli yrkesfotograf så förstår jag. Men varför ska man laga mat när det finns McDonalds?
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag fotograferar för eget intresse. Vad man kan åstadkomma med AI är något annat. De som har foto som försörjning kanske borde oroa sig. Men t.ex porträttfoto på ej officiella personer blir nog övermäktigt för AI.
Att ta bilder med mobilen är fortfarande urtråkigt. Det kanske mest beror på mina telefoner som levererar hopplöst lågupplösta jpg-bilder som inte går att redigera.
Det blir faktiskt lite roligare med RAW-filer från mobilen. Det är en hopplöst tråkig ergonomi när man fotograferar med mobilen, men en otroligt bra ergonomi när man släpar runt på den. Systemkameran är tvärt om på dom punkterna.
 

PMD

Aktiv medlem
Det var en bra liknelse, för McDonnalds har kanske något om 10år som man av egen fri vilja kan tänka sig att äta.
Jag är tveksam. Det har inte hänt så mycket med McDonalds hamburgare de senaste 10 åren, så chansen att det skulle hända nåt under nästa 10 år är väl inte så stor. Risken är väl snarare att hamburgarna blir sämre om McDonalds börjar med AI-genererade hamburgare.
 

janc

Aktiv medlem
Är det fler är jag som tänkt på detta med att mobiltelefoner blir proffsigare på foto & film?
Och att AI kanske kommer ta över kunskaper genererade i decennier?
Varför ska jag köpa en fotoutrustning för 50.000 kr - 100.000 kr när en mobiltelefon & AI snart kan göra jobbet?

Började fundera över dessa saker nu när jag precis kommit igång med min allra första spegellösa kamera.

Några funderingar från forumet?
För viss typ av fotografering kan mycket väl en mobiltelefon vara det bästa kameravalet för andra fungerar det inte alls. Som jag ser det finns det alltså inget enkelt svar på frågan utan det beror på situationen - vad och varför...

Vad gäller AI är det som jag ser det mer komplicerat. I alla fall för stunden är begreppet väldigt "inne" och alla möjlig teknik ha plötslig fått etiketten "AI" - allt ifrån att automatiskt identifiera maskavgränsning vid redigering av fotografier till att skapa helt fiktiva bilder där en kamera aldrig varit inblandad. Det blir i mina ögon som att jämföra dina egna bilder med att istället köpa stockbilder.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Det finns ju också en viss glädje och stolthet i att ha tagit fotografiet själv också. Det är JAG som gjort det, ingen annan, och särskilt inte någon AI. Jag vet inte hur bra och tillfredsställd jag skulle känna mig om jag skrev in en beskrivning i en AI-prompt och fick ut ett semi-realistiskt foto.

Däremot tror jag många yrken ligger i riskzonen och ur ett kommersiellt perspektiv kanske AI kommer duga gott, för resan till resultatet spelar mindre roll, det är bara slutprodukten som räknas.

Med det sagt så är jag ju evigt tacksam för alla hjälpmedel som underlättar livet för mig. Vare sig det gäller bättre autofokus i kameran eller bättre brusreducering i Lightroom. Den typen av förbättringar tycker jag inte dödar min kreativitet, eller gör mig mindre stolt över vad jag lyckats göra.
 

MedinFoto

Aktiv medlem
När jag köpte min Nikon Z50 som en begginers kamera (Efter många bra råd här på forumet) tänkte jag mig en uppgradering framförledes till möjligtvis en Z8 eller Z9. Jag förstod att nybörjarkameran inte skulle matcha det jag ville i längden. Grejen var att lära mig hantera kameran med allt vad det innebär. Är jättenöjd med kameran & moderskeppets super pedagogiska kurser. Men.....det känns lite surt att lära sig nå't som kan göras automatiskt i en nära framtid.

Blir ärligt talat lite provocerad :)
Är syftet att tjäna pengar på ditt fotande är det definitivt något du ska oroa dig över. Men fotar du för "eget bruk" förstår jag inte varför AI och dylikt skulle påverka dig alls. Det är ju inte så att folk slutade måla konstverk bara för att kameran uppfanns. Sen kanske det kommer att finnas ett värde i "äkta" bilder framöver, hur nu den marknaden ska hanteras.

Det trista tycker jag är att alla fotoforum / bildpooler / sociala medier etc kommer att i ännu större grad svämma över med AI-genererade foton så det blir svårt att veta vad som är äkta.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Varför ska man ha en egen trädgård med äppelträd, blåbärsbuskar och potatisland när allt kan köpas på Ica, mycket billigare per kilo?

Jo, för smaken av egna äpplen, bär och potatis känns bara 1000 gånger bättre. Samma med egna bilder som har såväl själ och historia.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Ja, förstår logiken men i mitt fall har jag kommit fram till att jag medvetet försöker bli "analog" igen. Så mycket det går eller passar.

Läser vanliga böcker. Målar i akryl på canvas. Inga halvfabrikat. Lagar all mat från grunden om jag kan. Tecknar med kol osv osv. Täljer... Sammanfattnings finner jag stort nöje i att kunna och göra. Inte få det gjort även om det blir lika bra eller bättre
 

martley

Aktiv medlem
Jag har ett mekaniskt självuppdragande armbandsur som jag måste ställa varje morgon eftersom det går lite efter, i stället för nån sån där smartwatch som måste laddas stup i kvarten.

Det här med AI är ju väldigt i ropet just nu, och det finns många negativa tongångar, särskilt bland folk som är rädda att förlora jobben efterom de är rädda att bli utkonkurreande av en AI-bot, skådespelare och andra sorters konstutövare är exempel på sådana, men jag tycker att det är fel sätt att tänka på. När ångloken blev omoderna och blev ersatta av diesel- eller ellok så var det många kolskyfflare som blev av med jobbet, men de fick väl köra de nya loken i stället. Jag tycker att man ska välkomna och utnyttja den nya tekniken. Filmskådespelare till exempel ska inte känna sig ersatta av AI utan de ska i stället skapa AI-kloner av sig själva som de själva kan hyra ut till filmbolag och därmed "medverka" i flera filminspelningar samtidigt.

När det gäller fotografering så går det säkert att använda AI-tekniken på ett mindre kontroversiellt sätt, som t.ex. att förbättra autofokus och bildstabilisering och kanske förutse när exponeringen ska ske, t.ex. för att få den där perfekta bilden där höjdhopparen svävar en bit ovanför ribban

Fast gränsen mellan äkta och fusk blir antagligen lite mera luddig..
 
ANNONS