Annons

Vem är fotografen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joppe

Aktiv medlem
kul att det blev lite diskussion i tråden. Visst kan jag hålla med om att min kompis kanske är mer "fotograf" när motivet är rörligt än om kameran står på stativ, och visst, rent krasst är det nog så att om det inte jag som trycker på knappen så kanske jag inte har rätten till bilden (om det inte är så att jag skriver kontrakt osv)

men hur blir det här på fotosidan då?, skulle jag kunna lägga upp en bild och skriva mig själv som fotograf, fast jag har använt min kompis som actiontrådutlösare. Det var ju trots allt jag som sa hur allt skulle vara.
o tro mig ibland när man hoppar så hinner man inte alltid komponera motivet i sökaren... man får chansa, det var inget 50-meters dropp ; )

//Johannes
 

RolandM

Aktiv medlem
Undrar vem som är fotografen på NK:s bevakningskameror. Är det montören eller den som betalade elräkningen?
 

_lkerdun

Aktiv medlem
Joppe skrev:
här är förresten bilden som fick mig att börja fundera över detta
Den bilden är ur min uppfattning tagen av av den som planerade och ställde in kameran rätt som är fotografen, allt annat är bara improviserade omständigheter.

Att tänka annorlunda än så är som att tänka sig att det är barnmorskan på BB som blir modern till barnet... nåväl, nästan iaf.
 

_lkerdun

Aktiv medlem
RolandM skrev:
Undrar vem som är fotografen på NK:s bevakningskameror. Är det montören eller den som betalade elräkningen?
I och med att dessa kameror går på någon sorts automatik i allt de gör finns det ju ingen "fotograf" i sammanhanget, eller hur. Möjligen då den som sörjt för dess tänkta beteende.
 

_lkerdun

Aktiv medlem
Joppe skrev:
kul att det blev lite diskussion i tråden. Visst kan jag hålla med om att min kompis kanske är mer "fotograf" när motivet är rörligt än om kameran står på stativ, och visst, rent krasst är det nog så att om det inte jag som trycker på knappen så kanske jag inte har rätten till bilden (om det inte är så att jag skriver kontrakt osv)

men hur blir det här på fotosidan då?, skulle jag kunna lägga upp en bild och skriva mig själv som fotograf, fast jag har använt min kompis som actiontrådutlösare. Det var ju trots allt jag som sa hur allt skulle vara.
o tro mig ibland när man hoppar så hinner man inte alltid komponera motivet i sökaren... man får chansa, det var inget 50-meters dropp ; )

//Johannes
Att överhuvudtaget fundera över om någon annan är fotograf till en bild om man själv valt utsnitt, bländare, motiv, plats och kompostion är uppåt väggarna tycker jag.
Kan mycket väl tänka mig att de gamla målarna, när de kommit mycket till åren, kanske lätt någon lärling ta över penseln och lägga till färg precis så som man blir tillsagd.

Vem som helst kan hålla i en kamera, i stort sett vem som helst kan stoppa i en rulle film, precis vem som helst kan trycka på en hänvisad knapp och faktiskt kan de flesta titta i ett håll och rikta en kamera åt något håll/någon person. Men bara en fotograf kan göra det per definition rätt.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Von skrev:
Kan mycket väl tänka mig att de gamla målarna, när de kommit mycket till åren, kanske lätt någon lärling ta över penseln och lägga till färg så som man blir tillsagd.
Det är rätt, så gjorde de t ex när det gällde stora målningar i kyrkor. Assistenterna målade efter noggranna instruktioner och mästaren övervakade arbetet. Och det var han som signerade verket.
 

Sande

Aktiv medlem
Men om man är två fotografer som turas om med att hjälpa varann ta "självporträtt" (om man nu kan kalla det så)?

När jag skulle ha bild på mig ställde jag in blixtarna, slutare, bländare och komponerade bilden. Kvar för min vän blev skärpan och avtryckaren.

Och sen vice versa...

Kameran var lånad och filmen var min. Hur fungerar det då? Jag har tyvärr knappt någon kontakt längre med denne vän och negativen är i min ägo. Bilderna blev också väldigt bra så det skulle vara bra att veta vad man får göra med dem och vad som är förbjudet....

/Alex
 

_lkerdun

Aktiv medlem
Sande skrev:
Men om man är två fotografer som turas om med att hjälpa varann ta "självporträtt" (om man nu kan kalla det så)?

När jag skulle ha bild på mig ställde jag in blixtarna, slutare, bländare och komponerade bilden. Kvar för min vän blev skärpan och avtryckaren.

Och sen vice versa...

Kameran var lånad och filmen var min. Hur fungerar det då? Jag har tyvärr knappt någon kontakt längre med denne vän och negativen är i min ägo. Bilderna blev också väldigt bra så det skulle vara bra att veta vad man får göra med dem och vad som är förbjudet....

/Alex
Mycket enkelt. Ni äger rätten till era egna porträtt, konstigare än så är det inte. Vem som äger kameran och filmen är ovesäntligt. Det är hantverket som avgör.
 

MathiasT

Aktiv medlem
Jag tycker att detta är en intressant diskussion som jag skulle vilja blåsa liv i igen. Nån som har fler kommentarer?

OM det är möjligt så hade det varit kalas att bara de som verkligen är insatta i ämnet kommenterar.

Jag tycker att det i de tidigare inläggen finns så många "så här tycker/tror jag att det är/ska vara". Det är ju en rätt viktigt fråga som man vill ha så initierade svar som möjligt på.
 

marcus_karlberg

Aktiv medlem
Det blir faktiskt delad rätt till bilden. Den som ställt iordning allt har varit skapande och skall därför ha upphovsrätt enl. URL.

"1 § Den som har skapat ett litterärt eller konstnärligt verk har upphovsrätt till verket..."

Den som tryckt av på själva kameran får dock ett sui generis skydd enl 5 kap. URL.

"49 a § Den som har framställt en fotografisk bild har uteslutande rätt att framställa exemplar av bilden och göra den tillgänglig för allmänheten. Rätten gäller oavsett om bilden används i ursprungligt eller ändrat skick och oavsett vilken teknik som utnyttjas..."

De två måste därför gemensamt komma överens om hur man skall förfoga över bilden för att den ena inte skall inkräkta på den andres rätt.

Glasklart eller hur?

Och angående djur och upphovsrätt så finns det om jag inte missminner mig ett rättsfall som slår fast att en apa inte kan ha upphovsrätt. Detta borde även vara tillämpligt på tigrar. ;-D
 
ANNONS