Annons

Vart är Canon på väg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag kör Canon och uppskattar många funtioner och även delvis deras konservatism (t ex avstå från LCD överlägg i sökaren för bättre kontrast vid manuell fokus). Det verkar dock med 60D och uppdateringarna på 5D som om Canon försöker styra om från en filosofi med flest MPX för pengarna (rimligt nu då det gått så långt) till att satsa på video. Jag tackar inte nej till video men betalar inte extra för det eller låter det ersätta väs kameraegenskaper - mg hus och stor sökare tex. 60D släpps samtidigt som Nikon D7000 med mer avancerad AF, sökaren från D300 och mg hus. Med Sonys senaste A33&A55 kommer Canon inte vinna videokriget mot Sony och håller trenden i sig med Canons kommande lanseringar kan man se sig omsprungen av Nikon på stillbildsfronten och Sony på videofronten. Jag är inte bekymmrad för om fler byter märke faller ju begpriset på 1DIV och 5DII som jag uppskattar. Jag satsar på att hålla mig en generation back i kameror för att få mer kameraegenskaper gentemot digitala för pengarna. Men ändå?

Jag tror inte det är så meningsfullt att försöka generalisera enstaka händelser till trender.

Alla går mot att inkludera video som det ser ut just nu. I morgon är det kanske någon annan funktion, t.ex. GPS och geotagging som blir hett snart.

Sony och Canon lär inte locka riktigt samma kundkategorier heller, det finns plats för båda - Sony i instegs- till avancerad amatör, men Canon och Nikon behåller greppet över prosumer och proffs på grund av deras mycket större urval av objektiv och annat.

Jo, men upplösningen på HD video är 2MPX och kräver inte dyr optik. Det går alltså att satsa på ett system, kanske beg om kameran inte förbättrats avsevärt för stillbilder och t ex en Sony A33 med tredjeparts 18-200 för video. Canon tjänar mindre pengar på nyförsäljning. Och visst, uppdateringar och en kamera skall man inte övertolka, men om trenden håller i sig......

Som sagt, vilken trend? ;-)

Och, video kräver absolut bra optik. Om inte annat för kort skärpedjup som är poppis just nu.

Kort skärpedjup uppskattar jag och säkert en del på forumet och de som tar video på stort alvar, men jag tvivlar på att det är ett massmarlnadskoncept som säljer volymer hos många prospektiva 550D och 60D köpare. Dessutom då AF idag i praktiken inte fungerar hos Canon och Nikon med video är argumenten mot att köpa tredjepartsobkektiv med tveksamhet kring AF säkerhet (t ex Sigma) mindre och kan altså kosta Canon objektivintäkter. Sigma kan komma att sälja en del 85/1,4 på bekostnad av 85/1,2L på den avancerade amatörmarknaden.

Att filma med kort skärpedjup i "familjeangelägenheter" är dessutom i princip ogörligt, för det finns inget som hamnar i fokus någon längre tid.
Sådana övningar kräver motiv som tar regi.

Visst, men vi verkar prata hela spannet av kundsegment samtidigt, från 60D/D7000 till 5D/1D, så då finns det ju plats för både "billiga" och "dyra" videoapplikationer.

I instegs/familjefotografmarknaden tror jag snarare på att spegellösa kameror med HD-video kommer att ta över från dSLR, så där kommer CaNikon tappa köpare om dom inte hakar på.

Att olika tillverkare utmanar varandra är inget nytt och inte heller att de hittar på olika lösningar, det tycker jag vi ska vara tacksamma för. Fanns bara ett fabrikat så ginge utvecklingen med säkerhet mycket långsamt. det finns ju en mängd modeller från en rad tillverkare att välja på, passar inte det ena kan något annat kanske vara intressant. Att Nikons D7000 skulle ha bättre AF än 60D är högst diskutabelt. En tråd om AF pågår i Nikonforumet. Canon är också de måna om att sälja och har ekonomiska resurser att utveckla och möta konkurensen, men den är hård, det kommer nyheter från alla tillverkarna, vad som kommer att lyckas på marknaden återstår att se.

Problemet är det med "teknik på villovägar" att de väs funktionerna för oss stillbildsfotografer kan glömmas bort för att det inte är "sexigt" och dyrt med kameraprestanda istället för digitala (mjukvara). Mitt ideal vore en 1dsIII utan vertikalgrepp för 5000:- mer än en 5DII. Det blir ingen utvecklingskostnad bara kamera. Ginns inget sexigt som lockar bara dyra komponenter. Kan inte kosta Canon mycket att göra pentaprisman AF modulen och materialkostnaden för MgAl.

Jag kan inte säga att jag som stillbildfotograf känner mig speciellt missgynnad för att Canon lägger på video i kameran, tvärtom, det är en bonus som inte kostar mycket mer än lite programvara. Saknar du något prestanda- eller funktionsmässigt som du tror prioriterats bort på grund av video?

Storleken på kameran och sensorn beror knappast på om man tar med videofunktion eller inte, så det är en annan fråga tror jag huruvida det någonsin kommer en "proffskamera utan inbyggt grepp" från Canon.

Det finns ju mycket man kan önska sig, frågan är då om tillräckligt många har samma önskan så att en lansering skulle kunna bära sig för tillverkarn. Många olika modeller på toppnivå är nog svårt att finansera, det är ju lättare med flera ganska närliggande modeller i det lägre segmentet där volymerna är så mycket större. Att få en skräddarsydd kamera efter egna önskningar vore ju en dröm, men kanske inte helt osannolik, det är ju så i mycket när det gäller bilar, ett slags modulsystem är väl tänkbart, frågan är väl vad det skulle kosta.

Självklart kommer video på bekostnad av annat. Hade Canon plockat bort video från 60D hade de fått konkurrera med annat - t exerbjuda 7D utan video istället - mer råa kameraprestanda. Men då video inte är annat än mjukvara är det lönsamt för dem.

Det tror jag är ett rätt hypotetiskt resonemang - det finns ingen marknad för den kameramodellen utan video som du föreslår kunde vara ett alternativ. Den skulle sågas jämns med fotknölarna här och i andra diskussionsgrupper. :)

Intressant fråga: om man räknar med att 60D kommer hamna runt 9000:- med kitglugg om ett tag vilket skulle folk på fotosidan helst ha - en 60D eller en 7D utan video?

Dom skulle vilja ha en 7D med video. ;-)

EDIT: Jag tror som sagt inte att det valet kommer att finnas, så det blir en hypotetiskt fråga.

Senast redigerad av en moderator:
Du menar betala 3000-4000 mer för video om 7D utan kostade som 60D. Intressant i sammanhanget är att 1DIV som har bra video men mindre sensor har fallit betydligt mer i pris än Nikon D3s med mer primitiv video men större sensor och lägre brus. Är det ren marknadssegmentering eller föredrar huvudsalligen proffs Nikonkamerans mer renodlade stillbildsegenskaper. Klagar inte detta kommer att sänka beg priset på 1DIV till bra nivåer om ett par tre år och det är en bra kamera.

Vad jag ser så följer 1DIV och D3s varann neråt i "prisjakten", oavsett video.
Sen har vi 5DII och 7D som med bättre video kör över D700 resp D300s i popularitet.

Video eller inte är m.a.o. ingen fråga!

tror inte att Canon vet vart de är på väg, de tycks tro att de är bara att öka antalet pixlar som gäller men jag vill inte ha 18MP jag vill häller en kamera som klarar högt ISO o har bra DR o färg mm.

ANNONS
Götaplatsens Foto