Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vattenpass...

Produkter
(logga in för att koppla)

majja

Aktiv medlem
Jag har fått ett stativ, manfrotto 055 jubileumskitet.
På ett annat stativ som jag sett fanns det ett vattenpass, är det bra att ha vattenpass på sitt stativ och om man saknar vattenpass kan man på någotvis montera ett vattenpass på sitt stativ om man saknar det?

Mvh Majja

Hm, jag tror att jag vet vem du har fått det i från ...
Det finns vattenpass som man sätter i blixtskon. Hur bra de är har jag ingen aning om.

Annars kan jag rekommendera Hama vattenpass som man sätter på kamerans blixtsko. Vattenpassen som är på stativet använder jag inte ofta, inte så många andra heller.

Vattenpasset på stativet säger ju inget om kamerans position, så det är ju rätt meningslöst om man inte skall t ex panorera i sidled. Det finns däremot stativhuvuden som har vattenpass i kamerans fästplatta och de är ju mer användbara.

Sen finns ju förstås de som man sätter i blixtskon. Det använder jag själv och tycker är helt ok. Se till att du får varianten med dubbla libeller bara. Den med bara en libell är så knäppt konstruerad att man inte kan använda kameran i vertikalläge. Nu pratar jag om Hamas varianter alltså.

AJä skrev:
Jim, vet du vart man köper detta trevliga vattenpass? På nätet nånstans kanske?

Jag använder HAMA vattenpass och jag har för mig att jag köpte det på Scandinavian Poto. Kostar runt 200 spänn. Jag använder det rätt ofta och det fungerar utmärkt.

Jag införskaffade 1 st snör-vattenpass på OBS byggmarknad (7-8 cm långt). Fungera också helt OK. Sätter vattenpasset mot kamerahuset.

mvh /Fredrik

Har du en Minolta så har de en liten annorlunda blixtsko. Det är endast minolta som håller på sådant här tjafs.

/Stefan

Det kan vara en klar fördel att ha stativet i våg om man ska ta panoramabilder dvs flera bilder kant i kant. Det behövs inte om stativets panoramahuvud har en vridbar skiva överst. Om inte, kommer stativets snedhet att medföra att horisonten ”sticker iväg” maximalt med den vinkel stativet självt lutar med.

ANNONS
Götaplatsens Foto