Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem betalar lånekameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lorryquai

Aktiv medlem
Tjena! Har lite brådis här, snabba svar uppskattas!

Då min D50 har pajat(garanti ärende) så ringde jag till nikon för att få be om en lånekamera.

Detta gick nikon med på och skickade då en lånekamera till mig. Precis för en stund sen så dök det ner ett Avi genom brevinkastet, på den så står det att jag måste betala 360kr för att lösa ut kameran. Det var inget som nikon berättade för mig. Snubben i luren var för övrigt stressad och arrogant.

Antar att det är fraktkostnad som ska betalas.

Frågan lyder: Ska jag eller min butik stå för denna kostnad då det är ett garantiärende?

//Lorry

Ja tyvärr.

Butiken kunde inte få fram en lånekamera pga av att D50 och D70 var slut (expert).

Då kollade jag upp detta på egen hand och enligt nikon så kunde man få en lånekamera, vilket jag nu har fått. Dock berättades det ingenting om betalning.

Tänker gå till butiken och reda ut detta nu men skulle gärna vilja ha lite mer kött på bena.

Tänke mest på om någon har varit i någon liknande sitts.

//Lorry

och.. går bilen sönder så får du jättegärna en lånebil, men du får tanka den själv. Var glad istället över att du fick låna en kamera..

kanske till nån hjälp...

Jag har inte jobbat med garanti ärenden med just kameror. Men med andra teknik produkter tror jag inte till att man kan kräva låneprodukt under garantiservice. Däremot kan en del erbjuda det som "goodwill".
Enligt lag/praxis tror jag det var att "laga tillverkningsfel eller ge kunden en motsvarande produkt i utbyte om det inte är värt att laga den" -Tillverkarens ansvar första året, säljaren andra året. Kommer inte ihåg hur lång tid det kan ta. Men tyvärr så tar det oftast tid att utvärdera...
Tycker det låter som rimligt att Nikon kan låna ut en kamera som goodwill, men låter rätt orimligt att dom även skulle stå för frakten...
(Däremot finns det säkert särskilda serviceavtal för yrkesfotografer som gärna betalar lite extra för att inte stå utan kamera...)

Lite tips kanske iaf om du har bråttom o ingen här har direkt erfarenhet just nu...

André

Jeppe skrev:
och.. går bilen sönder så får du jättegärna en lånebil, men du får tanka den själv. Var glad istället över att du fick låna en kamera..

Och var framför jag att jag är missnöjd över att jag får en lånekamera?

Onödigt inlägg.

Visst, att jag ska stå frakten låter rimligt, men då borde man ju bli tillsagd om det först.

Butiken har inget att göra med detta, tar tillbaka det då jag har varit och pratat med dom.

//Lorry

Jobbar en hel del med reklamationer, och är därför intresserad av ämnet. Vad det gäller garanti så är det något som utställs av tllverkaren eller leverantören, och där finns sällan (aldri?) någonting som reglerar rättighet till låneprodukt eller hur lång tid reparationen får ta.

Däremot regleras detta i konsumentköplagen (KKL). Tyvärr är KKL väldigt luddig, och använder skrivelser som "rimlig tid" och "kundens behov". Från konsumentvägledaren har jag fått information om att rådande praxis är att "rimlig tid" för att åtgärda en reklamation på elektronikprodukter är en vecka, därefter ska kunden erbjudas låneprodukt, alternativt få en motsvarande produkt (omleverans) eller få häva köpet.

Det som är viktigt att komma ihåg med KKL är att den reglerar förhållandet mellan näringsidkare (försäljingsställe) och konsument. Kraven skall ställas mot den du köpte kameran hos, inte mot tillverkaren. Skickar du in kameran för garantireparation till tillverkaren utan en direkt uppmaning från försäljningsstället att göra så bör det försvåra betydligt vid eventuell tvist.

Visst är det lustigt ibland.

Öppnade paketet nyss och tog upp allt annat än en kamera - det var en tröja!

Det visade sig att ett företag skickade ut en gammal felaktig order till mig som jag ej beställt.

Tröjan passade och den fick jag behålla. Pengarna får jag tillbaka.

Är dock fortfarande nyfiken över om jag ska betala fraktkostnad eller liknande för lånekameran. Den har ej kommit än, men borde droppa in vilken dag som heslt.

Hursomhelst så vet jag nu hur jag ska agera om jag blir tvungen att betala för lånekameran.

Tack för alla tips!

Lås gärna tråden.

//Lorry

Lorryquai skrev:
Visst är det lustigt ibland.

Öppnade paketet nyss och tog upp allt annat än en kamera - det var en tröja!

Det visade sig att ett företag skickade ut en gammal felaktig order till mig som jag ej beställt.

Tröjan passade och den fick jag behålla. Pengarna får jag tillbaka.

Är dock fortfarande nyfiken över om jag ska betala fraktkostnad eller liknande för lånekameran. Den har ej kommit än, men borde droppa in vilken dag som heslt.

Hursomhelst så vet jag nu hur jag ska agera om jag blir tvungen att betala för lånekameran.

Tack för alla tips!

Lås gärna tråden.

//Lorry

Haha, den var bra :)

Lorryquai skrev:
Tjena! Har lite brådis här, snabba svar uppskattas!

Då min D50 har pajat(garanti ärende) så ringde jag till nikon för att få be om en lånekamera.

Detta gick nikon med på och skickade då en lånekamera till mig. Precis för en stund sen så dök det ner ett Avi genom brevinkastet, på den så står det att jag måste betala 360kr för att lösa ut kameran. Det var inget som nikon berättade för mig. Snubben i luren var för övrigt stressad och arrogant.

Antar att det är fraktkostnad som ska betalas.

Frågan lyder: Ska jag eller min butik stå för denna kostnad då det är ett garantiärende?

Jag har en Sigma-glugg som behövde servas. För att slippa fraktkostnaderna skulle gluggen först skickas till butiken som i sin tur skickar den vidare till Tura Skandinavia. För att undvika dröjesmål skickade jag den direkt ner till Tura, men fick då betala frakterna själv.

/K

//Lorry

Jag skulle bli väldigt förvånad om du behöver betala något mer än frakten på kameran, du är ju medlem i familjen, Nikon tar hand om sina kunder.

kent.

Vill ej vara en beserwisser, sa dom inget om fraktkostnad så är det väl ingen fraktkostnad..

Skulle det nu vara så att jag behöver stå för frakten, då är det snarare en fråga om dålig stil, från nikons sida, för att ej påpekat detta åt mig.

Men, den som lever får se.

Jag ville bara veta hur det låg till, och nu vet jag. Butiken betalar ej någon ev. fraktkostnad på lånekameran.

Thats it.

//Lorry

Du tycker alltså att det är dålig stil av Nikon att låna ut en kamera åt dig mot att du betalar fraktkostnaden ?

Undrar vad du skulle tycka om du var en Canon ägare med samma problem :)

kent.

Nej, kent!

Kan det vara tiden på dygnet som gör att du får saker och ting om bakfoten?

"Skulle det nu vara så att jag behöver stå för frakten, då är det snarare en fråga om dålig stil, från nikons sida, för att ej påpekat detta åt mig."

Tar det igen...

Jag står gärna för en ev. fraktkostnad men eftersom nikon ej har nämnt något om frakkostnad etc. så är det lågt av dom om jag åker på en sådan kostnad.

Upplysning även kallat...

Nu börjar det spåra ur här snart tycker jag, förstår du inte vad jag menar och tycker efter detta inlägg så tycker jag att du alt. bör läsa igenom hela tråden en gång till.

Slowley...denna gång.

=)

//Lorry

Läs igenom tråden igen...

Särkilt inlägget där jag förklarar att det var ett missförstånd...

ledtråd: ordet tröja...

Suck på er, nu ska jag sova... =)

//Lorry

Lorryquai skrev:
Läs igenom tråden igen...

Särkilt inlägget där jag förklarar att det var ett missförstånd...

ledtråd: ordet tröja...

Suck på er, nu ska jag sova... =)

//Lorry

aaah.. det koppla inte.. läste ju faktiskt det i första taget..

ANNONS
Götaplatsens Foto