Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem är fotografen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sundance

Aktiv medlem
I vissa fall vore det kanske inte fel med en egen kategori i tävlingar. Att jämföra det med autofokus och exponering tycker jag inte riktigt är samma sak då man inte fysiskt håller i utrustningen. Exempelvis nämndes Hubble tidigare, man ger väl oftast äran åt teleskopet och inte den som styrde teleskopet? Undantaget skulle väl vara "Pale Blue Dot" då vad jag förstår så var det Carl Sagans förslag att vända teleskopet, annars brukar väl de bilderna krediteras Voyagerprogrammet.

Jag är inte emot drönare eller så på något sätt, men jag ser inget problem med att det skulle vara en egen kategori vid tävlingar. Men det är väl upp till den som arrangerar tävlingen att bestämma.
 

PMD

Aktiv medlem
I vissa fall vore det kanske inte fel med en egen kategori i tävlingar. Att jämföra det med autofokus och exponering tycker jag inte riktigt är samma sak då man inte fysiskt håller i utrustningen. Exempelvis nämndes Hubble tidigare, man ger väl oftast äran åt teleskopet och inte den som styrde teleskopet? Undantaget skulle väl vara "Pale Blue Dot" då vad jag förstår så var det Carl Sagans förslag att vända teleskopet, annars brukar väl de bilderna krediteras Voyagerprogrammet.
Pale Blue Dot är en bild tagen från Voyager 1 på 6 miljarder kilometers avstånd.
Hubble kretsar kring jorden på cirka 540 kilometers avstånd.
Perspektivet blir lite annorlunda då. ;)
Jag tror dock inte att Carl Sagan har fotografisk upphovsrätt till bilden Pale Blue Dot. :)

Såvitt jag vet har inte Hubble riktats mot jorden någon gång, men liknande teleskop riktas ständigt mot jorden. Hubbles optik liknar t.ex. den optik som sitter i spionsatelliten KH11.
Jag är inte emot drönare eller så på något sätt, men jag ser inget problem med att det skulle vara en egen kategori vid tävlingar. Men det är väl upp till den som arrangerar tävlingen att bestämma.
Det håller jag med om. Den som deltar i en fototävling, och den som betraktar vinnarbilderna, känner till förutsättningarna.
 
ANNONS