hahaha....vilken bra överlämning...
Jag köpte min D40 med 18-55glugg för under 4000kr vilket var väldigt billigt för en bra och avancerad kamera... dessvärre så är ju instegskamerorna rent lurendrejeri! Trots man hade en perfekt kamera så har ju Nikon lurat en att spenderat 10-20 ggr mer pengar på kameraprylar och det blir säkert mer
Känner ni igen er?
Knappast, jag känner inte igen min egen situation!
Nikon eller någon annan tillverkare "lurar" inte på en köpare något extra, det gäller i allt köp, du och ingen annan person avgör om det skall köpas eller inte något nytt!
Omkring 90% av alla världens köpare av D-SLR, samt tidigare A-SLR, har sin kitzoom som huvudglugg, eventuellt kompletterat med en ljusstarkare glugg, - prylnissar finns det överallt, tror att de måste köpa/prova allt nytt, men ångrar ofta sina köp, ger upp när alla onödiga tillbehör finns överallt i bostaden, köper en kompakt för att kunna fotografera enkelt, utan en jätte fototrunk med fototillbehör, - det är hela sanningen!
Systemkameror och objektiv har aldrig varit så billiga som nu på 2000-talet!
Min Nikon Nikkormat FTn, med objektiv Nikkor 1,4/50mm, köpt ny 1968 för omkring 1400:-, vilket motsvarar i dagens penningvärde omkring 21000:-, faktiskt.
Enligt serviceverkstäder för Nikon skulle en liknande helt manuell systemkamera, för FF, tillverkad av motsvarande material, aluminium, mässing och stål, idag kosta mycket, mycket pengar, 30000-40000:-, detta för en amatör systemkamera, en budgetvariant till Nikon F!
Den såldes i mängder ändå, när det begav sig, dyrt javisst, men den fungerar idag hos många ägare, likt en ny, - sug på den karamellen!
Listpriset för enbart "normalen" Nikkor 1,4/50mm låg 1968 på omkring 400:-, idag motsvarande 6000:-, - någon som nu satt sin frukost i halsen?