Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem använder fokuspunkt-låsning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kusligt

Aktiv medlem
En sak som har gjort mig konfunderad är L-reglaget som finns på min D700 och många andra Nikon-kameror. Som ni vet kan man använda det för att låsa den aktuella fokuspunkten om man kör singlepoint så att det inte går att byta.

Är det så den är tänkt att användas och vad är poängen med den? Jag ha aldrig använt den, har bara hänt vid ett tillfälle att jag råkat aktivera reglaget av misstag och undrade varför i hela friden det inte gick att byta punkt.

Är det någon som använder denna?

Sett att exempelvis D7000 och D800 har detta reglage medan man inte har något reglage för autofokusläge (auto/single point/dynamic). Ett reglage som jag anser är väldigt användbart.

Hur tänkte Nikon där?

Är det så den är tänkt att användas och vad är poängen med den? Jag ha aldrig använt den, har bara hänt vid ett tillfälle att jag råkat aktivera reglaget av misstag och undrade varför i hela friden det inte gick att byta punkt.

[...]

Hur tänkte Nikon där?

Jag tror att du visar i ditt inlägg vad det är tänkt för: att se till att man inte kommer åt reglaget för flytt av fokuspunkt oavsiktligt! :)

Men jag har haft fel förr...

Per.

Jag tror att du visar i ditt inlägg vad det är tänkt för: att se till att man inte kommer åt reglaget för flytt av fokuspunkt oavsiktligt! :)

Men jag har haft fel förr...

Per.

Jo det är väl inte det som är den stora frågeställningen. Är väl mer att jag tycker att den funktionen känns helt poänglös och därför undrar om det är något jag missat.

Samt om det faktiskt är någon som använder det och tycker det är ett praktiskt reglage.

Jag vill ha fokuspunkten låst, för jag kommer ganska ofta ofrivilligt åt reglaget som flyttar den. Det är inte hela världen, men kör jag med en fokuspunkt så vill jag i fler än 9 av 10 fall ha den i mitten. Samtidigt finns det säkert en hel del som vill ha den flyttbar, så jag tycker att valmöjligheten absolut har sin plats. Sen hade det räckt med att ha valmöjligheten inne i menyerna, då jag tror att få fotografer växlar vilt mellan låst och upplåst läge.

Även jag kör med en och låst fokuspunkt, i mitten. Hur, och var man sedan låser den spelar för mig midre roll. Men det är ytterst, sällan jag ändrar. Provade ett tag att sätta den lite på sidan men funkade inte så bra med mitt sätt att fotografera så...
Men kan tänka mig att spaken fyller sin funktion om man kör motiv som är mer "statiska". Eller när man kör verkligt kort skärpedjup och behöver skärpan perfekt och säkert.

Sett att exempelvis D7000 och D800 har detta reglage medan man inte har något reglage för autofokusläge (auto/single point/dynamic). Ett reglage som jag anser är väldigt användbart.

Hur tänkte Nikon där?

Det reglaget sitter på framsidan till vänster om bajonetten och nås lämpligast med vänster hands tumme eller pekfinger. Du behöver aldrig flytta ögat från sökaren.

En sak som har gjort mig konfunderad är L-reglaget som finns på min D700 och många andra Nikon-kameror. Som ni vet kan man använda det för att låsa den aktuella fokuspunkten om man kör singlepoint så att det inte går att byta.

Är det någon som använder denna?

Hur tänkte Nikon där?

Jag använder vänster öga, då kommer jag lätt åt knappen man flyttar fokuspunkten med med näsan så därför tycker jag att det är bra att kunna låsa den. Jag upptäckte den knappen då jag tagit min D600 i bruk och låset hade gått i utan att jag visste det. Låsspaken går väldigt lätt till skillnad mot samma spak på min D90. Så nu använder jag den då jag vill ha kvar fokuspunkten där jag vill ha den. En bra grej, sämre om det skulle vara menyval! Enkel att manövrera.//K

Har man haft en kamera där det inte går att låsa fokuspunkten uppskattar man att kunna låsa till mitten. På min D5100 kom man lätt åt reglaget och vips hade punkten flyttat på sig.

Jag vill ha fokuspunkten låst, för jag kommer ganska ofta ofrivilligt åt reglaget som flyttar den. Det är inte hela världen, men kör jag med en fokuspunkt så vill jag i fler än 9 av 10 fall ha den i mitten. Samtidigt finns det säkert en hel del som vill ha den flyttbar, så jag tycker att valmöjligheten absolut har sin plats. Sen hade det räckt med att ha valmöjligheten inne i menyerna, då jag tror att få fotografer växlar vilt mellan låst och upplåst läge.

+1

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jag använder nästan alltid låst punkt i mitten för det går snabbast så, andra valet är 21 punkters följande fokus som används när saker rör på sig. Men jag använder även möjligheten till att kunna flytta fokuspunkten speciellt vid foto med stativ eller stor bländare, men oftast fokuserar jag där jag vill och komponerar sedan om vilket jag tycker går betydligt snabbare.
Har valt att lägga in mina inställningar i U1 och U2 för att snabbt kunna ändra fokusering mellan singel och följande enligt ovan, sedan är låsspaken lätt att manövrera så att jag hellre har en sån än ingen alls. Och som redan nämnts har D7000 bl.a. en snabbvals knapp för att ändra fokusmode. Tja ungefär så ;-)

Detta är anledningen att

Har man haft en kamera där det inte går att låsa fokuspunkten uppskattar man att kunna låsa till mitten. På min D5100 kom man lätt åt reglaget och vips hade punkten flyttat på sig.

jag sålde min 5100. Kör ALLTID låst fokuspunkt. D3s, d800, d300s o d7100.

lma

ANNONS
Götaplatsens Foto