Annons

Vattentät ryggsäck

Produkter
(logga in för att koppla)

einarrystedt

Ny medlem
Har vuxit ur min gamla kameraväska och skulle vilja ha tips om en större. Vill ha en ryggsäck som helst är vattentät och tålig för längre utflykter.
Detta är vad jag tänkte klämma in: Nikon D50, Nikkor 18-55 mm f3,5-5,6, Sigma 50-150 mm, f2,8, Nikkor 300 mm f4, extern blixt samt lite försättslinser, minneskort osv.
Någon som har ett bra tips?

Om du med vattentät menar riktigt vattentät så gör Lowepro en stadig sak som torde fungera som flytväst om man behöver. Problemet med riktigt täta väskor är att dom är jobbiga att öppna och stänga på grund av väldigt kraftiga dragkedjor men ska man till exempel ut och paddla kan det vara intresant.
Behöver du dock bara en ryggsäck som tål ösregn kan jag rekomendera Lowepros All Waether protection. Det finns på alla väskor som har AW i namnet. Har haft min ryggsäck ute en hel dag i spöregn med det på utan problem. Allt var dyblött utom mina kameragrejer. Det blir dock lite bökigt att komma åt kameran med skyddet uppfällt men i en störtskur kanske man inte vill fota så mycket med en D50 ändå.

Lowepro har en serie som de kallar Dryzone. Men de är som sagt hopplösa att hantera smidigt, pga att de skall vara helt vattentäta. Sen har de en Wertex-serie som också skall vara vattentät. De ryggorna är enklare men ändå rätt tröga i dragkedjorna. Själv hade jag en Nature trecker och den är mer väderskyddad än vanliga AW-serien. Nackdelen med den är dess skrymmande storlek och det kraftiga midjebältet som inte är avtagbart. Annars så är väl Tamracs ryggsäckar väldigt bra och tål det mesta.

Jag har Dryzone och den funkar lika bra som vilken ryggsäck som helst som är till för kameragrejer. Det vattentäta locket drar jag bara igen när jag kliver i en mindre båt eller tar mej fram i regn, annars får det vara öppet.

Varför inte köpa eller sy ett överdrag med gummiband i, bara att trä över vid behov och blir inte större än en tennisboll hoppackad. Då kan det regna hur mycket det vill utan det går in i ryggsäcken. Jag har köpt mitt i kathmandu/Nepal 10:- men det borde gå att få tag på här också.

ANNONS
Götaplatsens Foto