macrobild
Avslutat medlemskap
dissekeringen av kamerorna går vidare http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=30421801
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har du kört DPP konsekvent då du har sett att bilderna blir så bra från 5dmk2 eller var det jpg ut från kameran???
I tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=101118&page=22 så menar jag att mycket av den förbättrade bildkvaliteten ligger i att Canon har förbättrat brusreduceringen internt i kameran och om man använder DPP, i Camera Raw är skilnaderna betydligt mindre, ta en titt och kommentera
Mikael
Brus är ju bara en del av SNR. Hur väl bevarar de två kamerorna detaljerna (signalen) i förhållande till det störande bruset genom ISO-omfånget?
Nikon D3X är en konkurrent till 1Ds MkIII och har därför ett ISO-omfång likt den kameran.
5DMkII är en konkurrent till D700 och sålunda samma ISO-omfång (uppåt) som Nikons DSLR.
Från Imaging Resource:
"For those who thought Canon would walk away with the ballgame with their EOS 5D Mark II, these initial shots from the D3X show that Nikon is still in the game. These shots also lend credence to the sensor in the Nikon D3X being different from the one in the Sony Alpha A900: It's hard to imagine that the differences in image quality between these two cameras are all the result of differences in image processing.
Stay tuned for image analysis of the Nikon D3X and the Canon EOS-5D Mark II, hopefully both coming before Christmas. (5DmkII is almost done, but we'll be scrambling to put the story together on the D3X next week.)"
det skulle därför vara intressant att underexponera 1dsmk3 till samma 6400iso och jämföra den mot 5dmk2 då DXO uppmätning inte ger vid hand att 5dmk2 är bättre vad det gäller signal/brus samt att se hur resultatet blir med camera raw respektive DPP och man tar 5dmk2 brusreducering och applicerar på 1dsmk3 bildfil
Jag skulle aldrig kommentera brus vid höga ISO-tal utan att även ha i åtanke detalj- och färgåtergivning, det du menar SNR (Signal to Noise Ratio). De hänger ganska intimt ihop. Men dynamiskt omfång och allmän färgåtergivning, alltså färgomfång och färgseparation, har jag överhuvudtaget inte kommenterat. Och jag hävdar fortfarande inte att D3x är sämre, men troligtvis inte bättre heller. Vilket är samma sak som jag skrev först - att jag har svårt att tro att D3x skulle vara bättre. Vilket i sin tur är en reservation för att Nikon faktiskt kan vara bättre.
Hur som helst, kameran, D3x alltså, ligger nu här på golvet. Fortfarande packad i sin kartong. Mat och familjeumgänge, julgranspyntning och annat har fått gå före. När jag känner mig mogen ska jag packa upp den och smälla av några bilder på nåt taskigt inomhusmotiv i glödlampsljus, vid ISO 200, 1600, 3200 och 6400. Precis som jag gjorde med Canon 5D Mk II. Resultatet kommer jag dock inte att visa här, utan i FOTO.
Jag skulle aldrig kommentera brus vid höga ISO-tal utan att även ha i åtanke detalj- och färgåtergivning, det du menar SNR (Signal to Noise Ratio). De hänger ganska intimt ihop. Men dynamiskt omfång och allmän färgåtergivning, alltså färgomfång och färgseparation, har jag överhuvudtaget inte kommenterat. Och jag hävdar fortfarande inte att D3x är sämre, men troligtvis inte bättre heller. Vilket är samma sak som jag skrev först - att jag har svårt att tro att D3x skulle vara bättre. Vilket i sin tur är en reservation för att Nikon faktiskt kan vara bättre.
Hur som helst, kameran, D3x alltså, ligger nu här på golvet. Fortfarande packad i sin kartong. Mat och familjeumgänge, julgranspyntning och annat har fått gå före. När jag känner mig mogen ska jag packa upp den och smälla av några bilder på nåt taskigt inomhusmotiv i glödlampsljus, vid ISO 200, 1600, 3200 och 6400. Precis som jag gjorde med Canon 5D Mk II. Resultatet kommer jag dock inte att visa här, utan i FOTO.
Skall du äta upp din hatt om det visar sig att D3X ger bättre bildkvalitet printad i A2-format än 5DMkII?
Varför i hela friden skulle jag göra det?
Det är väl inget fel i att ha en personlig förväntan eller gissning på hur ett test kommer att avlöpa, bara man ändå gör testet objektivt och rapporterar resultatet utan bias.
Ibland skulle jag tro att det är bättre att du fotar lite mer Teodorian o använder dina Nikon produkter än att hänger upp dig på att crille inte kanske är lika lyrisk över den nya D3x som han var över D3. Tycker dom flesta tester i foto hyllar Nikons så han är knappast anti Nikon. Däremot så tror jag att det kommer vara ytterst svårt att se skillnad på bilder från tex canon,sony eller Nikon det handlar bara om en smaksak viken man väljer. Dom flesta har redan valt ett märke o kommer då en konkurrent med en lyckad kamera så är det väl bara att gratta dom för bilderna blir ju inte sämre för att man själv använder ett annat märke? För du är väl inte en märkesnörd som blir avundsjuk på nya 5 an? för visst verkar den vara läcker?
Ove som använt Nikon,canon,pentax,Hasselblad i jobbet o det går typ lika bra ändå oavsett märke.