Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning för att köpa via Internett på Scandinavian Photo, de höjer priset efteråt

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Jag håller med om vikten av att det finns butiker att besöka. Ibland är det mer praktiskt att handla i en riktig butik.

Postorderhandel via internet är dock här för att stanna. För saker som jag inte behöver se och känna på i förväg föredrar jag postorder. Dels slipper jag ta mig till en butik med bil (eller ännu värre, kollektivtrafik) och dels tror jag faktiskt att det är klimatsmartare att transportera många varor i en stor lastbil än få varor i många små bilar.

Jag har nog i den är tråden redan sällat mig till skaran av nöjda kunder till Scandinavian Photo, men det skadar inte att upprepa det. Jag har handlat av SP i ett par decennier och det har alltid slutat lyckligt.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
En enda persons kampanj mot SP ska inte svärta ner dem. Jag har sedan sommaren 2021 köpt utrustning där för rätt mycket pengar och jag har dessutom sålt en del begagnat till dem för ett, tyckte jag, bra pris. Jag har inte ett uns att klaga över.
Jag känner många amatörfotografer, och även flera proffs, som bor i trakten av Göteborg och som är ledsna över att de tvingades lägga ned butiken i Mölndal, den var verkligen bra. (Nedläggningen berodde, enligt vad jag har hört, på att fastighetsägaren krävde ett närmast dödligt belopp i hyra.) Mina affärer med SP har det senaste året gått via deras servicebutik i Borås. Alltid ett proffsigt och vänligt bemötande. Rekommenderas!

TILLÄGG: Jag skrev detta inlägg ifall någon nybörjare söker på Scandinavian Photo och vill veta om de är bra. Bara så att inte en persons negativa omdöme ska slå igenom.
Jag hör till dem som besökte SP i Göteborg ett stort antal gånger, och tycker det är en av de bästa butiker jag någonsin besökt, alla kategeriorer.
Det var mer än "bara en bra Fotoaffär" - där var fotografiutställningar, föreläsningar (varav många var gratis). kurser, olika event, ett hörne där man i lungnan ro kunde ta en kopp kaffe och läsa en fototidning, mm.
Det enda negativa jag har att säga om SP, efter många år och ett flertal affärer, är att de la ner den där butiken, och inte öppnade någon ny i Gbg,

Trots det, så kan alla företag begå misstag, och det tycks de ha gjort gentemot TS.
Bra att det framfördes, och bra att få veta att det verkar vara en engångshändelse (ingen höll med),
Bra så, kan man/jag tycka.
Men flera tyckte att den upprörde TS höll på för länge, och, så hände något som jag tycker var värre än det SP anklagas för.
Det gick ett "drev".
"Nätmobbning." Faascism - en människa som inte längre var en människa, utan ett föremål för allas hat."
Man kan kalla det för olika saker.
Jag beslutade mig för att sätta stopp för det, och så blev det också, så slutade tråden ...... trodde jag.
Men, suck, nu är det väl snart på gång igen.

Till Tomas:
Du tycks ha bestämt dig för att berätta för alla oss andra, om alla saker som du köper; berätta om vilka affärer som SP går miste om.
Snälla Tomas.
Tänk gärna så när du handlar. Berätta gärna för SP.
Min gissning är dock att vi som är aktiva här på Fotosidan inte är speciellt intresserade.
Möjligen skulle det vara intressant om din köpbojkott är så omfattande, så kostbar för SP, att den riskerar att få SP på fall. Så lär dock inte vara fallet.
Så, snälla Tomas, sluta.
Det är den som försvarat dig som skriver detta, så då hoppas jag att du lyssnar.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
TS verkar vara en mycket bitter och långsint man; läs t.ex. hur han kommenterar artikeln om Årets Bild: https://www.fotosidan.se/cldoc/news/arets-bild-2021-har-ar-alla.htm
Anders.
Det är inte säkert att du har rätt i ditt psykologiserande. Det finns fler tolkningsmöjligheter.
Det skulle t.ex. kunna handla om någon sorts "makt"; att med bara några få ord provocera andra, så att de känner att de bara "måste" skriva svar (och lägga ner en massa tid).
Nåväl, alldeles oavsett orsak, kan det ibland vara bäst att bara tiga ihjäl vissa typer av inlägg.
Dit räknar jag det som nu försöker få igång den här gamla tråden.

Ett av mina favorituttryck lyder:
"En människa beter sig sällan bättre än hon mår."
Inser man det, kan man bli lite mer ödmjuk mot andra och sig själv.
 
Senast ändrad:

janc

Aktiv medlem
Det är väl alltid så att för varje inköp som görs går alla potentiella leverantörer utom en "miste om affären". Få av oss ser nog varje inköp vi gör i livet som att vi ger en känga åt alla andra potentiella inköpsställen lika lite som en butiksinnehavare ser varje inköp i en annan butik som en missnöjesyttring.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Lennart, det är lite väl magstarkt att kalla de som har kritiserat Tomas tjatande om SP för fascister. Jag hoppas att det var en felskrivning och att det inte är något som du kan stå för.
Jag har ingen lust att ödsla mer tid på det här, men du ska få ett svar Per.
Så här minns jag det.

Ja, jo, visst fanns det de som kom med saklig kritik mot TS.
Men sedan fanns det också de som bidrog till något sorts "drev", ett slags blint och hatiskt fllockbeteende som jag tyckte blev riktigt otrevligt.
I de flesta fall var det i stunden, av "tanklöshet", visade det sig.

Minns jag rätt, var det någon annan som först använde ordet "drev", men om det skrevs in i tråden eller var en kommentar jag fick till mig på annat sätt, är jag osäker på.

I texten du hänvisar till här använder jag "citattecken".
T.ex kring orden "drev", nätmobbning" och "fascism" (i en förklarande mening).
Jag skrev också att "Man kan kalla det för olika saker".
Observera att det handlar om en företeelse, inte personer, och observera uttrycket "att man kan kalla det för". Alltså inget bestämt fastslagande.
"Troll" är väl ett annat ord som används för förteelsen när den sker på nätet.
Jag gav alltså namnförslag på företeelsen som sådan.

En väldigt intressant sak hände då, den där gången, när jag sa ifrån, satte emot.
Det gick att få en konstruktiv och saklig diskssion med alla, med alla (!), alla utom en.
En person särskiljde sig, alltså.

Den personen har jag sett ge sig på andra här, vid några tillfällen, när den personen fått chansen.
Jag är uppmärlksam på sådant,
Den personen är Du Per.
Och nu gör Du det igen.

Du försöker vända andra personer mot mig, genom att påstå att jag kallat dem för fascister,
istället för att försöka förstå vad jag vill ha fram med inlägg jag nu skrivit.
jag försöker bromsa Tomas, försöker få ett stopp på det negativa, men, så .....suck..

När du anklagar mig för att jag kallat "de som har kritiserat Tomas tjatande om SP för fascister", så tycker jag faktiskt att du vrider till sanningen på ett sådant sätt, att det riskerar att skapa grupphat mot mig.
Vad ett sådant beteende lämpligen bör kallas får du avgöra själv.
För egen del har jag varken lust att tjafsa med dig eller Tomas.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Det är trådstartaren som själv drar igång tråden gång på gång, ingen annan.
Ingen kan väl stoppa TS från att skriva ett inlägg varje gång han köper en fotoprodukt, man kan bara vädja, som jag gjorde..
Däremot kan ju vi andra låta bli att ta upp debatten igen.
Då blir det bara en kronologisk inköpslista.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har ingen lust att ödsla mer tid på det här, men du ska få ett svar Per.
Man ska oftast göra det man har lust med och inte göra sånt som man inte har lust med.
I texten du hänvisar till här använder jag "citattecken".
T.ex kring orden "drev", nätmobbning" och "fascism" (i en förklarande mening).\
Du skrev "fasscism" (utan citationstecken). Om du vill hävda att det är ett helt annat ord än "fascism" så får du väl göra det, men du framtår som lite undanglidande när du försöker ta avstånd från ordet på nedanstående sätt.
Observera att det handlar om en företeelse, inte personer, och observera uttrycket "att man kan kalla det för". Alltså inget bestämt fastslagande.
En företeelse som fascism uppstår inte utan fascister.
Den personen har jag sett ge sig på andra här, vid några tillfällen, när den personen fått chansen.
Jag är uppmärlksam på sådant,
Den personen är Du Per.
Och nu gör Du det igen.
Sacré bleu! Jag är förorättad och kräver en duell i gryningen för att återupprätta min ära. :D
Det vore trevligare om vi kunde hålla diskussionen saklig och inte använda personangrepp.
Du försöker vända andra personer mot mig, genom att påstå att jag kallat dem för fascister,
Jag har ingen avsikt att vända något åt något håll alls. Min avsikt är att försöka få dig att förstå att dina tirader om fascism och drev ger dålig stämning och är inte produktiva.
När du anklagar mig för att jag kallat "de som har kritiserat Tomas tjatande om SP för fascister", så tycker jag faktiskt att du vrider till sanningen på ett sådant sätt, att det riskerar att skapa grupphat mot mig.
Jag har inte anklagat dig för något. Jag klagade på att du på ett svepande sätt kallade folk i tråden för fascister.
För egen del har jag varken lust att tjafsa med dig eller Tomas.
Bra! Om du ångrar sig och vill fortsätta att tjafsa föreslår jag att vi tar det i en personlig diskussion. (Kanske i gryningen? ;))
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Lennart, det är lite väl magstarkt att kalla de som har kritiserat Tomas tjatande om SP för fascister. Jag hoppas att det var en felskrivning och att det inte är något som du kan stå för.
Känns inte "Fascist"-invektivet känns lite väl Putin idag ?? .... eller möjligen 1968-69 kanske.

En av mina kompisar kom en gång kring 1968-69 in på en bakgård på det som som då kallades "Röda Söder" i Stockholm och möttes av en misstänksam liten kille i 10-årsåldern som spände ögonen i honom och sade: "Vaffan gör du här din jävla fascist-nazistlakej?"

Så vi är tydligen tillbaka på ruta ett nu vad det verkar, även här på Fotosidan.

Verkar bli en rätt tråkig framtid vi går till mötes men vid närmare eftertanke så känns DET faktiskt inte särskilt nytt!
 

esbtse

Aktiv medlem
Köpte en Zeiss Milvus 135mmF2.0 på Scandinavian Photo på platts. Blev bra behandlad. Min karantän av Scandinavian Photo är därmed över och de kan ha en chans att få en bit av kakan när jag går över till Fuji GFX 100s för konstfoto. Kommer inte köpa via nätet dock.
 

brutusostling

Aktiv medlem
Tror det är farligt att generalisera. Jag har handlat hos Scandinavian Photo sedan 1995. Och inte lite heller. Jag minns inte en enda gång det blivit fel eller där felet inte rättats till. - Men bäst är att handla i butik. Fast köper du som privatperson via internet har du alltid ångerrätt!
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Ingen bojkott för mig, däremot så slutade ”min” säljare på Scandinavian Photo för några år sedan. Jag beställde alltid direkt av honom, inte via sajten. Var de lite dyrare än nån konkurrent sänkte han priserna så de låg lika, han var väldigt hjälpsam och bra att ha och göra med. Det var inte bara låga priser, utan även otrolig service.

SP resonerar inte så längre, vilket gör att jag är sjukt otrogen och handlar där det är billigast helt enkelt. Vore jag mer åt yrkeshållet, som jag var förr, skulle jag förmodligen odla kontakt i en butik och hålla mig till den. På 90-talet handlade jag allt på Madeco.

Men nu är det inte riktigt så. Och i Norrköping finns inga fysiska fotobutiker, så det är nätet som gäller.
 

esbtse

Aktiv medlem
Efter SP lade ned butiken på Kungsholmen med den underbara personal som arbetade där tappade de kundvården. De få hundra lappar som det handlade om i början av tråden har kostat SP i förlorad försäljning. Personalen som hjälpte mig under förra veckan kom från butiken på Kungsholmen. Jag bedömer det bemötande jag får och inte hur andra tycker att de behandlas av personalen och jag går inte på småsaker som bortglömda batterier i en order utan på ett förelämpande bemötande. Vi få se hur framtiden blir. Jag är i en dyr period av att slutföra uppgradering av mitt F-system. i.e. byta ut en 300mm F2.8 Screw drive AF mot en AFS 400mmF2.8/500mmF4.0 VR. Uppdatera min gamla arbetsstation som går på Windows 7 så att den klarar av 200 Mbyte Raw filer och 4 K monitor samt börja gå över till Fuji GFX 100s för konstfoto. Kommer inte gå över till Z-systemet. Möjligtvis anskaffa en Z8x om den har mer än 56 Mpix i framtiden.
 
Senast ändrad:
ANNONS