Annons

Varför tappar man lusten att fota

Produkter
(logga in för att koppla)

martley

Aktiv medlem
Önödiga kanske man kan kalla prylarna när inte tiden finns att använda dem just nu. Visst dokumenteras den pågående husrenoveringen med en kamera men det är just bara dokumentation. Dock blir renoveringsbilderna ofta mer intressanta för framtiden än bilder på blommor och solnedgångar.
Jo, det kan jag hålla med om. Man borde fotografera bra mycket mera än man gör, men på rätt saker. En nära anhörig gick nyligen bort och när jag rotade igenom min hårddisk med alla foton jag tagit med digitalkamera genom åren för att hitta bilder på henne fanns där inte så värst många, det var som nämndes många fler solnedgångar och macrofoton på blommor. Problemet är kanske att blommorna sällan protesterar mot att bli fotograferade.
 

hakane

Medlem
Du har lite otur med bakgrunden på den röda (bruna) bilen. Du har hittat ett perspektiv som känns bra. Bilen ser kraftfull ut. Men huset i aktern och den andra bilen förtar helheten i bilden. Det blir splittrat och stökigt.
Som jag säger amatörfotograf e man ju och då blir ju bilderna som dom blir då och tack för kommentaren då.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Som jag säger amatörfotograf e man ju och då blir ju bilderna som dom blir då och tack för kommentaren då.
Jag är också amatör. Liksom många av FS medlemmar. En del amatörer gör magiskt fina bilder. Amatörer har en frihet som proffsen saknar. Som amatör kan man utvecklas i sin egen takt och styrs bara av sin egen lust och sina egna ambitioner.
Proffsen har utmaningen att i någon form få betalt för dina vedermödor. De måste prestera. Måste leverera!
 

Johan_G

Aktiv medlem
Som jag säger amatörfotograf e man ju och då blir ju bilderna som dom blir då och tack för kommentaren då.
Vi är många här som bara är amatörer och visst, bilderna blir som de blir, det är ju liksom lite av det som är så bra och roligt med fotografering.
Alla gör vi lite olika, alla ser vi lite olika så även om vi så skulle stå sida vid sida skulle bilderna skilja sig åt.

När jag är ute och fotograferar, då gör jag det för att det ger mig personligen någonting. Jag har ingen speciell genre, det kan vara allt från konserter till den ensamma fågeln på en gren.
Från att stanna till och prata med och fotografera stadens uteliggare till att fotografera kungligheter och diverse politiker eller en den där lilla blomman som hukar under ett buskage.

Det är inte alltid det blir bra, det är inte ens alla gånger jag ens bryr mig om att ta någon bild, men ibland, ibland så stämmer bara allt och då är det värt alla tusentals bilder som inte blivit något alls.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Som jag säger amatörfotograf e man ju och då blir ju bilderna som dom blir då och tack för kommentaren då.
Jag förstår inte varför du beklagar dig över de bilder du tar. Om du inte är nöjd med dina bilder så finns det hur mycket som helst att läsa för att få tips om hur du kan förbättra dina bilder, eller om du inte tycker om att läsa, så finns det mycket informativa videos på Youtube som du kan lära av.

Men efter att ha läst dina inlägg tror jag det är något annat än själva fotograferandet som ligger bakom ditt missnöje, men det är ren spekulation från min sida i ärlighetens namn.
 
Senast ändrad:

Ssabina

Avslutat medlemskap
Välkommen till forumet!

Hämta inspiration, jämför inte. Motivet är "ditt" och din tolkning. Tekniken är sekundär.
Hittar jag fotografer, här eller på andra ställen jag tycker om bilderna hos, så hämtar jag inspiration och tänker "något sådant där skulle jag vilja kunna göra också" och sedan trial & error :)
Det här är en superviktig och bra poäng! Det är himla svårt att inte jämföra sig när man inte är där man kanske vill vara, men det är så otroligt viktigt att komma ihåg att man inte behöver uppfinna hjulet och göra något helt nytt och unikt för att det ska vara bra. Det unika kommer i det bildspråk du själv jobbar fram genom att inspireras av vad andra fotografer redan har gjort :)
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Någon som har lust att titta på denna sida då och såg vad ni tycker om bilderna då https://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorID=40457

Du får ursäkta. Ingen pain ingen gain. Att ta några random bilder och sedan vara missnöjd, det räcker inte. Insatsen blir för låg.

Fundera på vad du vill utveckla, till exempel fotografera häftiga bilar. Slå på Google -> Photo cars. Kolla på Flickr, 500px, Youtube och olika bilsajter. Hur gör andra fotografer, vilken editeringsmjukvara kan funka för ändamålet. Ta tre exponeringar och slå samman dessa, jobba i lager, experimentera och utveckla. Alla som tar häftiga foton på bilar har investerat tid och kan hela paketet. Vilket ljus funkar bäst, bilens omgivning, fotovinkel, fotoredigering mm. Allt går att lära sig!
 
ANNONS