Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vatten- och stöttålig kompakt

Produkter
(logga in för att koppla)

tanthanna

Avslutat medlemskap
Hej
Jag söker en vatten- och stöttålig kompakt som är vettig både till pris och bildkvalitet. Är det värt att köpa en eller kommer man bli besviken på bilderna?

Hanna

Ofta är leverantörenternas exempelbilder mycket fixade och ser väldigt bra ut. Mer relevant är om man kan hitta bilder tagna av vanliga användare som här på FS. Dessvärre finns inga bilder upplagda tagna med AW120 ännu.
Själv valde jag Nikon AW1 för detta ändamål. Den är lite i största laget för att gå ner i en ficka men jag är helt nöjd med bildkvaliteten. Vad som kan anses som "vettigt pris" är väl upp till var och en, men direkt billig är den inte.

Här har jag litet bilder tagna med en Olympus tough 8000 som nu har några år på nacken så kan du kanske få en uppfattning om vad den kan prestera. http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=250362

Nikons AW 120 har fått bra kritik angående just bildkvalitet. Några kommer att säga att det är mycket sämre än med en systemkamera och det kan jag hålla med om till viss del och det är också aningen sämre än med en bra vanlig kompakt och det beror i första hand på att det sitter extra skydd framför objektivet men så stor skillnad är det inte. Mot det skall man sätta att du får bilder som du aldrig hade fått annars, du kan ha kameran på platser som du inte har en vanlig kamera, du kan låta små barn använda den utan att vara orolig mm mm.

Det största problemet att fota under vatten är ljuset och att det ofta är grumligt vatten, du måste komma väldigt nära för att ljuset skall räcka och att inte för mycket skräp kommer mellan kamera och motiv. Funderar själv på att byta ut min gamla Olympus mot en nyare och då står det mellan Nikons AW120 och Någon av Olympus modeller.

/Frode

Testresultat.

Hej

I senaste Digital Foto För Alla finns en test, så blev resultatet:
1. Fuji. Finepix XP200
2. Panasonic Lumix DMC-FT5
3. Olympus. Tough TG-2 HIS
4. Canon. Powershot D30
4. Nikon. Coolpix AW120
5. Ricoh WG20

Du får väl köpa tidningen för att läsa mer.
Har själv en Panasonic FT5 som jag är mycke nöjd med.

ThomasR

ANNONS
Götaplatsens Foto